Nowy plan na trasę N-S. Ostatni odcinek trasy N-S połączy autostradę A4 i DTŚ

Czas czytania: 6 min.

Budowa ostatniego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, dzięki któremu droga połączy autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową, zostanie podzielona na dwa etapy.

Podpisana została już umowa z zespołem projektowym, który wykona podział dokumentacji, przygotowanej wcześniej pod kątem jednego etapu. W takiej formule inwestycji nie udało się zrealizować, ponieważ najtańsza oferta znacznie przekraczała koszt wynikający z projektu i kosztorysu inwestorskiego.

To nasza kluczowa inwestycja drogowa i robimy wszystko, aby zrealizować jej główne założenie, czyli połączenie autostrady i DTŚ. Tak jak zapowiadaliśmy w momencie unieważnienia ostatniego przetargu, chcemy podzielić ostatni etap na odcinki, co wymaga dopełnienia procedur formalno-prawnych – informuje prezydent Grażyna Dziedzic. – Mam nadzieję, że wprowadzone zmiany pozwolą również na obniżenie kosztów realizacji zadania – dodaje.

 

Budowa trasy jest ważna nie tylko z punktu widzenia Rudy Śląskiej, ale również innych sąsiadujących z nami miast. To właśnie dlatego w opracowanej niedawno „Koncepcji metropolitalnych powiązań drogowych na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” N-S-ka znalazła się wśród dziesięciu priorytetowych odcinków dróg, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności – zauważa wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Odcinek trasy N-S, o którym mowa, ma prowadzić od ul. Kokota do zjazdu z autostrady A4

Jego realizacja ma zostać podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmie część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką wraz z węzłem, a także przebudowę ulicy Bielszowickiej od węzła z trasą N-S do ul. 1-go Maja, rondo na skrzyżowaniu ulic Bielszowickiej i 1-go Maja oraz odcinek ul. 1-go Maja od skrzyżowania z ul. Bielszowicką do ulicy Gabora. Drugi etap to odcinek trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4 wraz z przebudową ul. 1-go Maja od autostrady A-4 do ul. Wyzwolenia. – Etapy powinny zostać wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie, zarówno pod względem ruchowym, jak i technicznym – zaznacza Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów UM.

 

Odcinek trasy N-S od ul. Kokota do autostrady A4, podobnie jak wybudowane już części tej drogi, został objęty unijnym dofinansowaniem, które miało wynieść 110 mln zł. Obecnie trwają konsultacje w kwestii wykorzystania funduszy UE wobec zmiany założeń budowy tego odcinka. Kluczowe decyzje zostaną podjęte po opracowaniu nowej dokumentacji i harmonogramu dalszych działań. Powyższe zmiany będą wiązały się również z ponowną oceną wniosku aplikacyjnego przez Urząd Marszałkowski.

 

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

 

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku

Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wynosi prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 82 mln zł, a na czwartą część mamy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 228 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

Władze miasta nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Sylwia Machowska
Źródło: UM Ruda Śląska

Komentarze (24) DODAJ

Brawo bardzo fajny projekt
jo
Ta trasa miała połączyć A1 z A4, nie dtś z A4.Miała odciążyć północną część Rudy, nie południową, którą nikt nie jeździ.W szczycie, Ruda południowa, Nowy Bytom, wszystko stoi, a N-ska pusta
alfista
Ja nie rozumiem po co wogole ta droga powstaje?! Strata pieniędzy. Lepiej było wyremontować ul. 1 maja. A resztę na remont dróg dojazdowych
go
PO wybudowaniu spalarni śmieci tiry z odpadami ze śląska będą miały lepsze połączenie.....
ja
Niech oni się lepiej najpierw zastanowią jak chcą rozładować ruch na Halembie. Z takiego wielkiego osiedla jak Halemba II jest praktycznie tylko jedna droga wyjazdowa/wjazdowa w ul. Solidarności, nie liczę już jednokierunkowy Miodowej i Olszynowej, względnie Borowej. A jeszcze teraz powstało osiedle w ul. Przyjaznej... Ronda w godzinach szczytu są tak zakorkowane, że odcinek od Harcerskie do stacji paliw BP jestem w stanie przejść szybciej pieszo niż w samochodzie czy autobusie. Skierowanie ruchu w te stronę dla niby uplynnięcia ruchu w północnych dzielnicach wzmożekorki na Halembie. Założenie, że wszyscy kierujący się z Bytomia na południe chcą po prostu wjechać na A4 może się odbić czkawką, bo ludzie chcą szybciej dostać się ogólnie w południowe tereny Rudy i dalej w stronę Mikołowa a nie tylko na A4. Skomunikowane Rudy północ z południem jest dobrym pomysłem, ale nie przemyślanym na końcowym odcinku.
mgiełka
A może zlikwidować dwa ze trzech przejść dla pieszych od wysokości Red Habanero do ronda ? Może to trochę poprawi płynność ruchu ?
ryl
Bela w rzyci mom Twój wygodny dojazd do pracy i tym barzij co niy wiem skąd piszesz i w czyim interesie Mejera, Enerisa, Drogopolu czy ichnich pijarowych wafli. Mieszkom na tym terenie i niy zamierzom się wyprowadzać skuli bandy oszołomów krynconcych lewe interesiki w tym mieście kosztem mieszkańców.
boluś
widać żeś ryl a jo w zyci mom ciebie i twoja familia, jak ci sie nie podoba tu mieszkac to na sybir
adam
Nie podano w artykule żadnych terminów czy choćby schematów. Może z 10 lat to jeszcze potrwa. Z zamieszczonego obrazka wynika, że aby dostać się z Wirku na Halembę trzeba będzie nadrobić co najmniej kilometr. Po za tym trudno wyobrazić sobie co będzie działo się na Halembie w godzinach szczytu jak teraz już trudno tam przejechać.
halymbiorz
Jaka obwodnica,jest sie gdzie okompac,jest las,są bary piwne,są scieszki rowerowe, sobota niedziela ciszana spacery,no to czego jeszcze che,
turist
Halemba zapewne nie doczeka się obwodnicy w najbliższym 10-leciu. Sądzę, że łącznik DK44 z A4 rozwiązałby problem, po drodze mamy jednak gęstą zabudowę i rzekę Kłodnicę. Myślę, że można by "puścić" drogę z A4 za oczy[...]nią ścieków i połączyć z DK44 za Ośrodkiem na Borowej Wsi. Drugi wariant to przez część kopalni Halemba, tereny po elektrowni Halemba i wylot w okolicach Sjesty.
helmutnik
Twój plan jest bardzo dobry ale nie do zrealizowania w polskich realiach do 2100 roku w optymistycznym wariancie
ryl
N-S do Bytomia to priorytet Urzędu , Drogopolu , Mejera i tych co sie załapali na działki przy planowanej 'ciekawie' trasie. Jedni mogą wyprzedać resztki terenów zielonych, inni złapać robotę i kasę na lata, przy okazji wkopać mln. ton syfu ,po spekulować działkami itd. A MIESZKAŃCY ŁAPAĆ SYF Z TEJ TRASY I TERENÓW PRZEMYSŁOWYCH, ZAPŁACIĆ ZA JEJ WYKON I UTRZYMANIE W PRESPEKTYWIE KILKUDZIESIĘCIU LAT A KORZYSTAĆ BĘDĄ ZWOLNIENI Z PODATKÓW "INWESTORZY" Po to są budowane te centra logistyczne 'Spalarnie itp RUDA MIASTO FRAJERÓW'
boluś
Ale ty jesteś ograniczony maskra. Miasto powinno być dobrze skomunikowane i będzie to służyć mieszkańcom żeby lepiej i szybciej dojechać do i z pracy, i odciążyć drogi w mieście. Jeśli oczekujesz czystego powietrza to wyprowadź się z dala od jakiego kolwiek miasta.
bela
Metropolia nie ma swojego budzetu na drogi i tyle w temacie jakis tam priorytetow:) Jedyne sluszne rozwiazanie to odebranie kompetencji w tym zakresie miastom i przekazanie ich i pieniedzy do metropolii. W obcenym ksztalcie to jest tylko dublowanie stanowisk w urzedach.
kwiatowe
Realizacja DTŚ w kierunku Bytom to konieczność! A nie pierdzenie czy będą środki czy nie!
karminadel
to Bytom niech się dołoży jak chce mieć połączenie NS do A4 i średnicówki
aska
Tylko jak to zrobić? Przedstawione przez Zarząd Miasta koncepcje nie napawają optymizmem. Oto z braku laku, wskutek pozbycia się terenów niezbędnych do przeprowadzenia takiej drogi - uznano, że drogę można puścić pod oknami mieszkańców ulicy Norwida, tnąc w pień jedną z ostatnich ostoi zieleni w tym mieście. Nie ma i nie będzie społecznej zgody na coś takiego.
orwo
Tego jeszcze brakuje żeby miasto z jakąkolwiek inwestycją musiało pytać każdego mieszkańca o zgodę.Czasem trzeba wybrać to mniejsze zło ,żeby cokolwiek powstało.
radykał
Ja, jako część społeczna, wyrażam zgodę na taki wariant, oby powstał jak najszybciej.
apsik
Połączenie DK88 z DTS i A4 powinno stać się priorytetem Metropolii.
ihy
Jest już takie połączenie to A1
maciekk
Metropoli . A ruda to zostanie magazynami i droga dojazdowa do innych miast . Idealny rozwoj.
tomasz
Tomaszu,też tak to widzę,zapomniałeś dodać o "super rozwoju" typu spalarnia...a drogi..jak to drogi, buduje się po to,by niewolnicy nie spóźniali się do pracy,kupowali paliwo do autka...a w tym wszystkim dużo szumu o ekologii.Ten "rozwojowy trend" nie dotyczy tylko Rudy śląskiej.
marko

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe