Urząd Skarbowy w Rudzie Śląskiej jest jeden z dwóch urzędów skarbowych w województwie, w którym od 1 września pojawią się asystenci podatników. Będą oni doradzali i udzielali pomocy mikroprzedsiębiorcom, którzy zakładają własną firmę. Od roku 2016 asystenci mają doradzać w każdej placówce w kraju.
Wraz z początkiem września asystenci podatników będą działać w 50 urzędach skarbowych w Polsce. Są to jednostki, które uruchamiają centra obsługi. Oprócz naszego miasta w województwie śląskim asystentów spotkamy jeszcze w Czechowicach-Dziedzicach.
Co będą robić asystenci podatników? Mają oni udzielać informacji dotyczących deklaracji podatkowych, znajomości prawa podatkowego, przepisów związanych z podatkami, a także rozmawiać o uprawnieniach podatników. Asystent ma także indywidualnie podejść do każdego konkretnego przypadku, z którym podatnik zgłosi się do urzędu.
Skąd taki pomysł? Asystent to jedna z koncepcji wchodzących w skład Systemu Obsługi Wsparcia Podatnika stworzonego w ramach ustawy o Administracji Podatkowej. System ten ma zaakcentować usługową rolę urzędów skarbowych, a także zapewnić lepszą obsługę podatników.
Każdy mikroprzedsiębiorca chcący skorzystać z pomocy asystenta musi złożyć wniosek o jego przydzielenie. Asystenta podatnika wyznaczy naczelnik urzędu skarbowego, w którego obowiązki wchodzą sprawy podatku dochodowego. Z pomocy własnego asystenta będziemy mogli korzystać przez 18 miesięcy.
Uruchomione w Rudzie Śląskiej centrum obsługi będzie pozwalało na załatwianie spraw nie tylko we własnym urzędzie, ale w każdym, które takie centrum obsługi posiada, czyli w 50 placówkach w Polsce. To udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy przemieszczają się po kraju. Jak informują jednostki, w centrach obsługi nie tylko będzie można załatwić sprawy podatkowe, ale także te dotyczące dokumentów z ZUS i spraw akcyzy.