Od 7 lutego załatwiając w Urzędzie Miasta sprawy związane z wyrobieniem dowodu osobistego, rudzianie mogą korzystać z systemu kolejkowego.
Wyrobienie dowodu osobistego będzie prostsze?
System składa się z automatu biletowego, w którym klient pobiera stosowny bilet z numerem kolejkowym. Na ekranie znajdującym w korytarzu wyświetlają się kolejno numery biletów wraz z numerem stanowiska obsługi. Jednocześnie podawana jest informacja głosowa dla osób, które znajdują się poza zasięgiem ekranu.
Z systemu kolejkowego można korzystać zarówno przy składaniu wniosku, jak i przy odbiorze dowodu osobistego.
Dowód osobisty musi mieć każdy pełnoletni obywatel
Wniosek o dowód musi złożyć każdy, kto ukończył 18. rok życia, zmienił swoje dane osobowe, np. nazwisko lub zmienił wygląd. Może go złożyć również osoba, która jest obywatelem RP, ale mieszka za granicą, jest rodzicem, opiekunem prawnym lub kuratorem i składa wniosek w imieniu dziecka, lub osoby całkowicie, lub częściowo ubezwłasnowolnionej.
– Procedura jest prosta i nie zabiera wiele czasu. Wnioski, w przypadku osób powyżej 12 roku życia, należy składać osobiście. Natomiast dla dziecka do ukończenia 12 roku życia, wniosek można złożyć również w formie dokumentu elektronicznego, a osobista wizyta jest wtedy konieczna jedynie w celu odbioru dokumentu. Odbierając nowy dowód osobisty osoba winna przedłożyć dotychczas posiadany – mówi Katarzyna Niedźwiecka, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich.
Nie ma konieczności przygotowywania wniosku przed wizytą w urzędzie, ponieważ może on zostać przygotowany przez urzędnika, na miejscu. Składając nowy wniosek, osoba przedkłada do wglądu dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport. Do wniosku należy dołączyć jedną kolorową fotografię o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, o dobrej ostrości, wykonaną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnym urzędzie gminy w Polsce, niezależnie od zameldowania, jednak odbiór następuje w tym samym miejscu. Do wniosku nie trzeba już dołączać akt stanu cywilnego. Dla osoby niepełnoletniej wniosek może złożyć jeden rodzic lub opiekun prawny.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć nie później niż 30 dni przed upływem jego ważności. Warto o tym pamiętać, ponieważ dokument zostanie unieważniony w rejestrze dowodów osobistych w dniu upływu terminu jego ważności. Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby, chyba że osoba ta była obecna przy składaniu wniosku. Przy składaniu wniosku o dowód nie jest wymagana obecność dziecka do ukończenia 5. roku życia. Dowód osobisty dla osoby dorosłej i nieletniej, która ukończyła 12 lat, jest wydawany na 10 lat, a dla dzieci do 12. roku życia na 5 lat. Ponadto, w przypadku chwilowego braku fizycznej możliwości pobrania odcisków palców, dowód osobisty wydawany jest na 12 miesięcy.
W 2022 roku Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Ruda Śląska wydał 12 353 dowody osobiste, z kolei rok wcześniej, czyli w 2021 roku, dokumentów tych zostało wydanych 9 708.