Wiadomości z Rudy Śląskiej

Dyskutowali o biznesie

  • Dodano: 2014-06-24 15:00
Jak powinna działać firma XXI wieku? Na to pytanie odpowiadał dziś w Rudzie Śląskiej prof. Andrzej Blikle. Znany przedsiębiorca był gościem specjalnym śniadania biznesowego, które zorganizowano w Rudzkim Inkubatorze Przedsiębiorczości.
 
Wzięło w nim udział około stu reprezentantów sektora biznesu, nauki i samorządu.
 
 
 
- Firma XXI wieku będzie inaczej zarządzała jakością - nie poprzez usuwanie wad, tylko poprzez usuwanie źródeł powstawania wad - podkreślał dziś profesor Blikle. - Po drugie, firma inaczej będzie budowała relacje z człowiekiem. Będą się one opierały na partnerstwie, przy całkowitej eliminacji metody kija i marchewki. Po trzecie, firma nie będzie już zarządzała finansami poprzez budżety kontraktowe. Ponadto będzie miała ona strukturę procesową a nie hierarchiczną. Wreszcie będzie się wspomagała przy komunikacji już nie tylko kanałami informacyjnymi, ale również platformami informacyjnymi - tłumaczył.
 
 
 
W trakcie wykładu profesor mówił o tzw. „doktrynie jakości”. Wyjaśniał, że aby osiągnąć doskonałość produktu końcowego, trzeba dbać o to, by błędy nie powstawały na całej długości „łańcucha jakości”. Wiedzie on od zewnętrznego dostawcy surowców przez wszystkie stanowiska pracy w firmie, aż do końcowego klienta. Sporo uwagi prof. Blikle poświęcił też budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich w firmach. W jego ocenie ich właściciele powinni zrezygnować z premii i prowizji na rzecz stałego wynagrodzenia, zależnego jedynie od stanowiska, a czasami też od stażu pracy i wyniku finansowego firmy. Polecenia powinny być natomiast zastępowane przez kontrakty dostawca-odbiorca, a nadzór przez samokontrolę i poczucie odpowiedzialności. Profesor podkreślał przy tym, że w firmie XXI wieku pracownik powinien przestać być „zasobem ludzkim”, a stać się partnerem.
 
 
 
W swoim wystąpieniu Blikle nawiązał też do metod komunikacji nowoczesnych firm. Profesor podkreślał, że powinny one oprzeć ją na cyfrowych platformach komunikacyjnych, wykorzystujących narzędzia typu Wikipedia, Twitter, Blog i forach społecznościowych. Do kluczowych zasobów firmy zaliczył z kolei wiedzę, którą trzeba nieustannie pozyskiwać, aktualizować i udostępniać pracownikom.
 
 
 
Wykład profesora Blikle odbył się w ramach śniadania biznesowego, zorganizowanego przez Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości  oraz Śląski Klaster ICT & Multimediów HubClub.
 
 
- Skupiamy się na tym, żeby działać na rzecz firm, dostarczać im inspiracji, a także wsłuchujemy się w ich potrzeby - podkreślała prezes Inkubatora, Joanna Sochacka. -  Na początku testowaliśmy śniadania biznesowe w gronie członków klastra. Okazało się, że ta formuła świetnie się sprawdza, więc rozszerzyliśmy grono zaproszonych gości. Dzięki temu śniadania biznesowe stają się polem do wymiany doświadczeń, potrzeb i ofert pomiędzy przedsiębiorcami z różnych branż - dodała.
 
 
 
Dzisiejsze śniadanie cieszyło się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, przedstawicieli świata nauki i samorządowców. O sukcesie wydarzenia świadczy to, że wzięło w nim udział około stu osób z całej Polski.
 
 
- Jest to moje pierwsze spotkanie tego typu - powiedziała Katarzyna Mroczkowska-Lizut z Key Fashion. - Cieszę się, że mogę w nim uczestniczyć, bo na pewno daje ono możliwość poznania wielu ciekawych ludzi, z którymi można nawiązać relacje biznesowe. Myślę, że dla nas wszystkich jest to ogromna korzyść - komentowała.
 
 
 
O potrzebie organizowania tego rodzaju wydarzeń była przekonana Aleksandra Wanat, dyrektor ds. rozwoju i analiz ekonomicznych w Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach.
 
- Tego typu spotkania dają możliwość promocji pozytywnych praktyk oraz czerpania z bogatego doświadczenia innych, jest to też platforma integracji - mówiła Wanat. - Teraz jest dobry czas dla biznesu, gdyż już powoli wychodzimy z kryzysu. Jeżeli jakaś firma myśli o rozwoju, to właśnie w tym momencie, bo jeśli „prześpimy” ten czas, to inni mogą nas wyprzedzić. Zdecydowanie warto myśleć o tym, żeby inwestować w swoją firmę i rozwijać ją. Warto również zastanowić się nad tym, by przekuwać osobiste pasje we własną działalność gospodarczą, jeżeli jeszcze jej nie mamy - dodawała.
 
 
 
Rudzi Inkubator Przedsiębiorczości jest spółką należącą do miasta Ruda Śląska. Jego misją jest tworzenie sprzyjających warunków do powstawania i rozwoju przedsiębiorstw, w tym przede wszystkim przedsiębiorstw o innowacyjnym charakterze. Inkubator zapewniania im wsparcia infrastrukturalne, marketingowe, szkoleniowe oraz efektywną współpracę z otoczeniem na rzecz wzrostu gospodarczego. Przy Rudzkim Inkubatorze Przedsiębiorczości działa Śląski Klaster ICT i Multimediów. Jest to pierwszy tego typu klaster na Śląsku.
 
 
 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również