Wiadomości z Rudy Śląskiej

Żaden z naszych nauczycieli nie stał się bezrobotnym - Anna Krzysteczko o reformie edukacji

  • Dodano: 2017-11-08 14:00

O przebiegu reformy edukacji w Rudzie Śląskiej rozmawiamy z Anną Krzysteczko, Zastępcą Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds. społecznych.

Weronika Grychtoł: Od wejścia w życie reformy edukacji minęło kilka tygodni, czy miasto poradziło sobie z tym wyznaniem?
Anna Krzysteczko: Staraliśmy się tak wdrożyć reformę, aby zapobiec problemom. Udało się, wszystkie szkoły były przygotowane do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Obecnie w Rudzie Śląskiej funkcjonuje 29 ośmioletnich szkół podstawowych w tym: 3 specjalne, 2 w zespołach szkolno-przedszkolnych oraz  4 powstałe w wyniku przekształcenia gimnazjum. Już w kwietniu 2017 r., w trakcie opracowywania arkuszy organizacji szkół na rok szkolny 2017/2018, pracownicy Wydziału Oświaty wspólnie z dyrektorami rudzkich szkół podstawowych, dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych przeanalizowali możliwości zapewnienia nauczycielom wszystkich typów dalszego zatrudnienia.

Udało się ten cel zrealizować?
W związku z reformą w naszym mieście żaden z nauczycieli nie stał się bezrobotnym. Liczba nauczycieli w rudzkich szkołach wzrosła z 2356 w roku szkolnym 2016/2017 do 2395 w roku 2017/2018. Powodem tego był wzrost liczby oddziałów przedszkolnych i znaczny wzrost liczby godzin, które organ prowadzący przyznał na prowadzenie zajęć w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej (nie ma już godzin z Karty Nauczyciela) i zajęć świetlicowych. Kilkunastu nauczycieli podjęło decyzję o przeniesieniu się do innej szkoły i kilkudziesięciu uzupełnia obowiązkowy wymiar godzin dydaktyczno-wychowawczych w drugiej szkole. Liczba nauczycieli uzupełniających obowiązkowy wymiar godzin zmniejszyła się w stosunku do prognozowanej m.in. w związku ze zwiększeniem naboru do szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.

Ile miasto kosztowała reforma edukacji? Jaką część wydatków pokrył budżet państwa?
Koszt reformy edukacji szacowany był na ok. 2 000 000 zł. W związku z powyższym staraliśmy się o środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017, jednak przyznane środki były niższe niż wnioskowane. Na przykład ubiegaliśmy się o 216 tys. zł na doposażenie świetlic w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne w gimnazjach przekształconych w szkoły podstawowe. Przyznana kwota wyniosła 100 tys. zł. W zakresie doposażenia pomieszczeń do nauki w nowopowstałych szkołach podstawowych miasto wnioskowało o niemal 200 tys. zł dofinansowania -  przyznano 140 tys. zł. W nowopowstałych szkołach podstawowych ubiegaliśmy się o 177 tys. zł na dofinansowanie remontów bieżących sanitariatów. Otrzymaliśmy 126 tys. zł. W zespołach szkół, w których funkcjonowało gimnazjum i szkoła podstawowa, praktycznie nie było konieczności inwestowania. Z kolei dzięki połączeniu podstawówki z gimnazjami, uczniowie klas starszych szkoły podstawowej mogą się uczyć w budynkach gimnazjalnych, dlatego nie było konieczności dostosowywania pracowni, wymiany wyposażenia klas czy przebudowy łazienek. Miasto starało się również o dofinansowanie doposażenia szkół i placówek w zakresie sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznych pomieszczeń do nauki w nowo wybudowanych obiektach szkół publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Może Pani doprecyzować, na co wspomniane kwoty dofinansowania zostały przeznaczone?
Dotychczasowe sześcioletnie szkoły podstawowe, przekształcone dziś w ośmioletnie, musiały utworzyć nowe pracownie przedmiotowe tj. fizyczne, chemiczne i biologiczne. Należało doposażyć pracownie komputerowe w sprzęt, oprogramowanie i meble, a w bibliotekach powiększyć księgozbiór dla uczniów klas VII-VIII. Natomiast w nowopowstałych szkołach podstawowych, należało wyposażyć sale do edukacji wczesnoszkolnej, a w bibliotekach powiększyć księgozbiór dla dzieci klas I-III. Dostosowywaliśmy również świetlice szkolne w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz sanitariaty uczniowskie do potrzeb dzieci młodszych.

Czy reforma i zmiana sieci szkół wpłynie na wysokość otrzymywanych przez miasto subwencji?
Zgodnie z planowaną częścią oświatową subwencji ogólnej dla gminy i powiatu Ruda Śląska, wyrażoną w przesłanych pismach Ministra Rozwoju i Finansów, można zauważyć, że wspomniana subwencja w obydwu przypadkach jest większa niż na rok budżetowy 2016. Niewątpliwie wpływ na to ma zwiększenie w porównaniu do kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, określonej w ustawie budżetowej na rok 2017, o ok. 2,8%.

Które szkoły są obecnie modernizowane, a które doczekają się w najbliższej przyszłości remontu?
W tym roku przeprowadzono m.in. remont dachu w Szkole Podstawowej nr 18 im. ks. Konstantego Damrota, wymiana instalacji elektrycznej w Szkole Podstawowej nr 40 im. Karola Goduli oraz drenaż opaskowy wokół budynku Szkoły Podstawowej nr 41 im. Józefa Wieczorka. Z budżetu obywatelskiego wykonano remont sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej–Curie oraz remont parkietu sali gimnastycznej w budynku byłego Gimnazjum nr 5. Do końca 2017 r. zostanie przeprowadzona termomodernizacja w Miejskim Przedszkolu nr 18, Szkole Podstawowej nr 11 Specjalnej, Szkole Podstawowej nr 24 im. Powstańców Śląskich i Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Rudzie Śląskiej, a w roku 2018 termomodernizacja jest planowana w budynku Szkoły Podstawowej nr 13 im. Alfreda Szklarskiego oraz byłego Gimnazjum nr 7, który z dniem 1 września 2017 r. stał się integralną częścią Szkoły Podstawowej nr 16 im. Janusza Korczaka. Ponadto w przyszłym roku planujemy modernizację infrastruktury sportowej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Joanny von Schaffgotsch-Gryzik i Szkole Podstawowej nr 23 im. Jana Brzechwy. Natomiast z budżetu obywatelskiego zmodernizowana zostanie infrastruktura sportowa w: Miejskim Przedszkolu nr 39 im. Bajkolandii, plac zabaw w Miejskim Przedszkolu nr 42, Szkole Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej–Curie, Szkole Podstawowej nr 40 im. Karola Goduli i Zespole Szkół Ponadgimnazjalnym nr 2.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Komentarze (55)    dodaj »

  • uczeń ...... były

    A dlaczego,,,,,, 30% tych ludzi musowo posłać na zieloną trawkę. Pytam się; jak (nauczyciel) w dzisiejszych czasach może zadawać takie kary ...... 100 razy napisać .... NIE BĘDĘ PRZESZKADZAŁ NA LEKCJI MATEMATYKI .....gdyby to było 100 razy wzór na pole koła lub obwód to rozumiem. Tak było w SP. 6.

  • greg

    Krzysteczko the best;) nasza najlepsza ojojoj aż żal...

  • Oserwator

    Czytam i czytam i zastanawiam się co myśleć. Przecież ta kobieta przedstawiła tylko jak wprowadziła reformę, która obowiązuje od września.

  • Jadzia

    Dlaczego w niektórych szkołach godziny świetlicowe, które kiedyś przeznaczane były na kółka przedmiotowe, teraz przekazywane są na etat dla nauczyciela świetlicy? W mojej szkole nie ma żadnych kółek po południu dla dzieci. Tylko to co w planie lekcji.

  • Nauczycielka

    Wszyscy trąbią wokół ze zlikwidowano godziny karciane dla nauczycieli. A w rudzie śląskiej są dalej. To jest sprawiedliwość? To sie nazywa czytanie przepisów ze zrozumieniem? Wstyd. Dlaczego w innych miastach tego nie ma?

  • Elka

    Mogę Cię poprosić, byś mi w ramach karcianych okna umyła?

  • Kasia

    Nie możesz. Bo w ramach karcianych prowadzę zajęcia z przedmiotu którego uczę.

  • Elka

    To skandal. Nie znasz elementarnych przepisów PP, KN i uczysz? Jeśli tak uczysz jak znasz przepisy dot.Twojej pracy, to współczuję uczniom. To tak jakby kierowca komunikacji miejskiej bez prawka mnie woził :)

  • Prosiak

    To oznacza ze zalewska nie kłamie?

  • pracownik listopadowy

    Zdjęcie z czasów, gdy w użyciu był Windows XP. :)

  • pracownik listopadowy-oryginał

    Nie dość, że brakuje ci inteligencji i oryginalności to jeszcze podstawowej wiedzy. Szkoda gadać :)

    • pracownik listopadowy-oryginał
      2017-11-17 09:05
    • odpowiedz
  • ProPubliko

    To jest WIn7.

  • piłka lekarska

    A co z boiskiem przy szkole nr. 30 w R-Śl 1????

  • Realistka

    To ciekawe jestem młoda ambitną nauczycielka do tej pory pracowałam w Zabrzu. Pytam dlaczego nie ma dla mnie od 4 lat stałej posady nauczyciela w moim rodzinnym miescie i stalym miejscu zamieszkania??

  • krak

    A każdemu nauczycielowi należy zagwarantować etat? we łbach wam się poprzewracało.

  • Latający nauczyciel na etacie

    I to ma być sukces??? A wie pani ilu z nas lata po kilku szkołach by zarobić na chleb??? A może zainteresuje się Pani kto, jak i czego uczy w naszych szkołach??? Zwykły szary nauczyciel ma zawsze pod górkę ale są pracownicy wydziału oświaty, którzy od lat oprócz etatu w urzędzie maja po 30, 40 godzin w rudzkiej placówkach oświatowych. Ciekawe jak uczą No i oczywiście dlaczego są tak uprzywilejowani. Pani Prezydent proszę posprawdzać - ten proceder trwa od lat - może czas z tym skończyć???

    • Latający nauczyciel na etacie
      2017-11-08 15:24
    • odpowiedz
  • miarka

    Biedactwo ledwo na chleb zarobi a urobi się jak osioł. Nie ma przymusu pracować w szkole.. Skoro tak ci źle, to w każdej biedronce wisi ogłoszenie. Każdy zatrudniony w budżetówce tylko narzeka jak mu źle - idź do prywaciarza, to zobaczysz. Dosyć tego wiecznego miauczenia belfrów.

  • hiczkok

    To może napisz do prezydent a nie komentarz w portalu...

  • Nauczyciel

    To dlaczego w mojej szkole dyrekcja zmusza nas do realizowania dwóch godzin dodatkowych niepłatnych? Nauczyciele prowadzą kółka przedmiotowe oraz zajęcia wyrównawcze zupełnie za free. Może ktoś z UM sprawdzi jak to jest we wszystkich rudzkiej szkołach.

  • DouczSieNauczycielu

    Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela dalej KN, w ramach 40-godzinnego czasu pracy w tygodniu oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel jest zobowiązany wykonywać, poza godzinami zajęć dydaktycznych wynikającymi z planu nauczania, także inne zajęcia, tj.:- uczestniczyć w realizacji zadań statutowych szkoły,- przygotowywać się do zajęć,- podejmować działania związane z doskonaleniem zawodowym.

123

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również