Wiadomości z Rudy Śląskiej

Piastowska i ścieżka rowerowa z metropolitalnym wsparciem

  • Dodano: 2018-02-19 08:15, aktualizacja: 2018-02-19 07:12

Ponad 3 mln zł dostanie Ruda Śląska z budżetu Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. Dofinansowanie zostanie przeznaczone na przebudowę ulicy Piastowskiej oraz budowę drogi rowerowej wzdłuż odcinka ul. 1 Maja. Dziś Zgromadzenie związku uchwaliło wsparcie realizacji 99 zadań w gminach członkowskich na łączną kwotę 92 mln zł. Pieniądze będą pochodziły z Metropolitalnego Funduszu Solidarności.

Metropolia od samego początku działalności podejmuje konkretne działania, a jednym z kluczowych było utworzenie Funduszu Solidarności - podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. – W Rudzie Śląskiej bardzo aktywnie pozyskujemy środki zewnętrzne na inwestycje, złożyliśmy więc również wnioski do nowego metropolitalnego programu – dodaje.

Przebudowa ulicy Piastowskiej to duża inwestycja. Zgodnie z kosztorysem inwestorskim jest warta około 29 mln zł – mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer. – Na odcinku prawie 2 kilometrów wymieniona zostanie nawierzchnia, powstanie nowy most nad rzeką Bytomką, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i postojowe, oświetlenie LED oraz zbiorniki retencyjne, wykonana zostanie kanalizacja deszczowa i sanitarna, przebudowana zostanie sieć wodociągowa, gazowa i teletechniczna oraz linia energetyczna, a także zlikwidowane zostanie torowisko po dawnej linii tramwajowej nr 18 – wylicza.

Wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na realizację inwestycji, a wyłoniony w nim wykonawca będzie miał 20 miesięcy na zakończenie zadania. Wniosek o dofinansowanie z MFS dotyczył konkretnie tej części inwestycji, która dotyczy budowy nowego mostu nad Bytomką.

Drugie dofinansowane rudzkie zadanie obejmuje budowę drogi rowerowej wzdłuż części 1 Maja wraz z wyznaczeniem szlaku rowerowego.

Na odcinku od skrzyżowania ulic 1 Maja i Tołstoja do ul. 1 Maja 360 rowerzyści będą poruszali się szlakiem rowerowym, wytyczonym ulicami Tołstoja i Kazimierza. Dalej, do zjazdu z ul. 1 Maja do gazowni, wzdłuż ulicy wybudowane zostanie 800 m drogi rowerowej. W ramach inwestycji przebudowane zostanie oświetlenie po wschodniej stronie ulicy oraz skrzyżowanie ulic 1 Maja i Hallera, gdzie zostanie też wymieniona sygnalizacja świetlna – informuje Bartosz Wójcik z Wydziału Dróg i Mostów UM.

Koszt zadania został oszacowany na 2,2 mln zł.

Program „Metropolitalny Fundusz Solidarności” powstał w celu niwelowania różnic w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego gmin tworzących Górnośląsko–Zagłębiowską Metropolię oraz w celu integracji i wsparcia gmin członkowskich w realizacji wspólnych przedsięwzięć. Środki na jego realizację zostały zaplanowane w budżecie G-ZM, a regulamin udzielania dotacji został przyjęty uchwałą Zarządu Metropolii.

W tegorocznym budżecie Rudy Śląskiej na inwestycje zarezerwowano ponad 138 mln zł, w tym prawie 71 mln zł na zadania drogowe. Najważniejsze wydatki w tym zakresie związane są z dalszą budową trasy N-S (ponad 40 mln zł), przebudową ul. Piastowskiej (7,3 mln zł), budową ronda na skrzyżowaniu ulic Wolności, Brańskiego i Magazynowej (prawie 5 mln zł) i modernizacją dróg gruntowych (4,4 mln zł).

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja na podstawie ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu skupia 41 miast i gmin centralnej części województwa śląskiego. Teren związku jest zamieszkały łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Działa tam ponad 240 tysięcy firm i przedsiębiorstw, wytwarzających razem 8% PKB kraju. Źródłami dochodów związku metropolitalnego są przede wszystkim udział we wpływach z podatków oraz składki od gmin należących do Związku. Budżet Metropolii jest zasilany z budżetu państwa dodatkowymi 5% wpływów z podatku PIT, według szacunków to kwota między 260 a 280 mln złotych. W pierwszym roku będzie to natomiast 0,2% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie związku. G-ZM ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Pokaż na mapie

Komentarze (25)    dodaj »

  • cyklista

    Jestem ciekawy kto budował ścieżkę rowerową od Ruda Południowa do Ruda Chebzie.Jestem też ciekaw kto odbierał tą budowę jako gotową.Jazda tym odcinkiem pełnym dziur i nierówności to wypadek gotowy.

  • krecha

    Zgodnie z planem postepowań UM termin wszczecia procedury przetargowej - przebudowa Piastowskiej- luty2018, ściezka rowerowa - listopad 2018

  • observer

    Oby nowa ścieżka rowerowa nie podzieliła losu ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Piłsudskiego. Kilka centymetrów "syfu" , którego nie można usuwać ze względu na...zamontowane separatory. Może - nauczeni doświadczeniem - nie montujcie tam separatorów?

  • onek

    To może tak w końcu wizytówkę miasta wyremontujecie ul. Niedurnego nie da się jechać!!!

  • Mieszkanka

    Popieram. Przejazd ulica Niedurnego, czyli przez centrum miasta jest katorgą, dziura na dziurze plus przypadkowe łaty już zaklejonych dziur :) Kolejnym problemem w centrum miasta jest brak miejsc parkingowych. Mieszkańcy tej dzielnicy po zakończeniu pracy przed bankami i sklepami nie mają gdzie zaparkować swoich samochodów. Może czas zainwestować w przerobienie ul.Parkowej? Zamiast parkingów równoległych od strony parku zrobić parking prostopadły? Przesunąć niego chodniki w głąb parku i zrobić miejsce zarówno dla mieszkańców, klientów i pracowników Nowego Bytomia?

  • ole

    Super że torowisko zostanie zlikwidowane ulica Piastowska już od dawna nadaje się do całkowitego remontu tak trzymać i nie patrzeć na tych wiecznie niezadowolonych tylko działać :)

  • Ekologiczne

    Walka ze smogiem a tramwaj zlikwidowali

  • brawo!

    Serio porównujesz ten stalowy zabytek techniki z autobusami CNG?

  • ihy

    Idąc tym tokiem myślenia, dorożki byłyby najlepsze! Jak mądrze przemyślą przebudowę (mogą być dwa pasy w jednym kierunku, nie koniecznie na całej długości w tym samym) autobusy są 100 razy lepszym rozwiązaniem. Pamiętaj, że jak auto praktycznie nie truje jak jedzie ze stałą prędkością, co innego ruszanie, przyśpieszanie.

  • ewa

    Gdyby to był Orzegów i Burloch to już dawno było by zrobione, ale to za daleko od p.Grażyny.

  • xXx

    ""poruszali się szlakiem rowerowym, wytyczonym ulicami Tołstoja i Kazimierza"" hahahahahaha tamtędy??? Nie za dużo tam meneli??? Przecież jak tam wjedziesz na rowerze to wyjedziesz w karetce pogotowia..... Ogólnie pomysł na +

  • ....

    Skąd te minusy?? Taka jest prawda....

  • krecha

    Sygnalizacja będzie z odliczaniem czasu?

  • Kierowca

    Przecież na początku tego roku miała się już rozpocząć przebudowa a tu dopiero przetarg ma być?

  • Zenobiusz

    Gdzie wyczytałeś, że na początku tego roku miał się zacząć remont? Ja czytałem, że w tym roku. A rok ma 12 miesięcy.

  • Kierowca

    Dostałam odpowiedź z urzędu miasta bo wysłałam zapytanie

  • Zenobiusz

    Wrzuć nam skan tego dokumentu chętnie poczytamy.

  • Wyborca2018

    A to nowy most na bytomką nie powstał w zeszłym roku? To po jakiego wuja była Piastowska zamknięta?

  • kiki

    To był przepust nad potokim Julka

  • Zenobiusz

    A co budowa mostu ma wspólnego z remontem całej drogi? To niestety kosztuje kupę kasy i nie da się tak o po prostu wyjąc z kieszeni kasę i powiedzieć dobra teraz remontujemy drogę. A drogę to miałeś zamkniętą tylko tam gdzie był dojazd do mostu.

12

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.

Czytaj również