Mieszkańcy Rudy Śląskiej skarżą się na długie kolejki do opłatomatów po zamknięciu kas w Urzędzie Miasta. Rzeczniczka miasta zapewnia, że urząd dokłada wszelkich starań, by obsługa urządzeń przebiegała sprawnie, ale początek roku wiąże się z większą liczbą transakcji.
Likwidacja kas Urzędu Miasta Ruda Śląska
12 lipca ubiegłego roku swoją pracę zakończyły kasy Urzędu Miasta Ruda Śląska. Od tego momentu opłaty można regulować na kilka sposobów m.in.: przelewem bankowym, na poczcie lub korzystając z urzędowych opłatomatów, czy aplikacji mObywatel i BLIKa.
- Z funkcjonowaniem kas wiążą się spore wydatki. Tymczasem z roku na rok maleje liczba dokonywanych w nich transakcji. W 2023 roku było ich o ponad 40% mniej niż pięć lat wcześniej – podkreśla wówczas Ewa Guziel, skarbnik miasta.
W tej sytuacji podjęta została decyzja o likwidacji punktu kasowego. Zajmowane przez niego pomieszczenia zostały wykorzystane na potrzeby Wydziału Komunikacji. W zamian w Urzędzie Miasta zamontowano 3 samoobsługowe terminale płatnicze, tzw. opłatomaty. Dwa zlokalizowane są na parterze budynku przy pl. Jana Pawła II 6, natomiast jeden w budynku przy ul. Niedurnego 46.
Problemy z opłatomatami: Długie kolejki i trudności w obsłudze
Po likwidacji kas w Urzędzie Miasta Ruda Śląska mieszkańcy skarżą się na problemy związane z korzystaniem z opłatomatów. Wielu z nich zauważyło wydłużony czas oczekiwania, zwłaszcza w godzinach szczytu.
- Kolejki do wpłatomatów są ogromne, dziś byłem 20. w kolejce i nadal stoję, bo tylko jeden wpłatomat działa! Starsze osoby mają problem z obsługą, a ja czekam! Spieszy mi się, a wcześniej opłaty załatwiałem od ręki. A teraz dramat! - napisał pan Łukasz, jeden z naszych Czytelników.
Zgłoszenia te dotyczą nie tylko czasu oczekiwania, ale także trudności związanych z obsługą opłatomatów przez osoby starsze, które często potrzebują pomocy.
Reakcja Urzędu Miasta: Wsparcie dla mieszkańców
W odpowiedzi na zgłoszenia mieszkańców rzeczniczka Urzędu Miasta, Agnieszka Piekorz-Hałczyńska, zapewnia, że Urząd Miasta podejmuje wszelkie działania w celu poprawy sytuacji.
- Dokładamy wszelkich starań, aby obsługa opłatomatów przebiegała sprawnie. Dlatego do Biura Obsługi Mieszkańców został oddelegowany pracownik, który przez cały czas pomaga w przeprowadzaniu transakcji. Proszę zauważyć, że mamy początek roku i tych opłat jest znacznie więcej. Warto podkreślić, że przed zamknięciem kas więcej odnotowywaliśmy płatności gotówkowych, natomiast teraz, pomimo że w opłatomacie można zapłacić gotówką, więcej jest płatności bezgotówkowych. Kasy zostały zlikwidowane 12 lipca zeszłego roku, więc jest to nowa sytuacja dla części rudzian. Naszą troską jest, aby mieszkańcy czuli się zaopiekowani, dlatego podczas dokonywania transakcji w opłatomacie mogą liczyć na wsparcie pracownika urzędu - poinformowała rzeczniczka rudzkiego magistratu.
Jak dokonać opłaty w urządzeniu?
Poniżej przypominamy, jak korzystać z opłatomatów. Postępuj zgodnie z instrukcją:
- w głównym menu wybierz pozycję „Opłaty”,
- skorzystaj z ekranu dotykowego i wybierz rodzaj opłaty, np. „Podatki i opłaty lokalne”, a następnie „Podatek od nieruchomości” lub wybierz tytuł wpłaty z listy rozwijanej,
- wpisz kwotę oraz numer ewidencyjny,
- podaj swoje dane,
- dokonaj płatności. Można ją zrealizować kartą, BLIK-iem lub gotówką. Automat wydaje resztę.
Dodatkowe funkcje opłatomatu:
- „Dokument QR”. Wybierając w głównym menu tę opcję możemy wprowadzić za pomocą czytnika kod QR, który można otrzymać w Biurze Obsługi Mieszkańców. Kody QR przygotowane zostały dla najpopularniejszych rodzajów opłat (m.in. rejestracja pojazdu, wydanie prawa jazdy, itd.). Po wprowadzeniu kodu QR automatycznie zostaniemy przeniesieni do strony, gdzie pozostanie już tylko wypełnienie swoich danych oraz dokonanie płatności.
- „Karta ID”. Z tej funkcjonalności można skorzystać przy dokonywaniu większej liczby płatności. W menu głównym wybiera się pole „Karta ID”, po jego kliknięciu wprowadza się swoje dane. Po zakończeniu i zaznaczeniu właściwego pola wydrukowany zostanie indywidualny kod QR, który po każdorazowym zeskanowaniu pozwoli automatycznie wypełnić dane osobowe przy wyborze dowolnej płatności. Indywidualny kod QR można także pobrać na swój telefon, podając jego numer podczas procesu zakładania karty ID.
Opłatomat dostosowany jest do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Można obniżyć jego wysokość, interfejs urządzenia można przełączyć w tryb wysokokontrastowy, a komunikaty pojawiające się na ekranie mogą być odczytane przez lektora.
Czy wsparcie pracowników przy obsłudze opłatomatów rozwiąże problemy z długimi kolejkami i trudnościami w obsłudze, szczególnie w przypadku osób starszych? Jak sądzicie?