16 marca podpisana została umowa na modernizację torowiska tramwajowego w Rudzie Śląskiej Goduli. Niemal dokładnie miesiąc później wykonawca przystąpi do prac, a co za tym idzie wprowadzone zostaną istotne zmiany w organizacji ruchu tramwajowego między Rudą Śląską a Bytomiem.
Generalnym wykonawcą zadania pn. "Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej" jest krakowska firma TOR-KRAK, która bezpośrednio po podpisaniu umowy rozpoczęła przygotowania do wejścia w teren.
– Wszystkie niezbędne formalności zostały dopełnione i w piątek 3 kwietnia przekazany został plac budowy, a w kolejnym tygodniu w terenie pracowali już geodeci. Teraz wykonawca może już rozpocząć prace demontażowe torowiska, a to znaczy, że linia nr 9 zostanie skrócona – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
W związku z tym, od soboty 18.04.2020 r. do odwołania wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu tramwajowego:
- dla linii nr 5 nastąpi korekta rozkładu jazdy,
- tramwaje linii nr 9 będą kursować na skróconej trasie w relacji: Chorzów Rynek – Ruda Śląska Chebzie pętla,
- dla linii nr 17 nastąpi zwiększenie ilości kursów oraz korekta rozkładu jazdy,
- przywrócona zostanie linia nr 30 kursująca w relacji: Bytom pl. Sikorskiego – Zabrze Biskupice pętla.
W celu zapewnienia możliwości bezpośrednich dojazdów na trasie Ruda Śląska - Bytom, linia autobusowa nr 121 będzie kursowała na trasie Halemba Pętla - Orzegów Waniora - Bytom Dworzec.
Na większości modernizowanego odcinka torowisko jest wydzielone z jezdni, zatem prace demontażowe nie powinny zakłócać ruchu samochodowego, choć mogą zdarzyć się krótkie utrudnienia na czas załadunku zdemontowanych elementów infrastruktury tramwajowej na samochody ciężarowe. W późniejszym czasie wprowadzone zostaną także czasowe zmiany w organizacji ruchu samochodowego.
Zadanie pn. "Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej" jest elementem "Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" współfinansowanego przez Unię Europejską. Inwestycja obejmie modernizację ok. 2900 metrów toru pojedynczego, a umowa z firmą TOR-KRAK warta jest niemal 21 mln zł netto. Zgodnie z zapisami umowy całość prac ma zostać zrealizowana do połowy marca 2021 r