Punkty Obsługi Klientów Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ realizują obsługę świadczeniobiorców w zakresie:
- udzielanie informacji klientom o okresie podlegania obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego oraz prawie do świadczeń zdrowotnych w sprawach niewymagających postępowania wyjaśniającego,
- udzielanie informacji ogólnych ustnie i pisemnie, m.in. o możliwości załatwienia sprawy oraz statusie sprawy, nowych usługach, przysługujących pacjentom prawach,
- wyjaśnianie niezgodności statusu w systemie eWUŚ – weryfikacja ubezpieczenia zdrowotnego,
- przyjmowanie wniosków oraz wydawania Europejskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz Certyfikatów Tymczasowo zastępujących EKUZ,
- potwierdzanie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne: przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- przyjmowanie skierowań na leczenie uzdrowiskowe,
- zawieranie umów obejmujących dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym,
- przyjmowanie interwencji świadczeniobiorców oraz skarg i wniosków w formie pisemnej,
- promowanie i informowanie na temat Internetowego Konta Pacjenta, Profilu Zaufanego oraz aplikacji e-zdrowie,
- przyjmowanie wniosków i spraw wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przekazywania do właściwych komórek Śląskiego OW NFZ: w sprawach ustalenia prawa do świadczeń i objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, wniosków o akceptację transportu medycznego w POZ, wniosków związanych z ubezpieczeniem dobrowolnym, w sprawach informacji o udzielonych świadczeniach, nieprawidłowości ujawnionych na podstawie danych zamieszczonych w Internetowym Koncie Pacjenta,
- przyjmowanie wniosków/spraw związanych z realizacją przepisów o koordynacji i opieką transgraniczną i przekazywanie ich do rozpatrzenia do właściwej komórki,
- potwierdzanie profilu zaufanego w Punktach Obsługi Klientów w: Bytomiu, Chorzowie, Cieszynie, Dąbrowie Górniczej, Jastrzębiu-Zdroju, Lublińcu, Myszkowie, Rudzie Śląskiej, Sosnowcu, Tarnowskich Górach, Tychach, Zabrzu, Zawierciu i Żywcu.