Na budowie N-S-ki praca wre! Jak informuje wiceprezydent Krzysztof Mejer, wykonawca działa jednocześnie na kilku frontach robót.
Budowa kolejnego etapu trasy N-S w Rudzie Śląskiej
Realizowana właśnie inwestycja to przedostatni odcinek trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Będzie przebiegał od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Umowę na realizację tego przedsięwzięcia podpisano na początku lipca tego roku. Zgodnie z planem finał prac powinien nastąpić na koniec 2023 r. Koszt wszystkich prac ma wynieść 95 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych.
Na początku bieżącego roku firma Drogopol przystąpiła do budowy obiektów mostowych nad ulicą Bielszowicką oraz budowy ronda przy ulicy 1 Maja i wiaduktu nad Kochłówką. Wszystkie prace mają być zakończone dokładnie za dwa lata, a to oznacza, że w listopadzie lub grudniu 2023 roku będziemy mogli trasą N-S przejechać do ulicy Bielszowickiej i 1 Maja.
To pierwszy etap, kolejny będzie obejmował już tylko budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja.
Na budowie N-S-ki praca wre
Obecnie od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej pełną parą idą roboty przy budowie nasypów pod główny ciąg trasy, a w rejonie ul. Piaskowej realizowany jest przewiert pod torami kolejowymi, który pozwoli na przebudowę magistrali wodociągowej. Poza tym powadzone są roboty związane z wykonaniem fundamentów oraz pali pod wiadukt nad ul. Bielszowicką.
- Kończone są też prace, które pozwolą na przystąpienie do budowy nowego przepustu nad Kochłówką. Żeby ruszyć z tymi robotami, trzeba wykonać przepust tymczasowy, który umożliwi poprowadzenie "bajpasu" omijającego część ul. 1 Maja. Poza tym trwają już też prace związane z budową ronda na skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Bielszowickiej - napisał wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Całe zadanie będzie kosztowało około 100 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych. Prace mają się zakończyć w listopadzie przyszłego roku.
Trasa N-S: Do użytku oddano już trzy odcinki
Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.
Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.
Trasa N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem
Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. W grudniu ubiegłego roku informowaliśmy na łamach portalu, że Ruda Śląska otrzymała 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przedłużenie trasy N-S w kierunku północnym. Planowany odcinek trasy ma mieć długość 5 kilometrów. Zgodnie z projektem zbudowane zostaną tam dwie dwupasmowe jezdnie, które zostaną rozdzielone pasem zieleni. Powstaną też cztery ronda, droga rowerowa oraz ciągi pieszych.