Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

Nowy plan na trasę N-S. Ostatni odcinek trasy N-S połączy autostradę A4 i DTŚ

  • Dodano: 2020-02-21 06:15, aktualizacja: 2020-02-21 06:25

Budowa ostatniego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, dzięki któremu droga połączy autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową, zostanie podzielona na dwa etapy.

Podpisana została już umowa z zespołem projektowym, który wykona podział dokumentacji, przygotowanej wcześniej pod kątem jednego etapu. W takiej formule inwestycji nie udało się zrealizować, ponieważ najtańsza oferta znacznie przekraczała koszt wynikający z projektu i kosztorysu inwestorskiego.

To nasza kluczowa inwestycja drogowa i robimy wszystko, aby zrealizować jej główne założenie, czyli połączenie autostrady i DTŚ. Tak jak zapowiadaliśmy w momencie unieważnienia ostatniego przetargu, chcemy podzielić ostatni etap na odcinki, co wymaga dopełnienia procedur formalno-prawnych – informuje prezydent Grażyna Dziedzic. - Mam nadzieję, że wprowadzone zmiany pozwolą również na obniżenie kosztów realizacji zadania – dodaje.

Budowa trasy jest ważna nie tylko z punktu widzenia Rudy Śląskiej, ale również innych sąsiadujących z nami miast. To właśnie dlatego w opracowanej niedawno „Koncepcji metropolitalnych powiązań drogowych na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” N-S-ka znalazła się wśród dziesięciu priorytetowych odcinków dróg, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności – zauważa wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Odcinek trasy N-S, o którym mowa, ma prowadzić od ul. Kokota do zjazdu z autostrady A4

Jego realizacja ma zostać podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmie część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką wraz z węzłem, a także przebudowę ulicy Bielszowickiej od węzła z trasą N-S do ul. 1-go Maja, rondo na skrzyżowaniu ulic Bielszowickiej i 1-go Maja oraz odcinek ul. 1-go Maja od skrzyżowania z ul. Bielszowicką do ulicy Gabora. Drugi etap to odcinek trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4 wraz z przebudową ul. 1-go Maja od autostrady A-4 do ul. Wyzwolenia. - Etapy powinny zostać wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie, zarówno pod względem ruchowym, jak i technicznym – zaznacza Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów UM.

Odcinek trasy N-S od ul. Kokota do autostrady A4, podobnie jak wybudowane już części tej drogi, został objęty unijnym dofinansowaniem, które miało wynieść 110 mln zł. Obecnie trwają konsultacje w kwestii wykorzystania funduszy UE wobec zmiany założeń budowy tego odcinka. Kluczowe decyzje zostaną podjęte po opracowaniu nowej dokumentacji i harmonogramu dalszych działań. Powyższe zmiany będą wiązały się również z ponowną oceną wniosku aplikacyjnego przez Urząd Marszałkowski.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku

Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wynosi prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 82 mln zł, a na czwartą część mamy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 228 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

Władze miasta nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Komentarze (23)    dodaj komentarz »

  • Alfista

    Ta trasa miała połączyć A1 z A4, nie dtś z A4.Miała odciążyć północną część Rudy, nie południową, którą nikt nie jeździ.W szczycie, Ruda południowa, Nowy Bytom, wszystko stoi, a N-ska pusta

  • GO

    Ja nie rozumiem po co wogole ta droga powstaje?! Strata pieniędzy. Lepiej było wyremontować ul. 1 maja. A resztę na remont dróg dojazdowych

  • ja

    PO wybudowaniu spalarni śmieci tiry z odpadami ze śląska będą miały lepsze połączenie.....

  • Mgiełka

    Niech oni się lepiej najpierw zastanowią jak chcą rozładować ruch na Halembie. Z takiego wielkiego osiedla jak Halemba II jest praktycznie tylko jedna droga wyjazdowa/wjazdowa w ul. Solidarności, nie liczę już jednokierunkowy Miodowej i Olszynowej, względnie Borowej. A jeszcze teraz powstało osiedle w ul. Przyjaznej... Ronda w godzinach szczytu są tak zakorkowane, że odcinek od Harcerskie do stacji paliw BP jestem w stanie przejść szybciej pieszo niż w samochodzie czy autobusie. Skierowanie ruchu w te stronę dla niby uplynnięcia ruchu w północnych dzielnicach wzmoże korki na Halembie. Założenie, że wszyscy kierujący się z Bytomia na południe chcą po prostu wjechać na A4 może się odbić czkawką, bo ludzie chcą szybciej dostać się ogólnie w południowe tereny Rudy i dalej w stronę Mikołowa a nie tylko na A4. Skomunikowane Rudy północ z południem jest dobrym pomysłem, ale nie przemyślanym na końcowym odcinku.

  • ryl

    A może zlikwidować dwa ze trzech przejść dla pieszych od wysokości Red Habanero do ronda ? Może to trochę poprawi płynność ruchu ?

  • boluś

    Bela w rzyci mom Twój wygodny dojazd do pracy i tym barzij co niy wiem skąd piszesz i w czyim interesie Mejera, Enerisa, Drogopolu czy ichnich pijarowych wafli. Mieszkom na tym terenie i niy zamierzom się wyprowadzać skuli bandy oszołomów krynconcych lewe interesiki w tym mieście kosztem mieszkańców.

  • Adam

    widać żeś ryl a jo w zyci mom ciebie i twoja familia, jak ci sie nie podoba tu mieszkac to na sybir

  • halymbiorz

    Nie podano w artykule żadnych terminów czy choćby schematów. Może z 10 lat to jeszcze potrwa. Z zamieszczonego obrazka wynika, że aby dostać się z Wirku na Halembę trzeba będzie nadrobić co najmniej kilometr. Po za tym trudno wyobrazić sobie co będzie działo się na Halembie w godzinach szczytu jak teraz już trudno tam przejechać.

  • turist

    Jaka obwodnica,jest sie gdzie okompac,jest las,są bary piwne,są scieszki rowerowe, sobota niedziela ciszana spacery,no to czego jeszcze che,

  • helmutnik

    Halemba zapewne nie doczeka się obwodnicy w najbliższym 10-leciu. Sądzę, że łącznik DK44 z A4 rozwiązałby problem, po drodze mamy jednak gęstą zabudowę i rzekę Kłodnicę. Myślę, że można by "puścić" drogę z A4 za oczy[...]nią ścieków i połączyć z DK44 za Ośrodkiem na Borowej Wsi. Drugi wariant to przez część kopalni Halemba, tereny po elektrowni Halemba i wylot w okolicach Sjesty.

  • ryl

    Twój plan jest bardzo dobry ale nie do zrealizowania w polskich realiach do 2100 roku w optymistycznym wariancie

  • boluś

    N-S do Bytomia to priorytet Urzędu , Drogopolu , Mejera i tych co sie załapali na działki przy planowanej 'ciekawie' trasie. Jedni mogą wyprzedać resztki terenów zielonych, inni złapać robotę i kasę na lata, przy okazji wkopać mln. ton syfu ,po spekulować działkami itd. A MIESZKAŃCY ŁAPAĆ SYF Z TEJ TRASY I TERENÓW PRZEMYSŁOWYCH, ZAPŁACIĆ ZA JEJ WYKON I UTRZYMANIE W PRESPEKTYWIE KILKUDZIESIĘCIU LAT A KORZYSTAĆ BĘDĄ ZWOLNIENI Z PODATKÓW "INWESTORZY" Po to są budowane te centra logistyczne 'Spalarnie itp RUDA MIASTO FRAJERÓW'

  • Bela

    Ale ty jesteś ograniczony maskra. Miasto powinno być dobrze skomunikowane i będzie to służyć mieszkańcom żeby lepiej i szybciej dojechać do i z pracy, i odciążyć drogi w mieście. Jeśli oczekujesz czystego powietrza to wyprowadź się z dala od jakiego kolwiek miasta.

  • kwiatowe

    Metropolia nie ma swojego budzetu na drogi i tyle w temacie jakis tam priorytetow:) Jedyne sluszne rozwiazanie to odebranie kompetencji w tym zakresie miastom i przekazanie ich i pieniedzy do metropolii. W obcenym ksztalcie to jest tylko dublowanie stanowisk w urzedach.

  • Karminadel

    Realizacja DTŚ w kierunku Bytom to konieczność! A nie pierdzenie czy będą środki czy nie!

  • aska

    to Bytom niech się dołoży jak chce mieć połączenie NS do A4 i średnicówki

  • orwo

    Tylko jak to zrobić? Przedstawione przez Zarząd Miasta koncepcje nie napawają optymizmem. Oto z braku laku, wskutek pozbycia się terenów niezbędnych do przeprowadzenia takiej drogi - uznano, że drogę można puścić pod oknami mieszkańców ulicy Norwida, tnąc w pień jedną z ostatnich ostoi zieleni w tym mieście. Nie ma i nie będzie społecznej zgody na coś takiego.

  • radykał

    Tego jeszcze brakuje żeby miasto z jakąkolwiek inwestycją musiało pytać każdego mieszkańca o zgodę.Czasem trzeba wybrać to mniejsze zło ,żeby cokolwiek powstało.

  • Apsik

    Ja, jako część społeczna, wyrażam zgodę na taki wariant, oby powstał jak najszybciej.

  • ihy

    Połączenie DK88 z DTS i A4 powinno stać się priorytetem Metropolii.

12

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.