Wiadomości z Rudy Śląskiej

Alternatywne połączenie kolejowe na trasie Gliwice-Katowice z przystankiem w Kochłowicach

  • Dodano: 2021-03-14 16:30, aktualizacja: 2021-03-14 21:08

Na trasie Katowice-Gliwice, będącej jedną z najczęściej uczęszczanych, PKP PLK planują wybudowanie nowej pary torów. Ma to być alternatywne połączenie przebiegające przez naszą aglomerację. To dobra wiadomość dla mieszkańców Rudy Śląskiej, bowiem nowy przystanek pojawiłby się m.in. w Kochłowicach



Szykuje się rozbudowa linii kolejowych w regionie

Spółka PKP PLK ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice- Katowice. Inwestycja zostanie w 50 proc. sfinansowana przez Metropolię. 

- Trasa kolejowa Gliwice – Katowice to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Odcinek długości ok. 30 km stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM i jest jednym z ważniejszych elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej – czytamy w komunikacie GZM.

Co zmieni się po wybudowaniu nowej pary torów?

Alternatywne połączenie na trasie Katowice-Gliwice ma usprawnić transport szynowy i oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Dzięki temu możliwe będzie także zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na wskazanej trasie, uruchomienie większej liczby połączeń pasażerskich oraz przewozów większej ilości towarów. Co więcej, jak przekonuje PKP PLK, czas jazdy pociągów z Katowic do Gliwic może się skrócić. Przypomnijmy, że obecnie przejazd zajmuje 20-26 minut.

Do tej pory pociągi Kolei Śląskich, kursujące w województwie śląskim, zmuszone były to dzielenia torów z pociągami dalekobieżnymi. Powodowało to szereg negatywnych skutków jak chociażby wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi pociągami na trasie, ustępowanie pierwszeństwa przejazdu pociągom kategorii premium lub międzynarodowym, co przekładało się z kolei na opóźnienia. Co więcej, ogranicza to także modyfikację oferty przewozowej i jej zwiększenie. Teraz pojawiła się szansa na zmianę sytuacji.

Gdy projekt zostanie zrealizowany, po nowych torach będą kursowały wyłącznie pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne. Co za tym idzie, możliwe będzie zwiększenie oferty przewozowej i częstotliwości kursowania składów. 

Bogatsza oferta transportu szynowego i więcej pociągów

- Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice- Katowice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

Dodaje też, że inwestycja ta doprowadzi do tego, że pociągi kursujące wewnątrz metropolii będą kursowały co kilkanaście minut. To powinno się przełożyć także na wzrost popularności kolei, bowiem mając pewność, że pociągi kursują tak często, wielu mieszkańców GZM chętniej będzie wybierało ten środek lokomocji zamiast samochodów czy stojących w korkach autobusów.

Kolej Plus

To jednak nie koniec inwestycji związanych z pociągami. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia startuje także w przetargach na realizację 13 przedsięwzięć w ramach programu „Kolej Plus”.

Metropolia zgłosiła w ramach programu „Kolej Plus” następujące projekty liniowe:

  • Katowice Ligota — Mikołów — Łaziska Górne Brada — Orzesze — Orzesze Jaśkowice
  • Pyskowice —Pyskowice Miasto
  • Ruda Chebzie — Ruda Orzegów — Bytom Bobrek Wschód — Bytom
  • Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce — Dąbrowa Górnicza Tworzeń — Dąbrowa Górnicza
  • Gliwice — Ruda Kochłowice — Chorzów Hajduki — Katowice
  • Tychy — Mąkołowiec — Katowice Kostuchna — Katowice Ochojec — Katowice Ligota

W planach jest także budowa nowych przystanków:

  • Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka 
  • Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark
Alternatywne połączenie pociągowe na trasie Gliwice-Katowice z przystankiem w Kochłowicach

Zobacz także

Komentarze (20)    dodaj komentarz »

  • Bhs

    A dlaczego tylko ma być stacja Kochlowice? Znowu jakiś mistrz logiki i logistyki nad tym projektem myślał. Bielszowice to jedna z dzielnic najgorzej skomunikowanych w regionie.Jeszcze kilkadziesiąt lat temu normalnie jeździł pociąg do Gliwic, zatrzymywał się na wszystkich stacjach które były po drodze, a nie na jednej wybranej. Piękny przedwojenny dworzec w Bielszowicach rozebrali, stare drzewa wycięli, linia wykorzystywana później była wyłącznie do ruchu towarowego. Teren totalnie zdegradowany, ale za to utworzyli fikcyjny przystanek Halemba mieszczący się nigdzie. Kwintesencja logiki.

  • TakaPrawda

    Połączenie pociągowe... Kto pisze takie teksty... Połączenie to jest kolejowe... Czy dziś wystarczy mature na 30 procent napisać by pisać i publikować w oficjalnej witrynie.. Czy już nic nie trzeba umieć. To jest kompromitacja... Ale też wyraźny sygnał że ludzie nie potrafią nie tylko pisać ale dobierać słów.. I używają takich których nie rozumieją... Rozumiem że za publikowanie nie pobierają pieniędzy bo za pisanie takich perełek powinni... dopłacać.

  • ddd

    Moze chodzilo o zachecenie do podrozy koleja i polaczenia maja byc pociagajace? :)

  • Greg

    rodzice bolusia furmanką jeździli po lipinach

  • boluś

    Kolejny? KRECIK !

  • Greg

    To jest projekt na 2085 r.

  • monter

    projekt na 1 kwietnia

  • gerard

    Jeździłem linią Ruda - Katowice do pracy grubo ponad 10 lat, ale przez te cięcia połączeń i czekanie 30 minut na następny przesiadłem się niestety w samochód. W soboty nie wspominam nawet bo czekanie 1h na pociąg w aglomeracji gdzie mieszka 1mln ludzi to komedia.

  • Maciek

    Przejazd na wirku będzie zamykany co kilkanaście minut? Bajera.

  • kolejowy

    Nic nowego,nie tak dawno,pociągi jechaly,,Ligota przez Kochlowice,Nowy bytom,Chebzie,Orzegów, Byt Karb,do stacji Bytom,ipoco to było likwidowac,wiela tego jeszcze zostało ino to odtworzyc,ale lepiej nowe ?? ale zaco to mocno kosztuje.

  • Taki. Jeden

    Ale rewelacja! Za komuny przed stanem wojennym już nasypy, mosty i nastawnie między Zabrzem a Rudą były gotowe... Gdyby nie dodatkowy most między Chorzowem a Świętochłowicami gotowy to nic by nie jeździło bo stary by się zapadł... Jakie studia ? Na świecie w takich obszarach dodatkowe tory to normalność...

  • Ze Świon

    I jeszcze po koniec 80' lat pociąg do Gliwic jeździł średnio co 15 min, w godzinach szczytu co 10. Nigdy w tych czasach nie patrzyłem na rozkład bo jak byłem koło starej poczty, a pociąg prawie odjeżdżał to zanim kupiłem bilet i dotarłem na peron już zapowiadali następny. Tory między Rudą a Zabrzem już były gotowe, w zapowiedziach przyszła KRR miała kursować co 5-8 min a w szczycie co 3..... Wtedy pociągi były pełne, jeździły po 3 składy, a teraz co godz. jak nie dłużej to co się dziwią że puste. Jak chcę jechać to ma być połączenie a nie czekać po godz. albo 1.5. Zresztą to samo z autobusami. Prawie żaden nie jeździ częściej niż co poł godz.

  • Mieszkaniec

    Za rządów PO-PSL likwidowano tory i połączenia kolejowe obecnie wszystko się odbudowuje.

  • kwiatowe

    Zwlaszcza dworki prezesow panstwowych koncernow sie odbudowywuje :)

  • Qq

    Przez 8 ostatnich lat............... ale wy bolszewicy jesteście nudni i przewidywalni.

  • Pracownik marcowy

    Odbudowuje się korupcja i nepotyzm.

  • Czytelnik

    Połączenie POCIĄGOWE? Nie, nie wierzę, że czytam coś takiego... Może pora zacząć czytać książki, albo wrócić do szkoły?

  • boluś

    Stacja Kochliwice' i ani hu'hu o Wypiorze ?

  • Bożena

    Za to są Kochliwice i inne mądrości bolusia

  • papagaj

    Hopie kochlowice łod kochlowa,tonic inego jak dziura co mietły kręciły,tam nic niema inie bydzie,zanimikroczy Bykowina os,jedynie co ratuje to cugi na banie,a bydzie eko i zielono,

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.