Najczęściej kupowane części samochodowe

Czas czytania: 6 min.

Jest to stosunkowo szeroka grupa podzespołów do których można zaliczyć m.in. opony, elementy układu hamulcowego, filtry, amortyzatory i elementy zawieszenia, sprzęgło, osprzęt silnika i wiele innych. Niektóre z tych części, pod warunkiem, że prawidłowo eksploatowane, są w stanie wytrwać długi okres, nawet powyżej przewidzianego. Inne natomiast muszą być wymieniane regularnie.

Które części trzeba wymieniać?

Części samochodowe warto podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić w przypadku zużycia, i te, z którychwymianą można jakiś czas zwlekać, pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej. Do pierwszej grupy zaliczamy olej, filtr oleju, powietrza i paliwa, pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, świece zapłonowe lub żarowe i płyn w układzie chłodzenia. Są to elementy októrych stan należy zadbać w pierwszej kolejności, bowiem usterka któregokolwiek z nich naraża kierowcę na kosztowne w naprawie usterki silnika. Jeżeli kupiliście auto używane sugerujemy wymienić wyżej wspomniane elementy na nowe, niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający. Tylko takie rozwiązanie zapewni Wam bezproblemową jazdę.

W drugiej grupie znajdziemy wszystkie części, których stan możemy zdiagnozować wyłącznie podczas badania technicznego samochodu. Przegląd w warsztacie samochodowym należy oczywiście przeprowadzićprzed zakupem auta. Są to m.in. elementy układu hamulcowego, zawieszenie, elementy układu klimatyzacji, pasek alternatora z napinaczem i amortyzatory.

Jakie części samochodowe są kupowane najczęściej?

Nie od dziś wiadomo, że na polskich drogach porusza się duża ilośćsamochodów używanych, kilkuletnich, z wysokim przebiegiem. Polacy mało kiedy decydują się na zakup samochodu nowego, a rynek aut używanych w naszym kraju kwitnie. Decyzja o zakupie samochodu używanego to jednak konieczność częstszego kontrolowania stanu niektórych podzespołów. Dbanie o dobrą kondycję samochodu wydłuża jego żywotność i obniża ryzyko awarii. Prawidłowa eksploatacja ma także istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort podróżowania – tłumaczy specjalista lidera sprzedaży części w Polsce, sklepu iParts.pl. Na szczęście coraz większa liczba kierowców jest tego świadoma i regularnie przystępuje do kontroli i ewentualnej wymiany niektórych podzespołów. Jakie części kierowcy wymieniają,  a tym samym kupują najczęściej?

  • Olej i filtr oleju – co pół roku/8 tys kilometrów przebiegu (uwagi: może dojść do zatarcia silnika)
  • Wycieraczki/pióra wycieraczek – raz w roku (uwagi: wielu kierowców trzyma samochód na zewnątrz, co znacznie obniża trwałość piór wycieraczek)
  • Filtr powietrza – co 15-20 tys km przebiegu (uwagi: zakurzone tereny mogą znacznie obniżyć trwałość filtra)
  • Akumulator – co 4/5 lat (uwagi: gorący klimat może obniżyć żywotność akumulatora)
  • Żarówki – co 6 miesięcy/2 lata ( uwagi: w zależności od jakości żarówki i przebytego kilometrażu)
  • Opony – co 5-7 lat (uwagi: opony powinniśmy wymieniać przed osiągnięciem znacznika TWI jeśli chodzi o głębokość bieżnika. Prawo pozwala  eksploatować oponę do chwili, w której głębokość bieżnika osiągnie 1,6 mm)
  • Świece zapłonowe – co 30/100 tys km przebiegu (uwagi: to właśnie od świec zależy dobra kondycja silnika. Jeśli zostaną zużyte, jednostka napędowa może nierówno pracować, spalać znacznie więcej paliwa lub nawet nie dać w ogóle się odpalić)
  • Alternator – co 5/6 lat (uwagi: odpowiada za ładowania akumulatora)
  • Pompa paliwa – co 5/6 lat (uwagi: zadaniem pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika)
  • Elementy układu hamulcowego – co 100 tys km przebiegu (uwagi: wiele zależy od stylu jazdy i warunków w jakich auto jest eksploatowane)
  • Pompa wody – co 6/8 lat (uwagi: pompa wody to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia w samochodzie, którego głównym zadaniem jest pompowanie czynnika chłodzącego, który płynie przez silnik, chłodnicę i nagrzewnicę)
  • Amortyzatory – co 70/120 tys km przebiegu {uwagi: amortyzatory wymieniamy parami na jednej osi. Mają istotny wpływ na bezpieczeństwo)
  • Sprzęgło – co 150 tys km przebiegu (uwagi: żywotność sprzęgła zależy od stylu jazdy)

Kupuj online

Zakupy w motoryzacyjnych sklepach internetowych to przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu względem sklepów stacjonarnych. Okazuje się jednak, że na częściach można także zaoszczędzić niemałe sumy. Odpowiednia kalkulacja kosztów wysyłki pozwoli Wam kupić takie same części, co w sklepie stacjonarnym nawet 40 proc. taniej. Internauci jako główny powód kupowania części online wymieniają niską cenę (48 proc.), oraz większy wybór i dostępność części (45 proc.). Skoro można zatem kupić towary taniej i mieć pewność, że dana część jest dostępna to czemu nie? Najskuteczniej i najwygodniej.

Komentarze (11) DODAJ

Wydaje mi się, że nie wielu czytelników zgodzi się z terminami wymian wspomnianych podzespołów. Ale zgodzę się co do tego, że warto kupować tego typu części przez internet. Sklepy internetowe to jednak ogromna wygoda i często też oszczędność :)
mateusz
W zasadzie to chyba wszystko zostało już wymienione co jest najczęściej kupowane do samochodów... zapomniano chyba tylko o jednym: rozrządzie i pompie wody. Co 60tys się to wymienia więc dla niektórych to też jest bardzo często.
kryniu
8 tysięcy kilometrów na wymianę oleju to bardzo młody okres. W zależności od poznania kaprysów samochodu i użytkowania oleju powiedziałbym 10-15 to dobry okres żeby się interesować zmianami. Chociaż biorąc pod uwagę negatywne skutki niedopatrzenia lepiej jest to zrobić wcześniej niż 'za późno'. ;)
wojtas
Artykuł faktycznie troszkę ogólny, przecież każde auto jest inne. Natomiast dobrze, że autor zwraca uwagę na to jak ważne jest dbanie o swój pojazd i kontrola nad nim. Przeważnie wszystko sprawdzam na bieżąco i w razie czego zamawiam z wyprzedzeniem na necie. Zgodzę się, że jest i taniej i wygodniej.
krzysiek
Mnie to na ogół zamawia znajomy mechanik i też z jego sklepu biorę. A filtry i uszczelki brałem ostatnio z ucando, bo sam tam też czasem zamawia jak coś potrzebuje na już. Używki sobie już odpuściłem, za duże ryzyko.
grotny
Problem tego artykułu jest taki, żer jak ktoś się nie zna to zaraz będzie źle dbał o auto. Olej co pół roku lub co 8000 km? Chyba minerał, którego już się niemal nie używa. Żarówki co 6 miesięcy/2 lata? NIE, jak się przepali to się wymienia. Hamulce co 100 kkm? Bzdura, jak stopień zużycia na to wskazuje! U jednego kierowcy będzie to 30 kkm a u drugiego nawet 150kkm. Nie ma też ani słowa o przestrzeganiu zaleceń producenta!
ada$
zarowki tez wymieniac dopiero jak sie popsuja? no prosze... raz w roku to minimum choc beda nadal dzialac. czemu? no bo nie dzialaja juz tak sprawnie.. smugi itp jak komus zalezy na komforcie to sie trzyma jakis norm, a nie wymienie dopiero jak sie popsuje.. ale to chyba jak ze wszystkim - jedni beda robic tak, drudzy calkiem na odwrot
adamus
tfu mialem na mysli wycieraczki xD
adamus
zalezy kto, czym jezdzi... zarowki? tak przepala sie to wymieniasz.. czyli skoro babka pisze ze kierowcy wymieniaja/kupuja zarowki co 6miechow/2 lata to logiczne dla mnie ze w tym przedziale zwykle sie przepalaja.. wchodzisz w uogolnienia 'bo u jednego tak, u drugiego tak..' - no prawda ale chyba w artykule zostaly podane skarjnosci? czyli ogolne minimum i maximum kiedy dana czesc jest wymieniana.. idac twoim tokiem rozumowania to wymieniamy jak sie popsuje i tyle, koniec tematu.. ale co i kiedy? nie czaje twojego bulwersu :P
adamus
dyć łona nic tukej niy pisze, łona yno kopiuje i wklejo
hajer

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe