Przesyłki wielkogabarytowe swoimi rozmiarami oraz masą mogą sprawiać problemy w obsłudze. Dlatego firmy kurierskie, z uwagi na większe koszty ich dostarczania, traktują je jako osobną kategorię przesyłek. Zobacz, co należy wziąć pod uwagę, chcąc wysłać paczkę o niestandardowych rozmiarach.
Paczki o niestandardowych wymiarach, czyli przesyłki wielkogabarytowe
Większość ruchu pocztowego generują względnie małe przesyłki, które – nawet jeśli cechują się niestandardowymi kształtami – można w przypadku komplikacji zmieścić do nieco większego pudełka. Jednak nie każdy wysyłany za pośrednictwem przesyłek kurierskich ładunek mieści się w pudełku zestandaryzowanym zgodnie z normami danej firmy. Nierzadko zdarzają się też przedmioty oraz towary, których ogromne gabaryty wykluczają spakowanie do jakiegokolwiek kartonu. Dlatego też wyróżnia się kategorię przesyłek wielkogabarytowych, poświęconą nadawaniu wszystkich rzeczy kłopotliwych w transporcie.
Ciągły rozwój przemysłu i technologii, nieustannie rosnące skomplikowanie świata oraz zwiększanie puli dostępnych (i potrzebnych) towarów każą przypuszczać, że oferta w tej kategorii z czasem będzie się w analogiczny sposób poszerzać.
Co czyni paczkę przesyłką wielkogabarytową
Aby nazwać paczkę wielkogabarytową, musi ona mieć określone gabaryty – choć wbrew nazwie wcale nie muszą być wielkie. Liczą się także masa oraz kształt – im bardziej skomplikowany, tym trudniejsze (i droższe) będzie dostarczenie przesyłki.
Jeśli chodzi o masę – warto dodać, że w przypadku wszelkiego rodzaju przesyłek niestandardowych liczy się nie tylko masa faktyczna, mierząca to, ile paczka w rzeczywistości waży. Znaczenie ma również masa gabarytowa, określana alternatywnie jako masa wymiarowa, która jest wyliczana na podstawie trzech wymiarów paczki (długości, szerokości, wysokości) dzielonych przez przyjęty w danej firmie przelicznik. Przykładami są wartości takie jak:
- długość x wysokość x szerokość / 4999 w przypadku firmy UPS;
- długość x wysokość x szerokość / 4000 w przypadku firmy DHL Parcel;
- długość x wysokość x szerokość / 6000 w przypadku firmy DHL Express;
- długość x wysokość x szerokość / 6000 w przypadku firmy InPost.
Za przesyłkę ponadstandardową najczęściej uznaje się tę, której masa przekracza 30 kg, aczkolwiek trzeba odnotować, że nie ma ujednoliconych standardów i firmy stosują własne normy, więc granica ta może się różnić. Podobnie jest zresztą w przypadku górnej granicy masy, od której paczkę zaczyna się uważać za ładunek paletowy, a nie przesyłkę wielkogabarytową – w przypadku ShipCenter.pl jest to wartość 70 kg.
Wspomniany ładunek paletowy, określany w zależności od rozmiarów palety (europaleta – 120 × 80 cm, półpaleta – 60 × 80 cm, przemysłowa – 120 × 100 cm itp.), może być wysoki na ponad dwa metry i ważyć do kilkuset kilogramów. Ta ostatnia masa jest w istocie ograniczona jedynie udźwigiem sprzętu operatora (samochodów ciężarowych, podnośników widłowych, wind towarowych).
Jak zapakować przesyłkę wielkogabarytową?
Przesyłkę o niestandardowym rozmiarze przede wszystkim należy zapakować solidnie, mając na uwadze wszystko to, co przy pakowaniu normalnej paczki. Dodatkowo trzeba zadbać o wytrzymałe opakowanie – zwłaszcza w przypadku wielkogabarytowej przesyłki zagranicznej.
Dobrze jest wykorzystać bardzo grube pudła – tym mocniejsze, im bardziej masywny jest nadawany ładunek. Do zapakowania wyjątkowo ciężkich przedmiotów najlepiej nada się pudełko łączone nie tylko klejem albo strukturą odpowiednio złożonych, zachodzących na siebie elementów, ale też połączone szwami.
Po umieszczeniu ładunku w pudle należy je dopełnić materiałem wypełniającym – styropianem, gąbką, gazetami czy trocinami – a następnie zakleić taśmą (nie tylko w miejscu złączenia zamknięcia, ale też wzdłuż szwów) i pokryć folią. Towar umieszczany na palecie jest wcześniej foliowany albo opakowywany papierem bądź kartonem – i niekiedy dodatkowo i tak przykryty folią.
Jak wysłać przesyłkę wielkogabarytową?
By wysłać paczkę wielkogabarytową, należy postępować podobnie jak w przypadku normalnej paczki. Na stronie kurierskiej należy wprowadzić do kalkulatora wymiary i masę oraz wybrać ofertę któregoś z kurierów. Następnie, po otrzymaniu kosztorysu i opłaceniu należności, mejlowo przesyłana jest etykieta przewozowa, którą należy nakleić na paczkę. Trzeba przy tym pamiętać, że nawet najtańsze przesyłki wielkogabarytowe mogą okazać się zauważalnie kosztowniejsze niż te zwykle.
Paczkę gabarytową od do regularnej (oprócz tego, że tę pierwszą znacznie trudniej samodzielnie przenieść) odróżnia również to, że kurier zjawi się po jej odbiór nie wcześniej niż po upływie doby bądź dwóch – kłopotliwość obsługi paczek ponadwymiarowych sprawia, że niejednokrotnie potrzeba nieco więcej czasu na ich przyjęcie i obsługę.