Sądzisz, że rejestracja marki jest zbędna i stać na to tylko duże firmy? Jest dokładnie odwrotnie! Znak towarowy warto zastrzec nawet jeszcze przed założeniem biznesu. To eliminuje ryzyko sporu o prawa do marki. Dlatego warto zadbać o swoją pozycję w branży e-commerce, szczególnie na zewnętrznych portalach sprzedażowych. Z tego artykułu dowiesz się, jak znak towarowy wspiera sprzedaż na Amazonie.
Znak towarowy - przyda się nie tylko na Amazon
Korzyści wynikających z ochrony nazwy i logo firmy w Urzędzie Patentowym jest naprawdę wiele. Przede wszystkim stajesz się realnym właścicielem Twojej marki, a zatem możesz bezpiecznie działać na rynku i budować swoją renomę.
Zabezpiecza Cię świadectwo ochronne, które jest bardzo mocnym dowodem w sądzie w razie sporu z konkurencją. Nie musisz tracić czasu na zbieranie dowodów od kiedy i gdzie działałeś. Świadectwo zawiera wszystkie kluczowe informacje. Jest także wystarczającym dokumentem, aby zablokować działania nieuczciwej konkurencji na wspomnianym już Amazon, Olx czy Allegro.
Zobacz również:
Formalna rejestracja daje korzyści podatkowe i finansowe
Znak towarowy może być przedmiotem aportu w spółce. A to z kolei otwiera drogę do określonych korzyści podatkowych. A wszystko to w pełni zgodnie z prawem. Co więcej, możesz sprzedać samą markę, gdy uznasz, że już nie chcesz działać w danej branży.
Z drugiej zaś strony, jeśli zdecydujesz się na rozwój firmy, możesz wykorzystać zarejestrowany znak towarowy jako zabezpieczenie kredytu. Co jeszcze? W razie problemów finansowych, środki uzyskane że sprzedaży Twojego znaku towarowego mogą pokryć część Twoich zobowiązań.
A jeżeli właścicielem znaku towarowego jesteś Ty jako osoba fizyczna, a nie spółka, to zabezpieczasz tak markę przed komornikiem. Ten, spieniężając jej majątek, nie może zająć praw do znaku towarowego.
R-ka w kółeczku poprawia Twój wizerunek w oczach klientów
Znak towarowy wspiera sprzedaż na Amazon i innych portalach także poprzez kreowanie odpowiedniego wizerunku marki. W jaki sposób? Po rejestracji znaku towarowego możesz legalnie umieszczać tzw. R-kę obok nazwy lub logo Twojej firmy.
Na Twoją korzyść zadziała tu popularny mit. Symbol R w kółku oznacza tyle, co registered, czyli z języka angielskiego „zarejestrowany”. Jest to więc informacja o korzystaniu przez takie oznaczenie z najsilniejszej ochrony prawnej. Tymczasem większość konsumentów tłumaczy to sobie jako „oryginalny”.
To popularny mit, który możesz wykorzystać na swoją rzecz. Rejestrując znak towarowy, podnosisz tak sprzedaż. Nie masz czasu na formalności lub nie wiesz, jak się za to zabrać? W takim razie zdaj się na pomoc rzecznika patentowego, który może się tym zająć dla Ciebie.
Amazon zyskuje w Polsce na popularności - wykorzystaj to
Amazon cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Klienci nie ograniczają się już bowiem do Allegro czy nawet Ebay. Coraz częściej poszukują towarów bezpośrednio na Amazon, gdzie wybór jest naprawdę ogromny. Dlatego tym bardziej warto zyskać przewagę nad innymi sprzedawcami na tej platformie. Do tego został stworzony program Amazon Brand Registry.
Amazon Brand Registry a znak towarowy
Amazon Brand Registry to program dedykowany specjalnie dla tych sprzedawców, którzy posiadają zarejestrowany znak towarowy. Głównym celem tego programu jest ochrona sprzedających przed działaniami nieuczciwej konkurencji, a także na pomoc w generowaniu większych zysków. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, brzmi to naprawdę korzystnie.
Jak dołączyć do programu Amazona?
Co należy zrobić, aby w ogóle móc skorzystać z programu Amazon Brand Registry? Należy zacząć od rejestracji znaku towarowego w odpowiednim urzędzie. Następnie zgłaszasz fakt rejestracji bezpośrednio na Twoim koncie na tym portalu. Co ważne, postępowanie zgłoszeniowe musi się już zakończyć. Czyli bez świadectwa ochronnego w ręku nic nie zdziałasz.
Jeżeli masz ten dokument, to zaloguj się do panelu sprzedawcy, czyli Amazon Seller Center, a następnie przejdź do zakładki Amazon Brand Registry. Wypełnij formularz danymi dotyczącymi Twojego znaku. Następnie musisz przesłać zdjęcia produktu, oznaczone Twoim znakiem towarowym. Jeżeli pominiesz ten krok, Twoje zgłoszenie zostanie odrzucone. Konieczne będą także dane o zasięgu Twojej działalności produkcyjnej i dystrybucyjnej.
Ostatni krok, to podanie kodu weryfikacyjnego, który otrzymasz po sprawdzeniu Twojego zgłoszenia. Jeżeli korzystasz z pomocy rzecznika patentowego, to przyjdzie on do niego na maila.
Co zyskujesz dzięki zastrzeżeniu marki na Amazon?
Zastanawiasz się, czy ten program jest dla Ciebie> W takim razie koniecznie przeczytaj listę korzyści jakie otrzymują przedsiębiorcy uczestniczący w programie ABR:
- Masz szansę zyskać Buy Box, ponieważ zyskasz na wiarygodności w algorytmie Amazon. Nie trać jednak czujności i dbaj o klientów! Nie bez znaczenia będą ich opinie o Twoim produkcie, czy czasie i kosztach dostawy.
- Masz pełną kontrolę nad tym, jak wygląda strona Twojego produktu oraz podstrony.
- Zyskasz swój indywidualny URL, który dodatkowo pomoże Ci budować markę Twojej firmy.
- Swoje oferty będziesz mógł tworzyć w rozbudowanym edytorze.
- Klienci będą zachęcani do wystawienia opinii w zamian za kartę podarunkową.
- Twoja oferta pojawi się w jednej z reklam w nagłówku strony Amazon.
- Możesz liczyć na realną ochronę przed działaniami nieuczciwej konkurencji, a także zyskasz szereg narzędzi do wyszukiwania naruszeń w portalu Amazon. Zyskasz także ochronę w zakresie nieuprawnionego wprowadzenia do obrotu Twojego towaru.
Czy wystarczy rejestracja w polskim Urzędzie Patentowym?
Ochrona znaków towarowych zawsze jest ograniczona do terytorium. Oznacza to, że możesz wziąć udział w programie ABR, ale skuteczne będzie to tylko w kraju, w którym obowiązuje ochrona. Czyli przykładowo w Wielkiej Brytanii, Polce czy Niemczech.
Patrząc na stosunek ceny do zasięgu ochrony, najkorzystniej wypada rejestracja znaku towarowego na całą Unię Europejską. Płacisz za to raz, a zabezpieczasz tak 27 państw, w tym Polskę. Możesz nawet jeszcze na taką szeroką skalę nie działać, a już mieć taki monopol.
Tutaj jednak pamiętaj, że rejestracja znaku towarowego może się nie udać. Najczęstszym problemem jest fakt opisowości samej nazwy. To problem często występujący w branży ecommerce. Firmy wchodzą w powszechne nazwy, aby komunikować wprost, co oferują. W świetle prawa taka nazwa nie ma w sobie nic oryginalnego co utkwiłoby w umyśle odbiorcy.
Z drugiej strony wybrana przez Ciebie nazwa nie może być zbyt podobna do tego, co zastrzegł Twój konkurent. Kosmetyczne różnice jednej, dwóch literek, zazwyczaj nie wystarczą. Na szczęście przed zgłoszeniem możesz zlecić swojemu rzecznikowi patentowemu pełną weryfikację marki. To uchroni Cię przed stratą pieniędzy i czasu na nieudaną rejestrację.