Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy koronawirus zniechęcił Polaków do urlopowych wyjazdów? Wywiad z Kamilem Gryską

  • Dodano: 2020-07-08 09:00, aktualizacja: 2020-07-08 10:17

Koronawirus spowodował kryzysy w wielu branżach. Jedną z pierwszych, które dosięgnął, jest branża turystyczna. Biura podróży, firmy transportowe, branża hotelarska, a nawet podróżnicze strony internetowe to obecnie branże, które są w wielkim kryzysie.

Sezon urlopowy właśnie się rozpoczyna. Wyjątkowy, bo pod znakiem koronawirusa. Jak radzi sobie branża turystyczna? Czy koronawirus zniechęcił Polaków do urlopowych wyjazdów? Gdzie w tym roku wybierają się rudzianie? Na te i inne pytania odpowiedział Kamil Gryska z biura podróży SUN Travel, które od wielu lat spełnia wakacyjne marzenia mieszkańców Śląska.


Czy pandemia koronawirusa i obostrzenia, które wprowadził rząd w związku z tym, mocno uderzyły w Pana firmę?

Kamil Gryska: Nasza firma powstała w 1991 roku, a od ponad 18 lat spełniamy wakacyjne marzenia. Ostatnie trzy miesiące to najtrudniejszy czas dla naszej branży od 29 lat prowadzenia firmy. Najtrudniejszy czas dla całej branży turystycznej, która w tym czasie nie przynosi żadnych przychodów. Warto tutaj podkreślić, że my jako doradcy turystyczni otrzymujemy wynagrodzenie tylko po zrealizowanej imprezie turystycznej, czyli jak klient wróci ze swoich wakacji. Mamy wielu zaprzyjaźnionych agentów turystycznych i w obecnej sytuacji każdy znajduje się w tym samym punkcie.

Czy rudzianie boją się koronawirusa i rezygnują z wcześniej zaplanowanych wycieczek?

KG: Otrzymujemy rezygnacje klientów nie tylko z uwagi na strach przed podróżą, ale również z uwagi na pogorszenie się sytuacji finansowej naszych klientów. Oczywiście mamy wielu klientów, którzy tylko czekają, aż dostaną zielone światło do odbycia swojej podróży i to nas ogromnie cieszy. Natomiast tutaj znowu pojawia się problem anulacji ze strony organizatorów bądź linii lotniczych.

Jakich kierunków najczęściej dotyczą anulacje?

KG: Zdecydowanie mniej anulacji jest dokonywanych na kierunkach Europejskich, natomiast cały czas czekamy na decyzję Rządu odnośnie wylotów poza Unię Europejską. Nie mając decyzji, stopniowo wyloty np. do Turcji, Egiptu, Tunezji są anulowane. Mamy również znaczącą grupę klientów, która wspiera całą branżę, wybierając voucher wakacyjny.

Na jakich zasadach turyści mogą skorzystać z takiego vouchera?

KG: Voucher taki jest do wykorzystania na sezon 2021, ale są również vouchery, które można wykorzystać na sezon 2022, co daje klientowi znacznie więcej czasu na podjęcie decyzji o dokonaniu rezerwacji. Oczywiście za wszystkimi tymi anulacjami, wyborami voucherów kryje się ogrom włożonej przez nas pracy. W wymiarowym czasie pracy nie jesteśmy w stanie tego ogarnąć. Każdą zmianę musimy potwierdzić z organizatorem mailowo, organizator z działem produktu, dział produktu z liniami lotniczymi. Po dokonanej zmianie przez organizatora musimy dokonać wszystkich zmian terminu, przeksięgowań wpłat w naszym systemie wewnętrznym, aby wakacje naszych klientów mogły się odbyć w zaplanowanym czasie. Mimo tak dużego nakładu pracy i braku wynagrodzenia cieszy nas każda "uratowana" rezerwacja. Daje nam to ogromną siłę, bo widzimy, że klienci nas wspierają i chcą wakacji.

Bardzo istotną sprawą jest to, iż teraz dokonując rezerwacji i w przypadku ewentualnej anulacji przez organizatora, pieniądze są zwracane do 14 dni. Nie tak jak do tej pory do 194 dni. Oczywiście obecne 194 dni ma swoje wytłumaczenie, gdzie przy wcześniejszych rezerwacjach pieniądze klientów zostały przekazane na poczet zobowiązań wobec hoteli, transportu czy wynagrodzeń pracowników.

Czy klienci, którzy zdecydowali się lub dopiero zdecydują na zwrot wpłaconej zaliczki, mogą czuć się bezpiecznie?

KG: Tak. W tym miejscu zaznaczam również, że każdy klient, który oczekuje na zwrot wpłaconej kwoty od organizatora bądź wybrał voucher, również może być bezpieczny o swoje pieniądze. Wszyscy nasi Klienci są zabezpieczeni przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny zgodnie z ustawą o usługach turystycznych z dnia 26 listopada 2016 roku (Dz.U. z 2016 r. poz. 1334). Cena każdej wycieczki zawiera wliczoną składkę, która pokrywa koszt ewentualnego powrotu do Polski lub w przypadku przerwania czy niezrealizowania imprezy wypłaca zwrot środków, gdy polskie biuro podróży utraci płynność finansową.

Czy koronawirus zniechęcił Polaków do urlopowych wyjazdów? Czy jest wręcz przeciwnie?

KG: Otwarcie granic Polski dla krajów Unii Europejskiej spowodowało, że oprócz wspomnianych anulacji, dokonujemy również nowych rezerwacji na lipiec oraz sierpień, głównie na kierunki Majorka, Grecja. Kierunki te są bez obowiązkowych testów oraz kwarantanny. Pierwsi klienci na Majorkę wylecieli 5 lipca. Szybko zabrakło też miejsc w samolocie na Zakynthos, który wyleciał 3 lipca z Katowic. Pokazuje to, że turystyka wraca na właściwe tory. Nie zmienia to jednak faktu, że zainteresowanie nie jest tak duże, jak było do czasu pandemii. Dlatego obserwując zapytania naszych klientów, postanowiliśmy również poszerzyć naszą ofertę wakacyjną w Polsce. W swojej ofercie posiadamy wiele pensjonatów, hoteli, domów wakacyjnych w cenach niższych niż na popularnych portalach noclegowych. Każdy klient w naszej ofercie znajdzie to, czego szuka - góry, morze, Mazury.

Czy klienci rezerwują wycieczki już na przyszły rok?

KG: Nabierająca tempa sytuacja koronawirusa spowodowała, że organizatorzy zdecydowanie wcześniej niż dotychczas wyszli z ofertą na LATO 2021 w lubianej przez naszych klientów promocji FIRST MINUTE. Od około miesiąca nie tylko dokonujemy zmian tegorocznych wakacji na przyszły rok, ale dokonujemy również nowych rezerwacji na przyszłe lato z ogromną nadzieją, że wszystko do tego czasu się uspokoi.

Jakich obostrzeń związanych z bezpieczeństwem muszą przestrzegać turyści?

KG: Bezpieczeństwo naszych klientów jest najważniejsze. Dlatego każdy nasz klient, który będzie odbywał podróż w tym roku, będzie poinformowany o wytycznych sanitarnych w kraju, do którego planuje podróż. Informujemy przede wszystkim o dodatkowym ubezpieczeniu, które obejmuje zachorowanie na COVID-19 oraz o tym, jak wygląda podróż samolotem w czasie koronawirusa. Dodatkowo z uwagi na wiele zapytań ze strony naszych klientów postanowiliśmy stworzyć tzw. zbiór rzetelnych informacji, które oczywiście udostępniamy naszym klientom przed zbliżającą się podróżą.

Znajdują się tam m.in. odpowiedzi na takie pytania jak:

  • czy będą dostępne strefy basenowe i SPA;
  • jak będą funkcjonować restauracje;
  • jak będzie wyglądać opcja all inclusive;
  • czy będzie można uczestniczyć w wycieczkach fakultatywnych;
  • czy po wylądowaniu zostanę poddany testowi na COVID-19 itp.

Powstała również specjalna strona z informacjami dla osób podróżujących po Europie - https://reopen.europa.eu/pl/

Jak Państwa klienci reagują na tę nową sytuację, w której znalazła się branża turystyczna?

KG: Bardzo cieszy nas fakt, że z każdej strony płyną do nas miłe słowa na temat tego, że jesteśmy w tej trudnej sytuacji dla naszych klientów cały czas dostępni. Pokazaliśmy tym samym, że w czasach kiedy klient potrzebuje nas najbardziej, to jesteśmy na posterunku z podwojoną siłą! Nie tylko kontaktujemy się z klientem telefonicznie. Klient przez cały najtrudniejszy okres pandemii mógł śledzić prowadzoną przez nas relację na naszej stronie internetowej. Tam znalazł wszystkie komunikaty największych organizatorów, a od 25 maja jesteśmy dostępni dla wszystkich w naszych biurach.

Jakie mają Państwo plany na najbliższe miesiące?

Jesteśmy bezpiecznym i rzetelnym biurem. Mimo obecnej sytuacji nie są u nas wprowadzane żadne zmiany w kadrach, cały czas jesteśmy w tym samym - mocnym składzie! Nie rezygnujemy również z żadnego biura, znajdziecie nas w Rudzie Śląskiej i Świętochłowicach. Widzimy również się na najbliższym transferze na lotnisko. Już nie możemy się doczekać!

Dbając o dobro naszych klientów, wraz z wiodącym na rynku Polskim organizatorem Rainbow, 10 lipca lecimy na grecką wyspę Rodos, aby pokazać naszym klientom, jak funkcjonują hotele, które posiadamy w sprzedaży i jak wygląda wypoczynek gości w hotelach, które klienci uwielbiają. Wiele hoteli, które zobaczymy, są od lat w sprzedaży i cieszą się ogromną popularnością. Relacja z naszego wyjazdu oczywiście jak zawsze będzie dostępna na naszym profilu Facebook'owym - https://www.facebook.com/bpsuntravel/ Zapraszamy do śledzenia!

Podróżowanie dla nas to nie tylko nasza praca, ale też pasja. Widząc, że z dnia na dzień otrzymujemy coraz więcej pozytywnych informacji odnośnie podróżowania, wierzymy, że za chwilę wszystko wróci do normalności i będziemy widzieć coraz więcej dokonywanych rezerwacji na zagraniczne wakacje a po powrocie uśmiechnięte twarze naszych klientów.

Bardzo dziękujemy za rozmowę!


Jak spędzacie tegoroczne wakacje? Co z niezrealizowanymi planami? Dostaliście zwrot pieniędzy za bilety i noclegi? Piszcie w komentarzach!

Zobacz także

Komentarze (1)    dodaj komentarz »

  • jo

    na ten momen Polak Polaka zniecheca swoim zachowaniem zeby chociaz nad morze jechac.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.