Rozpoczęły się prace przy budowie tymczasowego przepustu nad Kochłówką w rejonie ul. 1 Maja. Tamtędy przebiegać będzie "bypass", którym poprowadzony zostanie ruch na czas przebudowy ul. 1 Maja i dotychczasowego przepustu. Zmiany w organizacji ruchu spowodowane są budową kolejnego odcinka trasy N-S.
Budowa tymczasowego przepustu nad Kochłówką w rejonie ul. 1 Maja
Jak informuje wiceprezydent Krzysztof Mejer, same zmiany w organizacji ruchu pojawią się najwcześniej dopiero w kolejnych tygodniach 2022 r.
- Zmiany w organizacji ruchu na ulicy 1 maja spowodowane są budową kolejnego odcinka trasy N-S. Prace budowlane trwają już od 3 miesięcy. Do tej pory kierowcy musieli dobrze się przyjrzeć, by zobaczyć sprzęt oraz pracujących drogowców, gdyż w głównej mierze roboty dotyczyły przebudowy magistrali wodociągowej GPW kolidującej z przebiegiem planowanej trasy. Powoli wkraczamy jednak w tę fazę budowy, której postępy będzie można śledzić z tygodnia na tydzień - napisał wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Oprócz budowy tymczasowego przepustu nadal trwają prace przy przebudowie magistrali wodociągowej oraz kanalizacji deszczowej. Trwają także prace związane z budową obiektów inżynieryjnych oraz ze wzmocnieniem nasypów na całym przebiegu budowanego odcinka.
Budowa kolejnego etapu trasy N-S w Rudzie Śląskiej
Prace na budowie czwartego etapu trasy N-S w Rudzie Śląskiej wrą! Jak zapowiadają władze miasta, jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec 2023 roku będziemy mogli trasą N-S przejechać do ulicy Bielszowickiej i 1 Maja.
Umowę na realizację tego przedsięwzięcia podpisano na początku lipca tego roku. Zgodnie z planem finał prac powinien nastąpić na koniec 2023 r. Koszt wszystkich prac ma wynieść 95 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych.
- Prace przy budowie kolejnego odcinka trasy N-S, od ulicy Kokota do ulicy Bielszowickiej nabierają rumieńców. Za moimi plecami widać już ślad przyszłego odcinka tej trasy. Pogoda sprzyja pracom budowlanym. Harmonogram robót realizowany jest zgodnie z planem - mówił pod koniec listopada wiceprezydent Krzysztof Mejer.
W przyszłym roku firma Drogopol przystąpi do budowy obiektów mostowych nad ulicą Bielszowicką oraz budowy ronda przy ulicy 1 Maja i wiaduktu nad Kochłówką.
To pierwszy etap, kolejny będzie obejmował już tylko budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja.
Trasa N-S: Do użytku oddano już trzy odcinki
Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.
Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.
Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.
Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Pomysł ten budzi mieszane uczucia wśród mieszkańców Rudy Śląskiej.