Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy Metropolia przejmie Tramwaje Śląskie? Kompromisu wciąż nie ma

  • Dodano: 2021-12-01 12:00

Krzysztof Mejer był dziś gościem redaktora Marcina Zasady w Radiu Piekary. Tematem rozmowy był kompromis w sprawie przejęcia Tramwajów Śląskich przez Metropolię. Czy samorządowcom udało się wypracować porozumienie?

Przypomnijmy, że od wielu miesięcy trwają rozmowy w sprawie przekazania przez śląskie miasta udziałów w Tramwajach Śląskich Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Największym akcjonariuszem są jednak Katowice i to one chcą nadal kontrolować wspomnianą spółkę. Dlaczego? W 2008 roku Skarb Państwa, za pośrednictwem KZK GOP, przekazał miastom akcje spółki Tramwaje Śląskie, a te w różny sposób angażowały się finansowo w działania Spółki. Katowice przeznaczyły na rozwój spółki o 568% więcej środków niż wszystkie inne gminy. Mają więc dodatkowo „własne akcje”, o wartości 46,6 mln zł. Teraz akcje przejęłaby metropolia, a stolica województwa domaga się zapewnienia tzw. „złotej akcji”. Czy ten plan w końcu uda się wcielić w życie?

Rozmowa o przejęciu akcji w Tramwajach Śląskich

Podczas rozmowy z redaktorem Marcinem Zasadą wiceprezydent Krzysztof Mejer przyznał, że w niedzielę weźmie udział w kolejnym maratonie. Tym razem odbędzie się on na Cyprze. Czy to tam będzie świętował długo wyczekiwany kompromis, jaki udało się osiągnąć po negocjacjach ze spółką Tramwaje Śląskie?

- Nie ma tego kompromisu. Czeka nas jeszcze wiele rozmów, negocjacji. Na razie stanęło na tym, że kilka miast, które zadeklarowały chęć sprzedaży udziałów w Tramwajach Śląskich metropolii, podtrzymuje swoje stanowisko. Natomiast nie ma porozumienia z Katowicami co do sposobu i zakresu wejścia – mówiąc kolokwialnie -  metropolii do Tramwajów Śląskich – mówił wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer

Wczoraj, 30 listopada, miało miejsce spotkanie udziałowców spółki Tramwaje Śląskie. Samorządowcy z najważniejszych miast metropolii spotkali się, żeby wypracować kompromis. Katowice miały zaproponować kilka zmian, ale jak podkreśla Krzysztof Mejer, są one nie do przyjęcia.

- Warunki  sprowadzają się do tego, że właściwie Katowice miałyby, jako jedyne miasto, wpływ na działalność Tramwajów Śląskich, co jest z punktu widzenia pozostałych udziałowców nie do przyjęcia – mówił wiceprezydent Mejer.

Do statutu spółki miałaby zostać wpisana budowa linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic, która jest priorytetową inwestycją dla stolicy województwa.

- Osobiście nie rozumiem tych zapisów. Uważam, że Katowice już dziś mają wpływ na funkcjonowanie Tramwajów Śląskich i mogą sobie zapewnić ten strategiczny cel – dodał Mejer.

Wskazał też, że jeśli Katowice chcą mieć tramwaje, mogą wykupić udziały należące m.in. do Rudy Śląskiej. 

- Obowiązuje zasada pierwokupu udziałów. Katowice mogą dokonać tej transakcji – wyjaśnił wiceprezydent Rudy Śląskiej.

W dalszej części rozmowy rozmawiano o integracji linii autobusowych i dostosowaniu ich do rozkładów linii metropolitalnych. W Rudzie Śląskiej trwa modernizacja linii tramwajowej nr 9, jednakże zaplanowano remont wyłącznie połowy odcinka. O kolejnych inwestycjach Tramwajów Śląskich prowadzonych w naszym mieście na razie cisza.

Całą rozmowę znajdziecie poniżej!

Komentarze (17)    dodaj »

  • #DziedzicRaus

    A to w nagrodę za likwidację T18 ten wyjazd na Cypr?!

  • CypryjskiKsiążę

    Na Cyprze? Kto za to zapłaci? Pan, pani i pani! Zapłacimy my wszyscy za to, że zrobią sobie wakacje w środku zimy!

  • Jorg

    Oczywiście służbowo w ramach promocji miasta

  • gerard

    Promocja Rudy Śląskiej w Europie to tak jakby promować przed wejściem do sklepu stare karpie po terminie na świąteczny stół. W Polsce Ruda Śląska to jest miasto zapchajdziura, a patrząc szerzej to w całej Europie jest mnóstwo miast które mają nawet 60-100 tys ludzi, a są nieporównywalnie bardziej rozwinięte.

  • Jorg

    "promocja miasta" to tylko po to żeby można było rachunek opłacić z kasy miejskiej

  • znawca

    Najlepiej zlikwidować tramwaje. Teraz wprowadza się autobusy elektryczne przy których tramwaje nie mają sensu, a pieniądze które są przeznaczane na remont torowisk oraz same tramwaje można przeznaczyć, np. na remont dróg. Problem sam się rozwiąże.

  • Łuk

    Tylko że autobus jeszcze bardziej nam zakorkuje drogę a tramwaj pojedzie...

  • Tomek.

    Masz rację z tymi elektrycznymi autobusami tylko...Jakby nie patrzeć te autobusy poruszają się po naszych coraz bardziej zakorkowanych drogach.Spróbuj kiedyś w godzinach szczytu przejechać się autem z ronda w Chebziu na Godule i popatrz na zadowolone miny pasażerów tramwaju który mimo korka , jedzie

  • as

    Drogi można poszerzyć o te torowiska.

  • Tomek.

    Tramwaje to ekologiczny i szybki środek komunikacji niestety 18-tka zniknęła z Rudy więc niech władze miasta lepiej niczego od tramwajów śląskich nie przejmują bo jeszcze chwila i tramwaj w naszym mieście będzie można zobaczyć tylko na starych widokówkach.

  • ihy

    Dajcie sobie siana już z tymi tramwajami! Muzeum Techniki - tam jest na nie miejsce! Codziennie stoję w korku na Chorzowskiej w Katowicach, Łagiewnickiej i Zabrzańskiej w Bytomiu i szlag mnie trafia jak widzę szerokie torowiska i tramwaj co 10 minut. Jak już modernizujecie to badziewie, zróbcie 3 pasy w jedną, 3 w drugą i zastąpcie czerwone puszki autobusami. A jak już nie potraficie rozstać się z tym zabytkiem to wystarczy puścić autobusy i tramwaje w ścieżce tramwaju (wtedy może transport publiczny zacznie jako tako działać).

  • pasażer

    IHY nie gorsz sie , ale takich bzdur jak piszesz dawno nie czytałem , tramwaje zostaw w spokoju , bo przyjdzie czas ,że i ty będziesz nimi jeździł .

  • Rudi

    Dlaczego nie powstanie linia kolejowa Godula - Halemba ? Wzdłuż 1 Maja.

  • elo

    Muł

  • ANTY UE

    Lepiej żeby nigdy nie powstała. A tak z innej beczki może metro puścić na Halemba. Jak mają to budować jak trasę N S to myślę większość z nas tego nie dożyje

  • stary rudzianin

    Rudi kopnij się w głowa. To tak jakby żądać dostępu Rudy do morza.

  • Halymbiok

    Pośrednio Ruda Śląska dostęp do morza ma. Wystarczy spłynąć Kłodnicą do Kanału Gliwickiego dalej do Odry i już prosto do Bałtyku

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również