Ruch w Kochłowicach zostanie udrożniony? Zaplanowano kolejne drogowe inwestycje

Czas czytania: 7 min.

Niedawne wydarzenia, które miały miejsce w Kochłowicach pokazały, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu udrożnić ruch w tej dzielnicy. Radni Rafał Wypior i Krzysztof Rodzoch złożyli w tej sprawie interpelację – z odpowiedzi, którą otrzymali, wynika, że powstająjuż projekty kilku inwestycji drogowych, które zostaną zrealizowane w obrębie Kochłowic.

Kochłowice stoją w korkach – codziennie i od święta

Wydarzenia, do których doszło w Kochłowicach 16 października, po raz kolejny przypomniały wszystkim, że zmiana układu ruchu w dzielnicy jest koniecznością. Tego dnia w ciągu 90 minut doszło aż do 3 zdarzeń drogowych – Kochłowice stały się komunikacyjnie sparaliżowane. Korki to jednak w tej dzielnicy codzienność, szczególnie w okolicach Rynku.


WIĘCEJ:


Aby poprawić sytuację w Kochłowicach, radni Rafał Wypior i Krzysztof Rodzoch złożyli do Urzędu Miasta interpelację, w której wskazali kilka możliwych rozwiązań, których celem jest udrożnienie ruchu w dzielnicy.

– Obecny system komunikacyjny w rejonie rynku w Kochłowicach jest niewydolny, szczególnie w godzinach szczytu. W związku z tym konieczne jest podjęcie działań zmierzających do budowy obwodnic i nowych połączeń drogowych, które odciążą centrum dzielnicy i poprawią płynność ruchu – czytamy w interpelacji złożonej przez radnych.

Radni wskazali konieczność prac nad obwodnicą łączącą ulicę Tunkla i Radoszowską, połączeniem ulic Kochłowickiej z Piłsudskiego oraz Piłsudskiego z Oświęcimską. Zaproponowali także rozważenie budowy połączenia ulicy Górnośląskiej z Wirecką przez ulicę Harcmistrza Józefa Pukowca.

Odpowiedź na interpelację

W odpowiedzi na złożoną przez radnych interpelację wiceprezydent Jacek Morek wskazał, że propozycja połączenia ulic Kochłowicka – Piłsudskiego – Oświęcimska wzdłuż autostrady A-4 wydaje się niestety mało prawdopodobna przez plany inwestycyjne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podkreślił, że mimo iż propozycja połączenia ulic Górnośląskiej i Wireckiej rzeczywiście może ograniczyć natężenie ruchu przy ulicy Tunkla, budzi jednak wątpliwości.

– Głównym aspektem ograniczającym możliwość wykonania niniejszego połączenia może się okazać konieczność budowy nowego przejazdu kolejowego przy ulicy Wireckiej. Przyjmując w założeniach projektowych, że przejazd kolejowy będzie obciążany dużą ilością pojazdów, konieczna będzie zabudowa rogatek drogowych, co spowolni przejazd pojazdów w niniejszym rejonie. Dodatkowo mając na uwadze, że w roku 2029 PKP planuje uruchomić pasażerskąlinię kolejową Katowice – Gliwice natężenie pociągów na niniejszej trasie będzie znacznie większe niż dotychczas, co dodatkowo może mieć wpływ na dłuższy czas przejazdu samochodów. Duże wątpliwości budzi również stan ulicy Wireckiej, która obecnie petni funkcję drogi lokalnej,przeznaczeniem na dojazd do budynków mieszkalnych. Kierowanie dużego ruchu pojazdów na ul. Wirecką wiąże się z koniecznością jej całkowitej przebudowy – pisze w odpowiedzi na interpelację Jacek Morek.

Wiceprezydent wskazał, że aby potwierdzić możliwość wykonana połączenia ulic Górnośląskiej i Wireckiej, konieczne jest opracowanie koncepcji. Niestety, nie będzie to obecnie możliwe przez brak środków finansowych w budżecie miasta oraz inne inwestycje drogowe będące w trakcie realizacji.

Planowane drogowe inwestycje w Kochłowicach

Wiceprezydent Jacek Morek poinformował jednak, że obecnie na etapie prac projektowych prowadzone są trzy zadania inwestycyjne, które mają na celu poprawić układ komunikacyjny dzielnicy.

Pierwsza z nich to obwodnica Kochłowic, która będzie przebiegała od skrzyżowania Tunkla i Górnośląskiej do ulicy Radoszowskiej. Planowana jest budowa jezdni z dwoma pasami ruchu i 3 rond: na skrzyżowaniach ulic ks. L. Tunkla/Górnośląska, obwodnicy z łącznikiem do ul. Bałtyckiej oraz obwodnicy z ul. Radoszowską. Inwestycja ma zakładać również budowę kanalizacji deszczowej, nowego oświetlenia, ciągu pieszo-rowerowego oraz wagi do ważenia pojazdów ciężarowych.

Druga inwestycja dotyczy rozbudowy ulicy Radoszowskiej na odcinku od ul. Łukasiewicza do rynku i ul. Ks.L. Tunkla. Jak wskazuje Jacek Morek, planowana jest rozbudowa istniejącego układu ulic, w szczególności o budowę trzech rond na skrzyżowaniach ulic ks. L. Tunkla/Radoszowska/Wyzwolenia, Radoszowska/Oświęcimska oraz Oświęcimska/Piłsudskiego. Wybudowana zostanie nowa kanalizacja deszczowa i ciąg pieszo-rowerowy.

Kolejna, trzecia już inwestycja dotyczy budowy miejsc przystankowych dla stacji kolejowej przy ulicy Tunkla. Planowane jest wykonanie miejsc postojowych dla samochodów osobowych, przystanków autobusowych, nowego oświetlenia, kanalizacji deszczowej oraz drogi dla pieszych i rowerów.

– Można uznać, że przedmiotowa inwestycja będzie pełniła funkcję tzw. centrum przesiadkowego, które będzie zachęcało mieszkańców oraz pozostałe osoby do pozostawienia samochodu na nowym parkingu i skorzystania zkomunikacji publicznej, autobusowej lub kolejowej – mówi o ostatniej planowanej inwestycji Jacek Morek.

Jest nadzieja dla Kochłowic?

Radny Rafał Wypior podkreśla, że dawniej we współpracy z architektami i zaangażowanymi mieszkańcami apelował do władz miasta o budowę rond wskazanych w odpowiedzi na interpelację.

– To dla mnie osobiście temat szczególny, bo historia tych rond sięga jeszcze mojej poprzedniej kadencji. Wtedy, wspólnie z architektami i ludźmi, którzy mieli świetną wizję dla tego miejsca, złożyliśmy propozycję ich budowy. Odpowiedź była krótka: „nie da się”. Teraz, gdy specjalistyczna firma wykonała pomiary i przygotowała konkretne analizy, nagle okazało się, że „da się” i nawet „tak trzeba” – podkreśla radny.

Radny przekazuje, że w przyszłorocznym budżecie miasta przewidziano 800 tysięcy złotych na zadania związane z ulicami Radoszowską i Tunkla.

– To oczywiście kropla w morzu potrzeb, ale mimo wszystko daje nadzieję, że temat paraliżu komunikacyjnego Kochłowic wreszcie ruszy naprzód. – podsumowuje radny.

A co wy sądzicie o pomyśle budowy rond w Kochłowicach? Dajcie znać w komentarzach!

Magdalena Świerczek
Źródło: FB Rafał Wypior, UM Ruda Śląska

Komentarze (16) DODAJ

Wypior i radzioch nie mają pojęcia co piszą już pokazali na przeciwko apteki jadłodajnia????wystarczy z tunkla za mostem puścić ruch wzdłuż cmentarza i zrobić wyjazd w rejonie poczty i rynek jest pusty
alfa romeo
Ul Pukowca ? To miejsce gdzie ludzie spacerują z dziećmi i psami swobodnie od strony Grudka w kierunku zalewiska . Teraz maja przechodzić przez RUCHLIWĄ ULICE ???? Bo napewno taką się stanie. To kpina.
alina
Na Halembie są ronda i korki nie znikły. Należy odciążyć rynek dodatkowymi drogami. Np. połączyć ul. Radoszowską z Tunkla. Zrobić drogę jednokierunkowa za pocztą przy torach i za cmentarzem. Ronda nie polepszą sytuacji.
mariusz
Jestem za rondami , to najlepsze rozwiązanie .
schneider
To przyjedź na Halembę, zobaczysz te dobre rozwiązanie.
lis
NAJPIERW ZADBAJCIE O BEZPOECZEŃSTWO PIESZYCH BO NA TUNKLA STRACH PRZEJŚĆ NA PRZEJŚCIU. NAWET GDY SIĘ STOI CHWILĘ TO I TAK KIEROWCY IGNORUJĄ PRZECHODNIÓW. ZWYKŁE KOCIE OCZKA LUB ŚWIATŁA NA ZNAKACH BY POMOGŁY. ALE I TAK ZOSTANĘ ZMINUSOWANY A wielki radny ma to gdzieś
jooo
Auta się nie zatrzymują w trosce o twoje zdrowie i ekologię ! ! ! Napiszę prostym językiem, tak, żebyś mógł zrozumieć xD nie od dziś wiadomo, że bolid najwięcej spala, gdy się rozpędza, więc większe spalanie to więcej spalin - to raz. Dwa - żeby się zatrzymać i przepuścić jaśnie pana hrabiego (pewnie oczadziałego od tego, co wmówili pieszym pracownicy mediów głównego ścieku o ich mitycznym i bezwzględnym pierwszeństwie) - musi użyć hamulców, z których sypie się pył. Wniosek: nie zatrzymujący się pojazd emituje mniej pyłu z klocków i mniej spalin - jesteś zdrowszy xDD
kpina + ironia / szydera
O obwodnicy Kochłowic od skrzyzowania Gwareckiej z Tunkla słyszę już od ponad 20 lat. Przestańcie co rok gadać to samo tylko zacznijcie wreszcie robić.
rudzianin
Najlepiej wmawiać że jest potrzebna obwodnica a po cichu otworzyć sobie tereny na sprzedaż wzdłuż nowej drogi bo tylko o to chodzi kasa za działki a nie o upłynnienie ruchu.
pyjter
Moja propozycja to z całego rynku kochłowickiego zrobić jedno wielkie rondo na wzór tego w Paryżu, do którego wpadałoby jeśli dobrze policzyłem 6 ulic. Pozostaje pytanie, co zrobić ze środkiem :) Taniej będzie je rozparcelować po różnych miejscach niż tworzyć 5 podobwodnic czy tp pomysły realizować
fafik
Przecież tak jest. Nie ma znaku nakazującego ruch okrężny, ale inne znaki wymuszają takie zachowania.
rudzielec
posadzić jednego z drugim za kierownicę ciągnika z naczepą albo autobusu przegubowego i kazać im jechać przez te arcydzieła inżynierii drogowej które wymyślają a potem kazać zapłacić za to co zniszczyli! obaj jeżdżą jakimiś miniaturkami samochodów i chcą ruch usprawnić! jeden już kiedyś usprawnił tak że było gorzej!
miros
Prędzej zobaczysz przed "rynkiem" / rynkorondem xD znak B-18 z tonażem 3,5 niż któregokolwiek z włodarzy i mędrców za kierownicą. Przecież nie po to prezydent ma limuzynę służbową z szoferem, żeby się przejmować takimi drobiazgami, jak poprawna i logiczna organizacja ruchu...
kpina + ironia / szydera
Serio radni wymyślili przejazd z Bykowiny do Kochłowic przez Pukowca? Może tak odnowić linie na rynku w Kochłowicach - tak aby geniusze z prawem jazdy z chipsów potrafili przejechać przez rondo, a nie czekali aby zmienić pas przejeżdżając przez ciągłą linię.
zonk
I to jest najlepszy post pod tym artykułem!!!!Brawo!!! Jakby każdy jechał zgodnie z przepisami, to korki by były o wiele mniejsze.Wjeżdżając na rynek z każdej strony , oprócz Piłsudzkiego jest conajmniej 10-15 metrów praktycznie już nie widocznej ciągłej linii, tam dwa auta na każdym pasie powinni swobodnie jechać, zmieniajac pas na końcu ciągłej, a teraz każdy stoi na wjeździe i czeka na nie wiadomo co??? Przestrzegajmy podstawowych przepisów wszędzie, a nie tylko w Kochłowicach, a Wszystkim będzie sie łatwiej jeździć! Ale chyba nierealne???? widząc, co sie na naszych drogach wyprawia...
marian
Tak, masz rację: wjazd powinien być "z marszu", bez zatrzymania, a późniejsza zmiana pasa na ogólnych zasadach. Tylko że: 1- ci na rondzie uważają, że zmieniając pas z wewnętrznego na zewnętrzny, mają pierwszeństwo, bo... ty miałeś 30m wcześniej znak A-7; 2- ktoś nastawiał tych A-7, bo tak stanowi bzdurny przepis, który jest jeszcze gorzej interpretowany: dokładnie taka sama sytuacja jest na zjeździe z A4 w prawo, przed AWF-em w kierunku na mikołów: dwa pasy biegną z centrum katowic, dołącza do nich skrajny prawy - z A4. Ofkors przy tym zjazdowym jest znak A-7 i co? A to, że barany jadące od katowic, chcące zmienić pas na prawy uparcie twierdzą, że mają pierwszeństwo, bo ty (ja) miałeś znak A-7 50m wcześniej. To nic, że w miejscu, gdzie chcą zmienić pas, jest zwykła linia przerywana i zmiana pasa jest na ogólnych warunkach... A już mój szwagier (który w robocie jeździ bolidem) miał interpretację, po usłyszeniu której padłem: otóż ty (ja) mijam znak A-7 i cały ten pas jest podporządkowany, bo... on później odbija znowu w prawo na kolejnych światłach !!! Nooo takich kierowców na trzeba !!
kpina + ironia / szydera

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe