Wiadomości z Rudy Śląskiej

Problemy z opłatomatami w magistracie – Czy zmiana systemu płatności poprawiła obsługę?

  • Dodano: 2025-02-12 11:15

Mieszkańcy Rudy Śląskiej skarżą się na długie kolejki do opłatomatów po zamknięciu kas w Urzędzie Miasta. Rzeczniczka miasta zapewnia, że urząd dokłada wszelkich starań, by obsługa urządzeń przebiegała sprawnie, ale początek roku wiąże się z większą liczbą transakcji.

Likwidacja kas Urzędu Miasta Ruda Śląska

12 lipca ubiegłego roku swoją pracę zakończyły kasy Urzędu Miasta Ruda Śląska. Od tego momentu opłaty można regulować na kilka sposobów m.in.: przelewem bankowym, na poczcie lub korzystając z urzędowych opłatomatów, czy aplikacji mObywatel i BLIKa.

- Z funkcjonowaniem kas wiążą się spore wydatki. Tymczasem z roku na rok maleje liczba dokonywanych w nich transakcji. W 2023 roku było ich o ponad 40% mniej niż pięć lat wcześniej – podkreśla wówczas Ewa Guziel, skarbnik miasta.

W tej sytuacji podjęta została decyzja o likwidacji punktu kasowego. Zajmowane przez niego pomieszczenia zostały wykorzystane na potrzeby Wydziału Komunikacji. W zamian w Urzędzie Miasta zamontowano 3 samoobsługowe terminale płatnicze, tzw. opłatomaty. Dwa zlokalizowane są na parterze budynku przy pl. Jana Pawła II 6, natomiast jeden w budynku przy ul. Niedurnego 46.

Problemy z opłatomatami: Długie kolejki i trudności w obsłudze

Po likwidacji kas w Urzędzie Miasta Ruda Śląska mieszkańcy skarżą się na problemy związane z korzystaniem z opłatomatów. Wielu z nich zauważyło wydłużony czas oczekiwania, zwłaszcza w godzinach szczytu.

- Kolejki do wpłatomatów są ogromne, dziś byłem 20. w kolejce i nadal stoję, bo tylko jeden wpłatomat działa! Starsze osoby mają problem z obsługą, a ja czekam! Spieszy mi się, a wcześniej opłaty załatwiałem od ręki. A teraz dramat! - napisał pan Łukasz, jeden z naszych Czytelników.

Zgłoszenia te dotyczą nie tylko czasu oczekiwania, ale także trudności związanych z obsługą opłatomatów przez osoby starsze, które często potrzebują pomocy.

Reakcja Urzędu Miasta: Wsparcie dla mieszkańców

W odpowiedzi na zgłoszenia mieszkańców rzeczniczka Urzędu Miasta, Agnieszka Piekorz-Hałczyńska, zapewnia, że Urząd Miasta podejmuje wszelkie działania w celu poprawy sytuacji.

- Dokładamy wszelkich starań, aby obsługa opłatomatów przebiegała sprawnie. Dlatego do Biura Obsługi Mieszkańców został oddelegowany pracownik, który przez cały czas pomaga w przeprowadzaniu transakcji. Proszę zauważyć, że mamy początek roku i tych opłat jest znacznie więcej. Warto podkreślić, że przed zamknięciem kas więcej odnotowywaliśmy płatności gotówkowych, natomiast teraz, pomimo że w opłatomacie można zapłacić gotówką, więcej jest płatności bezgotówkowych. Kasy zostały zlikwidowane 12 lipca zeszłego roku, więc jest to nowa sytuacja dla części rudzian. Naszą troską jest, aby mieszkańcy czuli się zaopiekowani, dlatego podczas dokonywania transakcji w opłatomacie mogą liczyć na wsparcie pracownika urzędu - poinformowała rzeczniczka rudzkiego magistratu.

Jak dokonać opłaty w urządzeniu?

Poniżej przypominamy, jak korzystać z opłatomatów. Postępuj zgodnie z instrukcją:

  • w głównym menu wybierz pozycję „Opłaty”,
  • skorzystaj z ekranu dotykowego i wybierz rodzaj opłaty, np. „Podatki i opłaty lokalne”, a następnie „Podatek od nieruchomości” lub wybierz tytuł wpłaty z listy rozwijanej,
  • wpisz kwotę oraz numer ewidencyjny,
  • podaj swoje dane,
  • dokonaj płatności. Można ją zrealizować kartą, BLIK-iem lub gotówką. Automat wydaje resztę.

Dodatkowe funkcje opłatomatu:

  • „Dokument QR”. Wybierając w głównym menu tę opcję możemy wprowadzić za pomocą czytnika kod QR, który można otrzymać w Biurze Obsługi Mieszkańców. Kody QR przygotowane zostały dla najpopularniejszych rodzajów opłat (m.in. rejestracja pojazdu, wydanie prawa jazdy, itd.). Po wprowadzeniu kodu QR automatycznie zostaniemy przeniesieni do strony, gdzie pozostanie już tylko wypełnienie swoich danych oraz dokonanie płatności.
  • „Karta ID”. Z tej funkcjonalności można skorzystać przy dokonywaniu większej liczby płatności. W menu głównym wybiera się pole „Karta ID”, po jego kliknięciu wprowadza się swoje dane. Po zakończeniu i zaznaczeniu właściwego pola wydrukowany zostanie indywidualny kod QR, który po każdorazowym zeskanowaniu pozwoli automatycznie wypełnić dane osobowe przy wyborze dowolnej płatności. Indywidualny kod QR można także pobrać na swój telefon, podając jego numer podczas procesu zakładania karty ID.

Opłatomat dostosowany jest do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Można obniżyć jego wysokość, interfejs urządzenia można przełączyć w tryb wysokokontrastowy, a komunikaty pojawiające się na ekranie mogą być odczytane przez lektora.

Czy wsparcie pracowników przy obsłudze opłatomatów rozwiąże problemy z długimi kolejkami i trudnościami w obsłudze, szczególnie w przypadku osób starszych? Jak sądzicie?

Komentarze (19)    dodaj »

  • Dorota

    Inne miasta nie maja problemu w wydziale komunikacji pani daje terminal i płace. Ale w Rudzie zawsze cyrk … Pani Skarbnik będąca od zawsze na stołku blokuje nawet fajne proste pomysły . Mamy XXI wiek a tu zacofanie

  • sds

    Pierwszy raz się z tym starłem dopiero w zeszłym roku. Ale tam gdzie załatwia sie dowody. Gdyby nie ochroniarz który pomaga, to bym tego nie opłacił. Bo raz że nie wiedziałem dokładnie w co kliknąć, bo wyskoczyła mi cała masa możliwości, to jeszcze dziadostwo się wieszało;D Mama by sobie z tym nie poradziła sama na pewno. Ale nie było kolejek. Jak są kolejki ,to dodatkowo dochodzi stres, żeby czegoś źle nie kliknąć(co się zdarza, bo klikam coś, a klika się to pod tym) Albo się coś zawiesi. A nie każdy potrafi tak szybko to obsługiwać. I jeszcze genialny pomysł, żeby stała tylko jedna taka kasa...Jeszcze jak rano się coś załatwi za pierwszego do luz. Ale inaczej to jest dramat.

  • ze starego grajdoła

    Suchejcie ino pierony sląskie i ine,,takie czasy żetrzeda sie uczyc anie myslec łoroladach kluskach imodrej kapuscie,to jasne jak slnce. anie ino stękac itd.

  • Sabina

    Jestem po szkole specjalnej i niepełnosprawna intelektualnie. Pisząc ten komentarz nie pomyślałeś o takich osobach jak ja. Nie potrafię się uczyć. Dla mnie to ogromny lęk mogę dostać napadu paniki epizodu schizofremi. Jak teraz mam wpłacać pieniądze. Kasjerek brak co mam zrobić..............

  • Rudzianka od urodzenia

    To było najbardziej idiotyczne posunięcie żeby zlikwidować kasy ,trzeba było zostawić przynajmniej jedna panią w kasie czy ktoś pomyślał i osobach starszych które nie ogarną automatów.

  • Sabina

    No ja jeszcze nie jestem stara ale też nie potrafię tego obsłużyć. Mam skończoną szkołę specjalną i jestem chora psychicznie. Szkoda że nie pomyśleli o takich ograniczonych osobach jak ja.

  • Jan

    Mało intuicyjne, wysoce frustrujące. Wcześniej w kasie płaciłem wszystko za jednym razem, tutaj trzeba szukać i kombinować gdzie co jest. to nie jest zmiana na lepsze.

  • mandola ewald

    Ludkowie musowo walic zepostempem hanysy nie do tyłu in naprzód ,na wpłatomatach ładne frele wszystko ładnie pomagajom.

  • jo...

    Najgorszy urząd miasta to jest w Rudzie Ślaskiej.a pani rzecznik musi dobrze zarabiac że tak fanzoli by sie ezięła za uczciwo praca a nie tylko faflo ze to są udogodniena dla nas..

  • jerzy

    Jestem słabo widzący,dla mnie opcja nie do wykonania.

  • Mieszkaniec Rudy

    Do kasy też trzeba było chwilę odczekać, ale teraz to jest chore. Kiedyś (na początku zeszłego roku) też był wzmorzony ruch, ale tyle czasu człowiek niestracił. Jakiś urzędnik wpadł na pomysł, jak ludziom utrudnić życie w imię pseudo oszczędności.

  • SL.

    Serwis i obsługa wplatomatów generuje większe koszty niż pensje tych kilku Pań

  • Znajomości

    Po co zlikwidowano kasy, jak nie dokonano redukcji etatów. To żadna oszczędność dla miasta, tylko utrudnienia dla petentów. Kiedy dokonacie zwolnień urzędników, bo nie mają co robić. Byleby dotrwać na parzeniu kawy, diecie pudełkowej, klachach do końca pięcio dniowej zmiany.

  • michał

    ahh a wszystko po to by żyło się lepiej za kilka lat to nawet w sklepach nie bedzie sprzedawców ,tylko automaty

  • Mieszkaniec

    To nie jest żadne uproszczenie tylko utrudnienie bo człowiek więcej czasu spędza wpisując dane niż w kolejce do kasy

  • Ryś

    Zamiast likwidować kasę powinno sie zredukować etat dla przynajmniej jednego wiceprezydenta miasta który i tak nic nie robi i już mamy oszczędności tam gdzie być powinny.

  • Marii

    Spokojnie 2 etaty powinno się zredukować i tak dalej zostanie dwóch.

  • olo

    A jakież to straszne wydatki ponosił Urząd. Likwidując kasę, kupując opłatomaty , wkurzeni mieszkańcy ,bałagan u wejścia no same plusy i zyski. Kiedyś pracowało w kasie około pięć pań które dalej pracują w różnych biurach. Na te dwa miesiące można było oddelegować lub przenieść te kilka osób i po kłopocie. Ale ci którzy o tym zdecydowali też kiedyś będą starszymi emerytami i życzę im jeszcze większych udogodnień. Świat się nie cofa a idzie z postępem to może sobie przypomną ten bałagan.

  • boluś

    BAJZEL tam majom na kółkach ! I coroz wiynkszy !

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również