Kiedy decydujemy się na zakup samochodu, pierwszym kryterium jest z pewnością cena. Po obliczeniu naszych możliwości finansowych jesteśmy w stanie określić, czy nas zwyczajnie stać na samochód nowy, czy musimy zadowolić się używanym kilku- lub nawet kilkunastolatkiem. Co warto wziąć pod uwagę wybierając auto dla siebie? Poznaj wady i zalety kilku rozwiązań:
Auto nowe – jak dbasz, tak masz
Większość z nas marzy o posiadaniu najnowszego modelu supersamochodu. Oczywiście warunki finansowe nas mocno ograniczają. Jeśli jednak mamy spory zapas gotówki lub płynność finansową, to czemu nie? Oto kilka plusów i minusów zakupu nowego auta w salonie:
+ bezawaryjność i gwarancja
Auto, które dopiero co opuściło fabrykę, daje nam pewność, że za rok czy dwa się nie zepsuje. To pierwsze i często decydujące kryterium kupna nowego samochodu. Do tego nowy nabytek posiada kilkuletnią gwarancję.
+ dodatkowe pakiety, ubezpieczenie i gwarancja
Aby nas przekonać do zakupu, dealerzy często dorzucają bonusy w postaci dodatkowego wyposażenia, ubezpieczenia czy akcesoriów.
+ finansowanie
Przy zakupie samochodu z salonu mamy kilka możliwości finansowania naszego zakupu: gotówka, kredyt, leasing. Możemy również pozostawić naszego „starego przyjaciela” w rozliczeniu.
- cena
Do największych minusów nowych samochodów należy ich cena. Nowe auto z salonu wiąże się z jednorazowym wysokim wydatkiem lub kilkuletnim kredytem. Warto też dodać, że cena uzależniona jest od wybranych opcji, pakietów, dodatkowego wyposażenia – innymi słowy: im bogatsza wersja, tym droższa.
- utrata wartości
Niestety nowe samochody szybko tracą na swojej wartości. Ma to znaczenie, jeśli na przykład za 3 lata chcielibyśmy myśleć o jego odsprzedaży. Skończył się już mit, że cierpią przede wszystkim marki francuskie. Samochody - bez względu na pochodzenie - po 3 latach tracą ok. 40-50% swojej wartości. To cała góra pieniędzy.
Wartość rezydualna wybranych samochodów po 36 miesiącach eksploatacji i przejechanych 90 000 km | |||||
Marka, model, wersja | Seg. |
Cena zakupu |
Wartość % po 3 latach |
Wartość po 3 latach |
Spadek wartości |
Opel Adam 1.2 | A | 43 300 zł | 49,70% | 21 520 zł | -21 780 zł |
Fiat 500 1.2 Pop | 41 900 zł | 48,10% | 20 154 zł | -21 746 zł | |
Kia Picanto 1.0M | 34 200 zł | 43,00% | 14 706 zł | -19 494 zł | |
Skoda Citigo 1.0 Ambition | 36 700 zł | 47,30% | 17 359 zł | -19 341 zł | |
Renault Twingo SCe70 | 35 900 zł | 49,00% | 17 591 zł | -18 309 zł | |
Volkswagen up! 1.0 take up! | 34 400 zł | 48,50% | 16 684 zł | -17 716 zł | |
Toyota Aygo 1.0 X | 34 900 zł | 51,70% | 18 043 zł | -16 857 zł | |
Ford KA 1.2 Trend | 30 700 zł | 45,90% | 14 091 zł | -16 609 zł | |
Citroen C3 1.0 Seduction | B | 49 800 zł | 40,40% | 20 119 zł | -29 681 zł |
Ford Fiesta 1.2 Ambiente | 45 700 zł | 45,40% | 20 748 zł | -24 952 zł | |
VW Polo 1.0 Trendline | 49 100 zł | 51,10% | 25 090 zł | -24 010 zł | |
Suzuki Swift 1.2 Club | 46 900 zł | 51,10% | 23 966 zł | -22 934 zł | |
Fiat Punto 1.2 Easy | 38 400 zł | 46,40% | 17 818 zł | -20 582 zł | |
Renault Clio 1.2 Life | 41 500 zł | 51,00% | 21 165 zł | -20 335 zł | |
Skoda Fabia III 1.0 Active | 39 400 zł | 49,70% | 19 582 zł | -19 818 zł | |
Opel Corsa E 1.2 Essentia | 42 100 zł | 53,90% | 22 692 zł | -19 408 zł | |
Toyota Yaris 1.0 Life | 41 700 zł | 54,50% | 22 727 zł | -18 974 zł | |
Nissan Micra 1.2 Visia | 34 900 zł | 51,60% | 18 008 zł | -16 892 zł | |
Audi A3 Sportback 1.2 TFSI | C | 95 100 zł | 43,40% | 41 273 zł | -53 827 zł |
BMW 114i | 90 300 zł | 48,30% | 43 615 zł | -46 685 zł | |
Citroen C4 1.4 Attraction | 59 700 zł | 38,70% | 23 104 zł | -36 596 zł | |
Honda Civic 1.4 Comfort | 68 000 zł | 50,00% | 34 000 zł | -34 000 zł | |
Ford Focus 1.6 Trend | 66 000 zł | 49,90% | 32 934 zł | -33 066 zł | |
VW Golf 1.2 TSI | 63 800 zł | 49,80% | 31 772 zł | -32 028 zł | |
Skoda Octavia 1.2 TSI | 61 300 zł | 48,50% | 29 731 zł | -31 570 zł | |
Toyota Auris 1.33 Start/Life | 59 900 zł | 49,90% | 29 890 zł | -30 010 zł | |
Seat Leon 1.2 TSI | 55 300 zł | 46,80% | 25 880 zł | -29 420 zł | |
Opel Astra 1.4 Essentia | 56 400 zł | 48,60% | 27 410 zł | -28 990 zł | |
Renault Megane 1.6 Life | 56 300 zł | 49,20% | 27 700 zł | -28 600 zł | |
BMW 316i F30 | D | 122 500 zł | 48,50% | 59 413 zł | -63 088 zł |
Audi A4 1.8 TFSI | 121 500 zł | 48,50% | 58 928 zł | -62 573 zł | |
Citroen C5 THP | 99 900 zł | 39,50% | 39 461 zł | -60 440 zł | |
Mercedes-Benz C 180 | 126 500 zł | 52,30% | 66 160 zł | -60 341 zł | |
Volvo S60 T3 1.6 | 115 500 zł | 49,20% | 56 826 zł | -58 674 zł | |
Peugeot 508 1.6 Active | 96 200 zł | 51,30% | 49 351 zł | -46 849 zł | |
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost | 92 500 zł | 50,00% | 46 250 zł | -46 250 zł | |
VW Passat B8 1.4 TSI | 90 800 zł | 51,90% | 47 125 zł | -43 675 zł | |
Opel Insignia 1.8 | 84 300 zł | 51,70% | 43 583 zł | -40 717 zł | |
Skoda Superb 1.4 TSI | 79 700 zł | 49,20% | 39 212 zł | -40 488 zł | |
Renault Laguna 2.0 | 77 200 zł | 48,40% | 37 365 zł | -39 835 zł |
Zmiana wartości auta po 3 latach użytkowania, źródło: autokult.pl
Auto używane - czym jeździmy, co kupujemy?
Niezmiennie od lat na polskich drogach królują niemieckie marki: Opel Astra, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Audi A4 i BMW serii 3. Coraz większą popularność zdobywają także Fordy, Skody i Renault.
Potwierdzają to statystyki sprzedaży samochodów używanych u dealerów: w ubiegłym roku top 3 najczęściej kupowanych modeli to kolejno: Opel Astra, Ford Focus i Skoda Fabia.
Również statystyki samochodów sprowadzanych z zagranicy wpisują się w trend. Top 5 najczęściej sprowadzonych pojazdów to: 1. Audi A4, 2. Volkswagen Golf, 3. Volkswagen Passat, 4. Opel Astra, a pierwszą piątkę zamyka BMW 3.
Źródło: samar.pl
Mimo tego, że rynek nowych samochodów w ostatnim czasie zdominowały SUV-y, to w przypadku używanych aut największą popularnością cieszyły się nadwozia typu hatchback, na które zdecydowało się aż 42% osób.
Rynek samochodów używanych jest przeogromny i różni sprzedawcy się na nim pojawiają. Z badań wynika, że najbardziej ufamy sprzedawcom prywatnym lub naszym znajomym – to od nich najchętniej kupujemy samochody. Jeden na pięciu ankietowanych kupiłby samochód używany u autoryzowanego dealera. Na szarym końcu uplasowały się komisy. Słynnego „Mirka Handarza” darzymy najmniejszym zaufaniem.
Źródło: Od kogo kupił(a)by Pan(i) następny używany samochód? - otomoto.pl
- Coraz częściej odwiedzają nas klienci, którzy chcą kupić roczne lub kilkuletnie auto używane z pewnego źródła. Zakup używanego pojazdu u dealera, poza potwierdzoną historią i sprawdzonym stanem technicznym, oznacza szereg dodatkowych korzyści. Na auto udzielamy gwarancji, oferujemy finansowanie zakupu i ubezpieczenia komunikacyjne na atrakcyjnych warunkach oraz umożliwiamy ulepszenie pojazdu w naszym ASO. Wystawiamy także faktury VAT. Wśród kupujących samochody używane znajdują się zarówno osoby indywidualne, jak i przedsiębiorcy - mówi Maciej Gendera z salonu Audi Noma2 w Katowicach.
Auto używane od osoby prywatnej lub komisu
+ cena
Za samochód z drugiej ręki od osoby prywatnej zapłacimy zdecydowanie mniej niż za nowe, jednak wszystkie przyszłe naprawy będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni, jeżeli nie mamy wykupionego dodatkowego AC.
+ wyposażenie
Często za cenę nowego auta w podstawowym wyposażeniu możemy zakupić kilkuletni model w wersji premium z drugiej ręki. Wiąże się to ze wspomnianą wyżej utratą wartości. Pytanie czy warto „przepłacać” za nowy samochód?
- historia
Jeśli nie sprawdzimy dokładnie pojazdu, który chcemy kupić, musimy liczyć się z tym, że kupujemy kota w worku. Zdarza się tak, że auto zostaje dobrze „przygotowane” do sprzedaży: wszystkie wady zostają zakamuflowane, pomalowane, „naprawione” doraźnie. Wszystko jednak wychodzi po kilku miesiącach, a nawet tygodniach od zakupu. Unieważnienie umowy może wiązać się z długotrwałym procesem sądowym.
Auto używane od dealera
+ historia
Każde auto u dealera jest porządnie sprawdzone przed wystawieniem na sprzedaż. Sprawdza się nie tylko jego historię serwisowania, ale również numer VIN i stan pojazdu. Możemy być pewni pochodzenia pojazdu i jego bezwypadkowości.
+ gwarancja
Wraz z zakupem pewnego samochodu używanego możemy skorzystać z opcji gwarancji. Dzięki niej wszelkie awarie będą usuwane w ASO – pod okiem fachowców, co pozwoli nam zaoszczędzić nierzadko kilka tysięcy złotych. Miłym dodatkiem jest możliwość serwisowania i assistance w całej Europie oraz samochód zastępczy na czas naprawy.
- W naszej ofercie posiadamy samochody z gwarancją, którą można dodatkowo wykupić i to klient decyduje czy chce gwarancję czy nie. Aby samochód mógł być przez nas sprzedawany musi przejść bardzo szczegółową kontrolę nie tylko stanu technicznego, ale również historii serwisowej i przebiegu (117 punktów serwisowych). Wszystkie auta są dokładnie sprawdzane pod każdym względem technicznym i muszą się dobrze prezentować wizualnie – mówi Jakub Warchoł salonu Volkswagen Noma2 w Katowicach.
+ modele rozliczeniowe
Wspomniałem, że przy zakupie nowego samochodu jest możliwość pozostawienia „starego” w rozliczeniu. Dealerzy wybierają w pełni sprawne jednostki, bogato wyposażone, atrakcyjne i dobrze utrzymane. Taką właśnie „gratkę” można u nich nabyć wśród samochodów używanych.
+ auta testowe i demonstracyjne
Poza autami z rozliczenia od klientów, dealerzy dysponują samochodami w wersjach „demonstracyjnych”, czyli modelami do jazd próbnych. Najczęściej są to samochody w doskonałym stanie, o bardzo małych przebiegach.
- Auto z przebiegiem w przedziale 600-1000 kilometrów w zasadzie niczym nie różni się od fabrycznie nowego pojazdu, który dopiero co wyjechał z salonu. Jest w 100% sprawne, objęte gwarancją producenta. Cena pojazdu demo jest jednak znacznie niższa od katalogowej właśnie przez to, że było ono wcześniej używane - mówi Izabela Szyja z salonu Skoda Noma w Tarnowskich Górach.
+/- cena
Jedynym minusem samochodów używanych z oferty dealerskiej może być cena – podobnie jak dla samochodów nowych. Dealerzy w większości dysponują nowymi rocznikami, które nadal są dość drogie. O czym jednak warto pamiętać? Cena u dealera może wiązać się z lepszym wyposażeniem niż podstawowy nowy model i może również obejmować szereg usług dodatkowych, jak gwarancja czy serwisowanie. Tego nie znajdziemy u prywatnego sprzedawcy.
Trafić na udany egzemplarz na rynku wtórnym jest trudno. Zawsze jednak warto spojrzeć na każdy samochód chłodnym okiem i nie kierować się tylko jego wyglądem. Przed zakupem koniecznie trzeba też sprawdzić wszystkie dokumenty. Wtedy, już jako nowy właściciel, będziemy mogli spać spokojnie.
Źródło: salonynoma.pl