Interaktywne tablice, tablety, podręczniki, gry i pakiety edukacyjne, a także sala doświadczania świata z rozgwieżdżonym niebem, ścieżką sensoryczną, magicznym akwarium i torem świetlno–dźwiękowym - to najnowsze wyposażenie Szkoły Podstawowej nr 16 w Rudzie Śląskiej.
Zostało ono zakupione z programu "Kompas", na który placówka pozyskała 400 tys. zł. Dzięki tym pieniądzom wsparciem objętych zostało 350 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a 60 nauczycieli bierze udział w doskonaleniu kompetencji zawodowych.
"Kompas - program wspomagający w procesie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" obejmuje uczniów niepełnosprawnych, uczniów zdolnych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i języków obcych, a także uczniów młodszych.
Wszyscy uczniowie, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami edukacyjnymi, mają zapewniony dostęp do nowoczesnych pracowni przedmiotowych, udziału w interesujących zajęciach rozwijających ich pasje i zainteresowania. Objęci są też fachową pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Dla uczniów biorących udział w warsztatach językowych zakupiliśmy dwie tablice interaktywne, 16 tabletów, urządzenie nagłośnieniowe oraz podręczniki i ćwiczenia – wylicza Anna Sekta, dyrektor szkoły. - Pracownia przyrodnicza została doposażona w przyrządy do obserwacji, pomiarów i prowadzenia doświadczeń przyrodniczych. Zakupiono też materiały edukacyjne, m.in. gry, układanki, multimedialne pakiety edukacyjne - dodaje pani dyrektor.
Kształceniem specjalnym objęto 13 uczniów, którzy m.in. biorą udział w indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych, w specjalnie utworzonej sali doświadczania świata.
Jest to wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów, np. ścieżka fakturowo–sensoryczna, basen z podświetlanymi piłeczkami, magiczne akwarium, podświetlany blat do rysowania piaskiem, rozgwieżdżone niebo, tor świetlno–dźwiękowy i kule sensoryczne – tłumaczy Anna Sekta. - Przebywanie w sali daje możliwości odbierania nowych bodźców, wywołuje reakcję ożywienia, motywację do podejmowania aktywności i poznawania - dodaje dyrektor szkoły.
Wyposażenie można podzielić na kilka grup, zależnie od rodzaju zmysłu, na który oddziałują. Są to elementy do stymulacji: równowagi, dotyku, wzroku, węchu, słuchu.
Z kolei nauczyciele w ramach programu doskonalą kompetencje zawodowe w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem oraz efektywnego stosowania metod w kształtowaniu u uczniów kompetencji niezbędnych na rynku pracy.
Zajęcia dotyczą m.in. planowania i modyfikowania procesów edukacyjnych oraz opracowania modelu wspierania uczniów w nabywaniu umiejętności uczenia się - wyjaśnia Anna Sekta.
Nauczyciele biorą też udział w warsztatach na temat diagnozy stylów uczenia się i rozpoznawania potrzeb i możliwości uczniów.
Projekt realizowany jest w bieżącym roku szkolnym, ale po jego zakończeniu pomoce dydaktyczne i wiedza pedagogów będą dale służyć wszystkim uczniom – podkreśla dyrektor szkoły.