Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy Metropolia przejmie Tramwaje Śląskie? Kompromisu wciąż nie ma

  • Dodano: 2021-12-01 12:00

Krzysztof Mejer był dziś gościem redaktora Marcina Zasady w Radiu Piekary. Tematem rozmowy był kompromis w sprawie przejęcia Tramwajów Śląskich przez Metropolię. Czy samorządowcom udało się wypracować porozumienie?

Przypomnijmy, że od wielu miesięcy trwają rozmowy w sprawie przekazania przez śląskie miasta udziałów w Tramwajach Śląskich Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Największym akcjonariuszem są jednak Katowice i to one chcą nadal kontrolować wspomnianą spółkę. Dlaczego? W 2008 roku Skarb Państwa, za pośrednictwem KZK GOP, przekazał miastom akcje spółki Tramwaje Śląskie, a te w różny sposób angażowały się finansowo w działania Spółki. Katowice przeznaczyły na rozwój spółki o 568% więcej środków niż wszystkie inne gminy. Mają więc dodatkowo „własne akcje”, o wartości 46,6 mln zł. Teraz akcje przejęłaby metropolia, a stolica województwa domaga się zapewnienia tzw. „złotej akcji”. Czy ten plan w końcu uda się wcielić w życie?

Rozmowa o przejęciu akcji w Tramwajach Śląskich

Podczas rozmowy z redaktorem Marcinem Zasadą wiceprezydent Krzysztof Mejer przyznał, że w niedzielę weźmie udział w kolejnym maratonie. Tym razem odbędzie się on na Cyprze. Czy to tam będzie świętował długo wyczekiwany kompromis, jaki udało się osiągnąć po negocjacjach ze spółką Tramwaje Śląskie?

- Nie ma tego kompromisu. Czeka nas jeszcze wiele rozmów, negocjacji. Na razie stanęło na tym, że kilka miast, które zadeklarowały chęć sprzedaży udziałów w Tramwajach Śląskich metropolii, podtrzymuje swoje stanowisko. Natomiast nie ma porozumienia z Katowicami co do sposobu i zakresu wejścia – mówiąc kolokwialnie -  metropolii do Tramwajów Śląskich – mówił wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer

Wczoraj, 30 listopada, miało miejsce spotkanie udziałowców spółki Tramwaje Śląskie. Samorządowcy z najważniejszych miast metropolii spotkali się, żeby wypracować kompromis. Katowice miały zaproponować kilka zmian, ale jak podkreśla Krzysztof Mejer, są one nie do przyjęcia.

- Warunki  sprowadzają się do tego, że właściwie Katowice miałyby, jako jedyne miasto, wpływ na działalność Tramwajów Śląskich, co jest z punktu widzenia pozostałych udziałowców nie do przyjęcia – mówił wiceprezydent Mejer.

Do statutu spółki miałaby zostać wpisana budowa linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic, która jest priorytetową inwestycją dla stolicy województwa.

- Osobiście nie rozumiem tych zapisów. Uważam, że Katowice już dziś mają wpływ na funkcjonowanie Tramwajów Śląskich i mogą sobie zapewnić ten strategiczny cel – dodał Mejer.

Wskazał też, że jeśli Katowice chcą mieć tramwaje, mogą wykupić udziały należące m.in. do Rudy Śląskiej. 

- Obowiązuje zasada pierwokupu udziałów. Katowice mogą dokonać tej transakcji – wyjaśnił wiceprezydent Rudy Śląskiej.

W dalszej części rozmowy rozmawiano o integracji linii autobusowych i dostosowaniu ich do rozkładów linii metropolitalnych. W Rudzie Śląskiej trwa modernizacja linii tramwajowej nr 9, jednakże zaplanowano remont wyłącznie połowy odcinka. O kolejnych inwestycjach Tramwajów Śląskich prowadzonych w naszym mieście na razie cisza.

Całą rozmowę znajdziecie poniżej!

Komentarze (17)    dodaj »

  • #DziedzicRaus

    A to w nagrodę za likwidację T18 ten wyjazd na Cypr?!

  • CypryjskiKsiążę

    Na Cyprze? Kto za to zapłaci? Pan, pani i pani! Zapłacimy my wszyscy za to, że zrobią sobie wakacje w środku zimy!

  • Jorg

    Oczywiście służbowo w ramach promocji miasta

  • gerard

    Promocja Rudy Śląskiej w Europie to tak jakby promować przed wejściem do sklepu stare karpie po terminie na świąteczny stół. W Polsce Ruda Śląska to jest miasto zapchajdziura, a patrząc szerzej to w całej Europie jest mnóstwo miast które mają nawet 60-100 tys ludzi, a są nieporównywalnie bardziej rozwinięte.

  • Jorg

    "promocja miasta" to tylko po to żeby można było rachunek opłacić z kasy miejskiej

  • znawca

    Najlepiej zlikwidować tramwaje. Teraz wprowadza się autobusy elektryczne przy których tramwaje nie mają sensu, a pieniądze które są przeznaczane na remont torowisk oraz same tramwaje można przeznaczyć, np. na remont dróg. Problem sam się rozwiąże.

  • Łuk

    Tylko że autobus jeszcze bardziej nam zakorkuje drogę a tramwaj pojedzie...

  • Tomek.

    Masz rację z tymi elektrycznymi autobusami tylko...Jakby nie patrzeć te autobusy poruszają się po naszych coraz bardziej zakorkowanych drogach.Spróbuj kiedyś w godzinach szczytu przejechać się autem z ronda w Chebziu na Godule i popatrz na zadowolone miny pasażerów tramwaju który mimo korka , jedzie

  • as

    Drogi można poszerzyć o te torowiska.

  • Tomek.

    Tramwaje to ekologiczny i szybki środek komunikacji niestety 18-tka zniknęła z Rudy więc niech władze miasta lepiej niczego od tramwajów śląskich nie przejmują bo jeszcze chwila i tramwaj w naszym mieście będzie można zobaczyć tylko na starych widokówkach.

  • ihy

    Dajcie sobie siana już z tymi tramwajami! Muzeum Techniki - tam jest na nie miejsce! Codziennie stoję w korku na Chorzowskiej w Katowicach, Łagiewnickiej i Zabrzańskiej w Bytomiu i szlag mnie trafia jak widzę szerokie torowiska i tramwaj co 10 minut. Jak już modernizujecie to badziewie, zróbcie 3 pasy w jedną, 3 w drugą i zastąpcie czerwone puszki autobusami. A jak już nie potraficie rozstać się z tym zabytkiem to wystarczy puścić autobusy i tramwaje w ścieżce tramwaju (wtedy może transport publiczny zacznie jako tako działać).

  • pasażer

    IHY nie gorsz sie , ale takich bzdur jak piszesz dawno nie czytałem , tramwaje zostaw w spokoju , bo przyjdzie czas ,że i ty będziesz nimi jeździł .

  • Rudi

    Dlaczego nie powstanie linia kolejowa Godula - Halemba ? Wzdłuż 1 Maja.

  • elo

    Muł

  • ANTY UE

    Lepiej żeby nigdy nie powstała. A tak z innej beczki może metro puścić na Halemba. Jak mają to budować jak trasę N S to myślę większość z nas tego nie dożyje

  • stary rudzianin

    Rudi kopnij się w głowa. To tak jakby żądać dostępu Rudy do morza.

  • Halymbiok

    Pośrednio Ruda Śląska dostęp do morza ma. Wystarczy spłynąć Kłodnicą do Kanału Gliwickiego dalej do Odry i już prosto do Bałtyku

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.