Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie budowy trasy N-S w kierunku północnym. Chodzi tu o 250 mln złotych.
Ruda Śląska stara się o dofinansowanie budowy trasy N-S
Kolejny etap obejmować ma budowę trasy w kierunku północnym, do granicy z Bytomiem, dzięki czemu zmniejszone zostanie natężenie ruchu na Goduli, w Orzegowie i Rudzie oraz ograniczony zostanie ruch tranzytowy w środku miasta.
- Staramy się o kolejne dofinansowanie budowy tej drogi, tym razem na odcinek od ul. Magazynowej do ul. Karola Goduli. W ubiegłym tygodniu złożyliśmy odpowiedni wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego. Chodzi tu o dotację na poziomie 250 mln zł. To ogromna kwota, ale przewidywana wartość inwestycji to 390 mln zł – komentuje Jacek Morek.
Budowa trasy N-S w kierunku północnym
Projektowana trasa składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Łączna długość czterech odcinków północnej części trasy to prawie 5 km.
Na wszystkie cztery odcinki pozyskano już dofinansowanie w wysokości 100 mln zł, z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (zadanie obwodnicowe), dodatkowo na realizację pierwszego odcinka pozyskano 65 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).
Głos w tej sprawie zabrał także były wiceprezydent Rudy Śląskiej - Krzysztof Mejer.
- To świetna wiadomość dla Rudy Śląskiej. Podczas ostatnie sesji Rady Miasta komisarz Jacek Morek poinformował radnych o złożeniu wniosku w sprawie dofinansowania budowy trasy N-S w kierunku północnym. Chodzi tu o 250 mln złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych. To bardzo dobry kierunek, świadczący o woli kontynuowania tej inwestycji. Cieszę się, że wspólnie będziemy mogli tę inwestycję dokończyć - mówił na nagraniu Krzysztof Mejer.
Trasa N-S w Rudzie Śląskiej
Do tej pory w Rudzie Śląskiej powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.
Obecnie trwa budowa czwartego odcinka trasy N-S od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, która została podzielona na dwa zadania. Koszt obecnie realizowanego odcinka to ponad 100 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych. Dofinansowanie do budowy odcinka między ul. Kokota a ul. 1 Maja wynosi 85 proc.
Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.