Przebudowa linii kolejowej E65 w Katowicach przyniosła ze sobą poważne utrudnienia w ruchu drogowym, związane z zamknięciem kilku wiaduktów oraz dróg. Władze Katowic, chcąc ułatwić wyjazd z Panewnik w kierunku autostrady A4, planowały stworzenie nowego jednokierunkowego łącznika drogowego pomiędzy ulicą Wybickiego a Gościnną. Z tą propozycją nie zgadzało się wielu mieszkańców zarówno Katowic, jak i Rudy Śląskiej, którzy zwracali uwagę na szkodliwe oddziaływanie tej inwestycji na środowisko naturalne. Jak się okazało, projekt ten jednak nie zostanie zrealizowany, ponieważ prezydent Rudy Śląskiej nie wyraził zgody na przeprowadzenie drogi przez teren naszego miasta.
Utrudnienia w ruchu – konsekwencje przebudowy linii kolejowej
Prace nad przebudową linii kolejowej E65 już teraz wywołują liczne utrudnienia dla kierowców. Zamknięcie wiaduktu na ulicy Kłodnickiej i drogi biegnącej pod nim to jedynie początek. Z czasem wyłączonych z ruchu miejsc w Katowicach będzie coraz więcej, co przełoży się na dodatkowe korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. W celu częściowego odciążenia ruchu władze miasta planowały stworzenie nowego łącznika, który umożliwiłby łatwiejszy wyjazd z Panewnik w kierunku Chorzowa Batorego i autostrady A4.
CZYTAJ WIĘCEJ:
Brak zgody ze strony Rudy Śląskiej
Stworzenie łącznika drogowego nie leży wyłącznie w gestii Katowic – wymaga również zgody władz Rudy Śląskiej, gdyż część trasy miała przebiegać przez teren tego miasta. Prezydent Rudy Śląskiej ostatecznie nie wyraził zgody na budowę drogi. Jak wyjaśniła rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Ruda Śląska, Agnieszka Piekorz-Hałczyńska, proponowany przejazd między ulicami Wybickiego a Gościnną jest ciągiem pieszym, a nie publiczną drogą. Władze Rudy Śląskiej są jednak otwarte na remont tego ciągu pieszego i utrzymanie go w odpowiednim stanie, z dopuszczeniem możliwości ruchu rowerowego.
- Obecnie przejazd pomiędzy ulicą Gościnną w Rudzie Śląskiej a ulicą Wybickiego w Katowicach nie stanowi drogi publicznej. Z ustaleń wynika, że przedmiotowe połączenie ma charakter ciągu pieszego, na co wskazuje między innymi znak zakazu ruchu w obu kierunkach. Prezydent Rudy Śląskiej jest gotów wyrazić zgodę na remont przedmiotowego ciągu pieszego wraz z dalszym jego utrzymaniem oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców regionu jest skłonny dopuścić możliwość przejazdu rowerów tym ciągiem - mówiła Agnieszka Piekorz-Hałczyńska.
Jak informuje rzeczniczka rudzkiego magistratu, Ruda Śląska jest właścicielem dwóch działek, przez które przebiega ten ciąg pieszy. Pozostałe działki są w posiadaniu PKP Polskich Linii Kolejowych i Spółki Restrukturyzacji Kopalń.
- Jedynym odstępstwem od decyzji władz Rudy Śląskiej może być warunkowe dopuszczenie do ruchu pojazdów firmy, która chciałaby wykonywać w tej okolicy roboty na biegnących obok torach kolejowych - mówiła rzeczniczka rudzkiego magistratu.
Protesty mieszkańców: zebrano pond 700 podpisów
Planom stworzenia nowego łącznika drogowego towarzyszyły protesty mieszkańców Lasów Panewnickich, którzy sprzeciwiali się budowie drogi przez obszary leśne, szczególnie w pobliżu Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego "Uroczysko Buczyna". Akcja zbierania podpisów przeciwko budowie drogi miała na celu ochronę tego cennego przyrodniczo terenu. Mieszkańcy wyrażali obawy, że nowa trasa negatywnie wpłynie na środowisko naturalne oraz spowoduje nasilenie ruchu drogowego w okolicznych dzielnicach, zwłaszcza w Kochłowicach. Mieszkańcom Katowic i Rudy Śląskiej, którzy sprzeciwiali się budowie drogi w lesie, udało się zebrać ponad 700 podpisów pod protestem.
Radna Rudy Śląskiej, Ewa Chmielewska, podkreślała również, że przekierowanie części ruchu na Kochłowice mogłoby pogorszyć sytuację w tej dzielnicy, która już teraz boryka się z poważnymi problemami komunikacyjnymi.
- Pomysł poprowadzenia drogi w tym miejscu jest również niebezpieczny dla Kochłowic, gdyż przekieruje to częściowo ruch na tę dzielnicę miasta, a wiemy, jak już teraz Rynek Kochłowicki jest w godzinach szczytu zablokowany – komentowała radna.
Władze Katowic będą musiały poszukać alternatywnych rozwiązań, które pozwolą usprawnić ruch w mieście w trakcie przebudowy linii kolejowej E65, jednocześnie uwzględniając troskę o środowisko i dobro mieszkańców sąsiadujących dzielnic.