Wiadomości z Rudy Śląskiej

Trasa N-S: Po aukcji cena na ostatni odcinek niższa o 15 mln złotych!

  • Dodano: 2021-04-15 08:00, aktualizacja: 2021-04-15 08:53

95 mln zł – to najniższa cena, którą udało się osiągnąć w aukcji na wykonanie kolejnego odcinka trasy N-S w  Rudzie Śląskiej, który ma przebiegać od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Osiągnięta w ten sposób wartość zamówienia jest niższa o ok. 15 mln zł od pierwotnie złożonej oferty.

- „Piłka jest nadal w grze”, bo postępowanie nie jest zakończone. Teraz firma będzie musiała zaktualizować swój kosztorys i na tej podstawie będziemy badać ofertę – informuje prezydent Grażyna Dziedzic.

Kosztorysowa wartość zamówienia to 113 mln złotych

- W postępowaniu na ten odcinek trasy N-S wpłynęło dziewięć ofert. Jedna z nich została odrzucona na etapie badania złożonych dokumentów, jeszcze przed aukcją. Pozostałych ośmiu wykonawców zostało zaproszonych do aukcji elektronicznej. Ostatecznie aktywny udział wzięło w niej sześciu oferentów, a dwóch nie składało postąpień – tłumaczy procedurę wiceprezydent Krzysztof  Mejer.

- W wyniku zakończenia aukcji, a następnie odrzucenia jednej z ofert z powodu rażąco niskiej ceny, obecnie najniższą cenę w postępowaniu zaproponowało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg DROGOPOL-ZW (95 mln zł), następna w kolejności jest oferta spółki SKANSKA (ok. 95,9 mln zł) - dodaje.

Co ciekawe „rozstrzał” postąpień był bardzo rozległy. Wykonawcy w trakcie aukcji obniżyli wartość  swoich ofert od kilku do nawet ponad 77 mln zł. Procentowo wartości te od pierwotnych cen różnią się z kolei od 8 do ponad 40%. Aukcja elektroniczna to dodatkowy etap postępowania, przewidziany przez Prawo zamówień publicznych.

- Takie rozwiązanie zostało zastosowane przez nas po raz pierwszy. W aukcji mogli wziąć udział wykonawcy, których oferty nie zostały odrzucone podczas analizy formalnej – mówi wiceprezydent Mejer.

Postępowanie zostało przeprowadzone na specjalnej platformie, umożliwiającej oferentom reagowanie w czasie rzeczywistym na aktualną ocenę ofert. Przed aukcją wykonawcom przekazane zostały m.in. zasady zgłaszania postąpień oraz formuła matematyczna, służąca do automatycznego tworzenia klasyfikacji. Wykonawcy mieli także możliwość próbnego złożenia postąpień w aukcji testowej.

Połączenie trasą N-S autostrady A4 i DTŚ

Przypomnijmy, że do pełnego połączenia trasą N-S autostrady A4 i Drogowej Trasy Średnicowej konieczna jest jeszcze budowa odcinka od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, dlatego została podzielona na dwa zadania. Rozstrzygnięte postępowanie dotyczy pierwszego z nich.

– Przedsięwzięcie obejmuje odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz  odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora – wylicza wiceprezydent Krzysztof Mejer.

W ten sposób wybudowany zostanie odcinek trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą

- Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia – mówi Renata Krusz, zastępca naczelnika Wydziału Dróg i Mostów UM. Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów.

Na budowę całego brakującego odcinka do autostrady miasto pozyskało 110 mln zł ze środków Unii Europejskiej

– Wobec zmienionego zakresu projektu wymagana była weryfikacja wcześniej złożonego wniosku o dofinansowanie. Przebiegła ona pozytywnie i otrzymaliśmy zgodę na podział odcinków – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk.

– Dofinansowanie do pierwszego z nich ma wynieść 85% kosztów kwalifikowanych – dodaje.

Ruda Śląska: Gotowe trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km.:

  • pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. 
  • kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 rokuProwadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. 
  • trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r.  Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.


Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Komentarze (28)    dodaj »

  • Halymbiok

    Szczerze powiedziawszy wali mnie kto to wybuduje.Mnie jako kierowcy interesuje to aby wreszcie ten brakujący odcinek został wybudowany( a jak przy okazji można zaoszczędzić 15 baniek to tym bardziej jestem za).

  • Jo anna

    Te 15 baniek i tak zostanie doplacone, tylko w innej formie

  • fajerberga

    Mnie zaś interesuje, czy jedynym wyznacznikiem wszelkich zamówień/przetargów musi być jak najniższa cena? Interesuje mnie też, skąd taka nagła obniżka ceny? Najniższa możliwa jakość robót? Najtańsze materiały? Chyba nikt nie jest aż tak naiwny i nie łyknie tego, że nagle ten czy inny przedsiębiorca zamienił się w Matkę Teresę i z przedsiębiorcy liczącego zyski stał się instytucją charytatywną... Ciekawe też, co jest zawarte w SIWZ: może okres gwarancji będzie iluzoryczny z uwagi na tereny aktywne sejsmicznie? A potem inwestycję spod znaku "TANIO, SZYBKO, BYLE JAK" naprawi się ofkors na koszt podatnika, ale o tym nikt na portalu miejskim nie napisze...

  • informuje

    w zasadzie to mozna to potraktować tak jakby ktos chcial oszukac UM na 15mln bo skoro TAKA sama robote mozna zrobic o 15mln taniej to jak to interpretowac? a przy okazji to POWINNO cie interesowac kto i za ile to wybuduje bo to z naszych podatkow idzie URZAD MIASTA PIENIEDZY NIE WYPRACOWUJE ty pracujesz i placisz podatki za ktore pozniej po podzialach buduje sie drogi

  • boluś

    USTAWKA CENOWA ? TRZA BY SPRAWDZIĆ UDZIAŁ URZYNDU' W TYM PROCEDERZE ?

  • tomex

    drogpol.........nie dzieki

  • rado

    Cieszą się, że niższa o 15 mln, a za 2 lata będzie to samo co z DTŚ na linii Zabrze - Gliwice. Takie,, oszczędności'' to tylko w Polsce.

  • Rudy

    I znów ktoś kogoś wybucha na kasie

12

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również