Wiadomości z Rudy Śląskiej

Jak załatwić sprawę w Wydziale Komunikacji? Sprawdź!

  • Dodano: 2021-04-06 10:00, aktualizacja: 2021-04-06 17:27

Pandemia na każdym kroku skutecznie utrudnia wszystkim życie.

Z powodu konieczności ograniczania kontaktów społecznych wizyty w większości instytucji publicznych wymagają wcześniejszego umówienia. Tak jest m.in. w przypadku Urzędu Miasta w  Rudzie Śląskiej. Najbardziej mieszkańcy odczuwają to na przykładzie działania Wydziału Komunikacji, bo to tam kierowanych jest najwięcej spraw, które trzeba załatwić osobiście.

– W czasie pandemii pracownicy Wydziału Komunikacji zrealizowali ponad 67 tys. wniosków dotyczących rejestracji pojazdu, zgłoszenia jego kupna bądź sprzedaży. Z kolei tylko w marcu tego roku rozpatrzyli 7400 takich spraw. Dla pełnego obrazu sytuacji warto też wspomnieć, że w ciągu ubiegłego roku w naszym urzędzie wydano ponad 2,5 tys. praw jazdy i zarejestrowano blisko 10 tys. pojazdów – wylicza prezydent Grażyna Dziedzic.

Wnioski online w jednym miejscu Pobierz

- Każdego dnia kilkaset osób dzwoni z pytaniami o możliwość i tryb zarejestrowania pojazdu, wymiany prawa jazdy, czy odbioru jakiegoś dokumentu. Od początku tego roku odebraliśmy ponad 13 tysięcy połączeń telefonicznych. Niestety, pracownicy wydziału nie są w stanie udzielić informacji wszystkim dzwoniącym. Dlatego proszę, by osoby, które mają taką możliwość, zajrzały na stronę internetową miasta, gdzie można znaleźć prawie wszystkie niezbędne informacje – wyjaśnia Bożena Krzyżak, naczelnik Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta.

Zdecydowana większość wniosków składanych do Wydziału Komunikacji dotyczy samej rejestracji pojazdów. W pierwszej kolejności załatwiane są sprawy dotyczące rejestracji pojazdów nowych i sprowadzonych z zagranicy, ponieważ ich właściciele bez nadania numeru rejestracyjnego nie mogą odebrać pojazdu z salonu samochodowego, jak i z niego korzystać. Pierwszeństwa w realizacji wymagają też zgłoszenia nabycia/zbycia pojazdów zarejestrowanych na terytorium RP.

Ze względu na obostrzenia związane z pandemią mieszkańcy mają możliwość załatwienia spraw z zakresu Wydziału Komunikacji na kilka sposobów:

Skrzynka podawcza („urna”)

Przy wejściu do głównego budynku urzędu znajduje się skrzynka podawcza przeznaczona do spraw z zakresu działania Wydziału Komunikacji. Należy w niej umieszczać wnioski/pisma, wraz z niezbędnymi załącznikami, dotyczące rejestracji pojazdów nowych i sprowadzonych z zagranicy, zgłoszenia nabycia/zbycia pojazdów zarejestrowanych na terytorium RP, innych spraw z zakresu Wydziału Komunikacji.

Kalendarz internetowy

Poprzez kalendarz internetowy znajdujący się na stronie www.rudaslaska.pl/rezerwacje można zarezerwować termin wizyty w urzędzie w celu rejestracji lub przerejestrowania pojazdu. Proponowane są tam wolne terminy w okresie 1 miesiąca następującego po dniu, w którym dokonywana jest rezerwacja. Wolne terminy zaznaczone są kolorem zielonym, zajęte kolorem czerwonym. Dni, w których nie ma jeszcze możliwości rezerwacji, ponieważ wykraczają poza okres jednego miesiąca, są zaznaczone kolorem szarym. Wszystkie rezerwacje terminów wizyt w Wydziale Komunikacji są aktualne i nie ma potrzeby potwierdzania tego faktu w urzędzie.

SEKAP i e-wniosek (czyli Platforma e-Usług Publicznych lub Elektroniczna skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca)

Wnioski w sprawie rejestracji wraz z załączonymi elektronicznymi dokumentami można przesyłać również za pomocą poczty elektronicznej, lecz należy mieć wówczas na uwadze, iż ten sposób złożenia wniosku wiązać się może z koniecznością dostarczenia do urzędu oryginałów dokumentów niezbędnych do rejestracji. Przesłane w ten sposób wnioski oczekują na załatwienie wraz z tymi, które zostały złożone do skrzynki podawczej.

Poczta

Wnioski wraz z niezbędnymi do rejestracji pojazdu dokumentami można również przesłać tradycyjną drogą pocztową, przesyłką poleconą. Złożone w ten sposób wnioski również oczekują na załatwienie wraz z tymi, które zostały złożone do skrzynki podawczej.

We wszystkich przypadkach po zarejestrowaniu pojazdu pracownik Wydziału Komunikacji kontaktuje się telefonicznie z właścicielem pojazdu i ustala termin i godzinę odbioru dokumentów rejestracyjnych.

Obowiązki kupujących „używane” pojazdy krajowe: zgłoszenie nabycia – obowiązkowe, przerejestrowanie - nieobowiązkowe

- Przerejestrowanie tzw. „używanego” pojazdu, który jest już zarejestrowany na terytorium RP, nie należy do spraw wymagających natychmiastowego działania, ponieważ można korzystać z pojazdu na dotychczasowych tablicach rejestracyjnych i na podstawie posiadanych dokumentów. Jedyny obowiązek, jaki w tym przypadku spoczywa na właścicielu, to zgłoszenie nabycia pojazdu, a nie jego przerejestrowanie – podkreśla Bożena Krzyżak, naczelnik Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta.

- W tym celu należy złożyć w urzędzie odpowiedni wniosek i dołączyć do niego kopię umowy kupna lub sprzedaży pojazdu. Niewywiązanie się z tego obowiązku w terminie 30 dni od daty nabycia pojazdu skutkuje nałożeniem kary pieniężnej – tłumaczy.

Wnioski w sprawie przerejestrowania „używanego” pojazdu złożone do skrzynki podawczej realizowane są w kolejności ich złożenia i w chwili obecnej trwa to około tygodnia.

Pozwolenia czasowe ważne dłużej

UM przypomina, że w czasie pandemii okres ważności wydanych pozwoleń czasowych został wydłużony. Osoby, które posiadają wydane w czasie pandemii pozwolenia czasowe i jednocześnie posiadają ważne badania techniczne pojazdu, nie muszą odbierać nowych dowodów rejestracyjnych. Ich pozwolenia zachowują ważność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie do 14 dni od dnia odwołania stanu epidemii. Ponadto od 1 października 2018 r. nie ma obowiązku posiadania przy sobie na terenie kraju dowodu rejestracyjnego w czasie kierowania pojazdem zarejestrowanym w RP, a wszelkie informacje o ważności dowodu rejestracyjnego znajdują się w Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Trudny czas pandemii

- Epidemia koronawirusa postawiła nas wszystkich w niezwykle trudnej i nieznanej nam dotąd sytuacji. Musieliśmy zmienić codzienne funkcjonowanie, przeorganizować pracę i naukę, opiekę nad dziećmi. W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników urzędu zostaliśmy zmuszeni do zmiany organizacji pracy w taki sposób, aby zachować ciągłość realizacji zadań. Nie znaczy to jednak, że pracujemy mniej niż dotychczas. Wierzymy, że ten trudny czas dobiegnie wkrótce końca i wszyscy wrócimy do normalnego funkcjonowania, a co za tym idzie, do bezpośrednich, osobistych kontaktów z naszymi mieszkańcami – mówi prezydent miasta Grażyna Dziedzic.

Bliższe informacje

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące działania Wydziału Komunikacji, a także numery telefonów można znaleźć na stronie www.rudaslaska.bip.info.pl w zakładce „Jak załatwić sprawę”. Z tamtejszego katalogu należy wybrać „SK - Komunikacja”.

Zobacz także

Komentarze (5)    dodaj komentarz »

  • Karl

    Jak to jak: petent powinien przed obliczem szanownego urzędnika rudzkiego mieć wygląd lichy i durnowaty, tak, by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć owego oprawcy... Urzędy Państwowe pracują normalnie, większość jednostek samorządowych w innych miastach również. Rudzkie księżniczki urzędowe nielicznych do swych łask dopuszczają...Ps.Nawet dowód osobisty już w innym mieście wyrabiam, sram na Was, ale moich podatków już nawet złotówki nie prze[...]ie..

  • n4u

    nie bym się czepiał tych komentarzy wyżej, ale jak ja tam byłem to każdy gadał przez telefon, do tego dzwoniły kolejne - także ja bym się ich tak nie czepiał, co do tej rezerwacji online - to kpina, na tyle mały tych terminów że dostanie się tam jest awykonalne.

  • Padre

    Jakoś zabrzański WK załatwia wszystko od ręki. 8 otwarych okienek, 8 pań urzędniczek i 8 petentów. Dystans i reżim sanitarny zachowany. W czym widzi problem rudzki WK? Proszę brać przykład z Zabrza

  • Mamamuminka

    Wiecie co, nie chce mi się już strzępić języka NT działania wydziału komunikacji w Rudzie. Polecam zapoznnaie się z opiniami na Googlach.

  • Torcida

    Haha co wy to tu piszecie,,pandemia sprzyja nierobolom w urzędzie ,,kawka,ciastko to jest ważniejsze niż patent na korytarzu,pomimo pustego pokoju w wydziale komunikacji pani nie przyjmuje tylko pije kawę ,jak zapytałem czy można wejść prawie mnie zjadła,,tak to wy jeszcze nigdy nie byliście zapracowani jak teraz,jeden wielki cyrk nic więcej,,

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.