We współczesnym świecie dane osobowe każdego człowieka są dostępne na wyciągnięcie ręki. W związku z tym, firmy, które nimi zarządzają powinny dobrze je chronić. W tym celu Unia Europejska wprowadza ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO).
Niefrasobliwi i lekkomyślni
Przeciętny użytkownik internetu nie dba o swoją prywatność. W listopadzie 2016 roku Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przeprowadził badanie dotyczące ochrony prywatności Polaków w internecie. Wynika z niego, że 47% badanych nie zamieszcza w sieci swoich zdjęć, 35% korzysta z pseudonimów, a 27% używa przeglądarki w trybie prywatnym. Ankietowanych zapytano również o to, czy ich zdaniem mają kontrolę nad swoimi danymi. 34% z nich jest zdania, że tak, natomiast 32% odpowiedziało „nie”.
Najpopularniejszymi platformami, w których sami ochoczo dzielimy się informacjami o sobie są media społecznościowe. Facebook, Instagram, Snapchat, to tylko niektóre z nich. Codziennie wrzucamy zdjęcia, posty czy komentarze. Świadomość, jak bardzo jest to niebezpieczne ma jedynie 23% Polaków. Właśnie tyle procent wskazań uzyskała odpowiedź „serwis społecznościowe przekraczają granice mojej prywatności”.
RODO = Ochrona danych osobowych
Nasz dane osobowe wykorzystują również sklepy internetowe, operatorzy sieci, sklepy stacjonarne czy dostawcy wszelakich usług. Zapewniają nas oni, że mamy wpływ na swoje dane i są one bezpieczne. Czy zawsze tak jest? Niestety nie. W związku z powyższym Unia Europejska wprowadza prawo, które ujednolica przepisy dotyczące ochrony danych osobowych na terenie wszystkich państw członkowskich. Dotyczyć będą one wszystkich przedsiębiorców – od wielkich korporacji po jednoosobowe działalności gospodarcze. Zobacz na tej stronie, jak chronić dane osobowe po wejściu w życie RODO. Skąd w UE wziął się pomysł wprowadzenia jednakowych przepisów? Okazuje się, że to my, obywatele się do tego przyczyniliśmy. W 2015 roku na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości i Konsumentów przeprowadzono badanie we wszystkich 28 krajach członkowskich w celu zbadania, jak ludzie oceniają ochronę danych. Wyniki nie były zbyt optymistyczne. Aż 67% badanych martwił fakt, że nie mają kontroli nad informacjami o sobie, które pojawiają się w internecie. Z kolei za wspólnym europejskim prawem, chroniącym dane osobowe opowiedziało się 89% respondentów. W związku z powyższym w 2016 roku Parlament Europejski przyjął nowe przepisy, które mają wejść w życie już 25 maja bieżącego roku. Oznacza to, że przedsiębiorcom nie zostało zbyt wiele czasu na dostosowanie się do zmian.