Wiadomości z Rudy Śląskiej

Co to jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

  • Dodano: 2022-08-09 10:45, aktualizacja: 2022-08-12 06:35

Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Jak wskazuje na to sama nazwa plany te stanowią formę organizacji architektonicznej obowiązującej na ternie danej gminy, powiatu lub województwa. Czym dokładnie są jednak miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i co powinny zawierać w swej treści?

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest uchwalany przede wszystkim w celu określenia przeznaczenia danego obszaru. Plany tego rodzaju obowiązują co do zasady na terytorium danej gminy i uwzględniają cały jej obszar. W przypadku, gdy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w grę wchodzą decyzje administracyjne dotyczące warunków zabudowy. 

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP) możemy porównać do mapy, na której uwidocznione są wszystkie nieruchomości objęte danym planem. Każda nieruchomość jest oznaczona indywidualnym numerem działki, posiada także dokładny opis przeznaczenia (np. nieruchomości rolne). MPZP jest swoistego rodzaju metryką nieruchomości, która pozwala ustalić, czy na danej nieruchomości można wybudować jakiekolwiek obiekty budowlane. 

Pamiętajmy, że ustalając przeznaczenie terenu lub określając potencjalny sposób zagospodarowania i korzystania z terenu, organ waży interes publiczny i interesy prywatne, w tym zgłaszane w postaci wniosków i uwag, zmierzające do ochrony istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i zmian w zakresie jego zagospodarowania, a także analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest ważny także z innego powodu – umieszcza się w nim inwestycje celu publicznego (np. szkoły, przedszkola, boiska, stadiony i inne budowle, z których będą korzystać obywatele). Plan ten określa sposoby zagospodarowania danego obszaru, tj. pokazuje co i w jaki sposób można wybudować na danej nieruchomości lub jak korzystać z nieruchomości już istniejących. 

Kto tworzy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy. 2Prowadzenie, w granicach swojej właściwości rzeczowej, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju, należy do zadań samorządu powiatu. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na obszarze związku metropolitalnego (obszarze metropolitalnym) należy do zadań związku metropolitalnego, jeżeli został utworzony. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań samorządu województwa. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej państwa należy do zadań Rady Ministrów.

Procedura tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zajmuje trochę czasu i wiąże się z projektem MPZP. Projekt planu jest udostępniany publicznie na wyznaczony okres czasu, tak by każdy zainteresowany mieszkaniec gminy mógł zgłosić swoje ewentualne uwagi. Gmina tworząc dany plan może uwzględnić zdania mieszkańców, jednak nie jest do tego zobligowana. Wnioski lub uwagi dotyczące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, projektu tego studium, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, projektu tego planu, projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, projektu audytu krajobrazowego albo planu zagospodarowania przestrzennego województwa mogą być wnoszone w formie papierowej lub elektronicznej, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej lub formularzy zamieszczonych przez organ sporządzający projekt tego dokumentu w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej.

Treść miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

W planie miejscowym określa się w zależności od potrzeb: 

  • granice obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości,
  • granice obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej,
  • granice obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji,
  • granice terenów pod budowę urządzeń oraz granice ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu oraz występowaniem znaczącego oddziaływania tych urządzeń na środowisko,
  • granice terenów pod budowę obiektów handlowych,
  • granice terenów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym,
  • granice terenów inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym umieszczonych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub w ostatecznych decyzjach o lokalizacji drogi krajowej, wojewódzkiej lub powiatowej, linii kolejowej o znaczeniu państwowym, lotniska użytku publicznego, inwestycji w zakresie terminalu, przedsięwzięcia Euro 2012 lub decyzji lokalizacyjnych wydanych przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów w związku z realizacją inwestycji w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa,
  • granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów służących organizacji imprez masowych,
  • granice pomników zagłady oraz ich stref ochronnych, a także ograniczenia dotyczące prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej, określone w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady,
  • granice terenów zamkniętych, i granice stref ochronnych terenów zamkniętych,
  • sposób usytuowania obiektów budowlanych w stosunku do dróg i innych terenów publicznie dostępnych oraz do granic przyległych nieruchomości, kolorystykę obiektów budowlanych oraz pokrycie dachów,
  • minimalną powierzchnię nowo wydzielonych działek budowlanych.

Artykuł powstał we współpracy z Kancelaria TMH Tomasz Marek Marcin Hotel Adwokaci i Radcowie Prawni. Jeśli szukacie Państwo pomocy dotyczącej powyższej tematyki, zapraszamy do kontaktu z kancelarią w Krakowie. Kancelaria prowadzi także sprawy na terenie całej Polski, a w szczególności w miastach takich jak: Warszawa, Katowice, Tarnów czy Rzeszów. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Kancelaria TMH Tomasz Marek Marcin Hotel Adwokaci i Radcowie Prawni Kraków

Rynek Dębnicki 6/3, 
30-319 Kraków
tel. 12 307 27 38
kontakt@kancelariatmh.pl

Polecamy również:

Justyna RomańczykJustyna Romańczyk
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.