53% mieszkańców Rudy Śląskiej wzięło już udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań. To więcej niż średnia wojewódzka, która na 5 sierpnia wynosiła nieco ponad 50%.
Najchętniej spisu dokonują mieszkańcy:
- Rudy (ul. Norwida i Nałkowskiej),
- Goduli (osiedle Powstańców Śląskich)
- i Bykowiny (ulice Karskiego, Sławika i Poloczka).
Tam spisanych jest ponad 60% ludności, zaś najsłabiej proces ten przebiega wśród mieszkańców Wirku, gdzie spisało się jedynie 30% uprawnionych osób.
Ogółem do pracy w Rudzie Śląskiej zostało zaangażowanych 43 rachmistrzów
Żeby usprawnić ich pracę w Urzędzie Miasta uruchomione zostały trzy stanowiska, gdzie odbywają się ich dyżury. Znajdują się one w:
- gmachu głównym,
- przy Placu Jana Pawła II 6 (obok Biura Obsługi Mieszkańców)
- oraz w budynku „B” przy ul. P. Niedurnego 46 (na parterze i na III piętrze).
Dyżury prowadzone są w godzinach pracy urzędu. W dalszym ciągu w siedzibie „B” (III piętro, pokój 304) funkcjonuje także stanowisko do samodzielnego spisania się.
Dodatkowe informacje na temat spisu powszechnego można uzyskać pod numerami telefonu Urzędu Miasta Ruda Śląska: 32 244 90 18, 32 244 90 27.
Udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań jest obowiązkowy
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, organizowany pod hasłem „Policzmy się dla Polski!”, trwa do 30 września 2021 roku. Udział w nim jest obowiązkowy dla każdego mieszkańca kraju, a odmowa podania informacji podlega karze grzywny. Podstawową metodą prowadzenia spisu jest samospis internetowy. Metodami uzupełniającymi są:
- spis telefoniczny
- i spis przy pomocy rachmistrza.
Zgodnie z zapisami ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi ewidencją. Udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.
Każdy rachmistrz posiada identyfikator zawierający:
- imię i nazwisko rachmistrza wraz ze zdjęciem,
- numer identyfikatora oraz hologram,
- nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego,
- podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora,
- okres, na jaki identyfikator został wystawiony.
W razie wątpliwości tożsamość rachmistrza można sprawdzić poprzez kontakt z Gminnym Biurem Spisowym pod numerem telefonu 32 244 90 18 lub 32 244 90 27. Można również zadzwonić na infolinię spisową (tel. 22 279 99 99) lub sprawdzić poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie internetowej spisu (https://rachmistrz.stat.gov.pl/).
Spis realizowany jest cyklicznie, co 10 lat, przez Główny Urząd Statystyczny
Jego celem jest poznanie sytuacji demograficznej i mieszkaniowej na poziomie kraju, województw, powiatów oraz gmin. Na podstawie danych uzyskiwanych drogą spisu tworzone są analizy zmian zachodzących w procesach demograficzno-społecznych oraz prognozy dotyczące rozwoju kraju w perspektywie najbliższych lat.