Do niedzieli, 30 czerwca, rodzice i opiekunowie mogą elektronicznie złożyć wniosek o świadczenie 800+. To daje im gwarancje wypłaty pieniędzy najpóźniej do końca sierpnia z wyrównaniem za czerwiec i lipiec. Kto nie złoży wniosku o świadczenie w czerwcu, ten może być stratny, więc warto się pospieszyć ze złożeniem elektronicznego dokumentu.
Od 1 lutego trwa nabór wniosków na świadczenie „Rodzina 800+” na nowy okres świadczeniowy, który rozpoczął się 1 czerwca tego roku i potrwa do 31 maja 2025 r. Świadczenie wypłacane jest na wniosek.
- Rodzice i opiekunowie, którzy złożą wniosek w czerwcu, mają gwarancję zachowania ciągłości wypłat. ZUS przekaże środki najpóźniej w sierpniu z wyrównaniem za czerwiec i lipiec. Osoby, które nie zdążą zrobić tego w czerwcu, otrzymają świadczenie od miesiąca złożenia wniosku, zatem jeśli ktoś złoży wniosek dopiero w lipcu, bo zapomniał w czerwcu, pieniądze za czerwiec przepadną. Wyjątkiem są rodzice nowo narodzonych dzieci, którzy na złożenie dokumentów mają trzy miesiące od narodzenia dziecka – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Pieniądze już wpływają na konta rodziców
ZUS rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń na bieżący okres świadczeniowy już pod koniec maja. Sukcesywnie realizowane są przelewy w kolejnych terminach wypłat świadczenia w czerwcu. W tym miesiącu pierwszą wypłatę świadczenia z nowego okresu świadczeniowego otrzymują rodzice, którzy wnioski o 800 plus złożyli do końca kwietnia. Rodzice, którzy złożyli wniosek w maju – pieniądze na koncie będą najpóźniej w lipcu z wyrównaniem za czerwiec. Natomiast, jeśli ktoś złożył wniosek w czerwcu, przelew z ZUS otrzyma w sierpniu z wyrównaniem za lipiec i sierpień.
Jak sprawdzić, czy wniosek został złożony
Jeśli rodzic bądź opiekun dziecka nie jest pewny, czy złożył wniosek o świadczenie na nowy okres może, to sprawdzić w bardzo łatwy sposób. Wystarczy zalogować się na swój profil na PUE ZUS. W zakładce "Rodzina 800+" w oknie "Szczegóły Twoich wniosków’’ może sprawdzić, czy wniosek wpłynął do ZUS, a także jaki jest stan obsługi tego wniosku.
- Przypominam, że klientowi, który nie miał dotychczas konta na PUE ZUS, a złożył wniosek o świadczenie wychowawcze przez bankowość elektroniczną bądź za pośrednictwem portalu Emp@tia, konto na PUE zostało założone automatycznie, a na adres e-mailowy wskazany we wniosku o świadczenie wychowawcze przekazane dane do logowania na to konto – dodaje rzeczniczka.
Jak złożyć wniosek i dla kogo 800+
Wnioski o świadczenie 800 plus składamy tylko elektronicznie. Rodzice mają cztery kanały składania wniosków: Platforma Usług Elektronicznych ZUS, aplikacja mZUS, bankowość elektroniczna lub portal Emp@tia. Świadczenie 800 plus przysługuje na każde dziecko do ukończenia przez nie 18 lat, niezależnie od osiąganych dochodów. Pieniądze są przekazywane jedynie w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy.