Wiadomości z Rudy Śląskiej

Jak poprowadzić północne przedłużenie trasy N-S?

  • Dodano: 2018-06-19 07:30, aktualizacja: 2018-06-19 09:54

Władze Rudy Śląskiej chcą wybudować obwodnicę dzielnic: Godula, Orzegów i Ruda. Jej funkcję mogłoby przejąć północne przedłużenie budowanej właśnie trasy N-S.

Ten odcinek nie tylko przejąłby ruch tranzytowy w tym rejonie, ale także uwolniłby kolejne tereny inwestycyjne. Przygotowano już trzy warianty przebiegu wspomnianego fragmentu trasy. Dziś zostały one zaprezentowane mieszkańcom podczas spotkania w Urzędzie Miasta.

Jesteśmy otwarci na wszystkie sugestie, by wspólnie wybrać rozwiązanie najlepsze dla wszystkich zainteresowanych – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. - Głównym celem trasy N-S jest połączenie autostrady A4 z Drogową Trasą Średnicową i taki był początkowy zakres tej inwestycji. Uznaliśmy jednak, że warto przedłużyć ją na północ, aby zmniejszyć natężenie ruchu na ulicach Goduli, Piastowskiej i Wolności oraz ograniczyć ruch tranzytowy w środku miasta – zaznacza Grażyna Dziedzic. – Teraz wspólnie z mieszkańcami chcemy wybrać najlepszy wariant przebiegu tego odcinka N-S-ki, który pełniłby funkcję obwodnicy dzielnicy Godula – dodaje.

Konsultowany odcinek trasy N-S miałby przebiegać od ulicy Magazynowej na północ, aby następnie skręcić na wschód i połączyć się z ul. Goduli. Zaprezentowane warianty różnią się przede wszystkim przebiegiem pierwszego odcinka.

Każde z rozwiązań zostało przeanalizowane m.in. pod kątem koniecznych do wykonania obiektów inżynierskich, warunków gruntowych, kolizji z sieciami uzbrojenia, obszarami przyrodniczymi czy ogródkami działkowymi. Możemy również połączyć elementy tych propozycji – podkreśla wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Najkrótszy wariant, oznaczony kolorem niebieskim, ma 4 km długości, a jego zaletami są najmniejsza powierzchnia zajmowanych terenów prywatnych, najmniejsza liczba kolizji z ciekami wodnymi oraz dobre warunki gruntowe. Problemy w tym przypadku to duża liczba obiektów inżynierskich do wykonania, kolizja z ogródkami działkowymi, niekorzystne ukształtowanie terenu oraz konieczność przebudowy fragmentu ul. Piastowskiej.

Najdłuższy wariant, zielony, ma 4,7 km długości. Byłby najkrótszym połączeniem z ulicami Stara Cynkownia i Konstytucji w Bytomiu, nie koliduje też z ogródkami działkowymi. Charakteryzuje się jednak dużą liczbą obiektów inżynierskich, znaczną długością przebiegu przez obszary zalewowe oraz dużą liczbą budynków mieszkalnych w strefie oddziaływania drogi, jest także uzależniony od współpracy z Bytomiem.

Pośredni jest wariant czerwony o długości 4,4 km. Za tym rozwiązaniem przemawia najmniejsza liczba obiektów inżynierskich do wykonania i budynków mieszkalnych w strefie oddziaływania drogi, brak wyburzeń i kolizji z ogródkami działkowymi oraz najmniejsza długość kolizji z obszarami przyrodniczo cennymi. Minusem jest największa liczba kolizji z ciekami wodnymi.

Najwięcej kontrowersji wśród zebranych wzbudził początek projektowanego odcinka, który niezależnie od wariantu przebiega blisko osiedla przy ul. Norwida. Część osób wskazywała, że inwestycja w tym kształcie jest nie do zaakceptowania.

Mamy tam bardzo małe pole manewru, bo odległość między osiedlem a szkołą i zakładami przemysłowymi nie jest duża. Nie będziemy realizować tej inwestycji wbrew mieszkańcom, ale rezygnacja z niej odbije się na rozwoju miasta – zaznaczyła Grażyna Dziedzic.

Jeden z obecnych mieszkańców zapytał o możliwość wybudowania nowych mieszkań w innym rejonie, do których mogliby się przenieść lokatorzy budynków najbardziej zbliżonych do projektowanej trasy.

Rozważymy takie rozwiązanie, ponieważ może okazać się prostsze i tańsze, niż stosowanie skomplikowanych obiektów inżynierskich – zapowiedział wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Niepokój zebranych wzbudziła też kwestia niezbędnej wycinki drzew, w szczególności w tzw. Puszczy Kokotek, zlokalizowanej właśnie w pobliżu osiedla przy ul. Norwida.

To nie tylko wartość przyrodnicza, ale również swoisty bufor, chroniący nasze osiedle przed szkodliwymi skutkami działalności zakładów przemysłowych – argumentowali. – Proszę pamiętać, że to dopiero wstępna koncepcja. Wszystkie aspekty ekologiczne będą na kolejnych etapach szczegółowo analizowane – odpowiedział Krzysztof Mejer.

Władze Rudy Śląskiej podkreślają, że zaprezentowane warianty mają stanowić wstęp do dyskusji nad kształtem tej inwestycji.

Wiele merytorycznych uwag padło podczas dzisiejszego spotkania, już umawiamy się na kolejne rozmowy – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. – Najlepszy wydaje się nam wariant czerwony, ale na tym etapie nic nie jest przesądzone. Chcemy poznać opinię jak największej liczby mieszkańców, szczególnie z dzielnic Ruda, Godula i Orzegów – dodaje.

Przypomnijmy, że aktualnie w mieście trwa budowa odcinka trasy N-S o długości ponad 1 km od ul. Bukowej do ul. Kokota, która kosztować będzie ponad 48 mln zł. Oprócz budowy 1 km trasy i dwupoziomowego węzła z ul. Kokota prace drogowe obejmą też budowę chodników, ścieżek rowerowych, elementów systemu odwodnienia. Inwestycja obejmie również oświetlenie trasy, węzła, chodników i ścieżek rowerowych, wykonanie barier ochronnych oraz oznakowania pionowego i poziomego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Ten odcinek gotowy ma być do grudnia 2018 r. Kolejny odcinek będzie wiódł od ul. Kokota do zjazdu na autostradę A-4.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już dwa odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 2 km. Pierwszy etap został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wyniesie prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 90 mln zł, a na czwartą część możemy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 236 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

W budżecie Rudy Śląskiej na 2018 rok na inwestycje zarezerwowano ponad 155 mln zł, w tym prawie 79,5 mln zł na zadania drogowe. Najważniejsze wydatki w tym zakresie związane są właśnie z dalszą budową trasy N-S (ponad 40 mln zł), budową ronda na skrzyżowaniu ulic Wolności, Brańskiego i Magazynowej (7,9 mln zł), przebudową ul. Piastowskiej (7,3 mln zł oraz 19,6 mln zł w latach następnych) i modernizacją dróg gruntowych (ponad 5 mln zł).

Komentarze (22)    dodaj »

  • Mieszkaniec

    Droga NS jest obecnie najbardziej potrzebną inwestycją w Rudzie Śląskiej!Drzewa to nie problem, można zasadzić nowe na innych terenach (a jest ich sporo).Bardziej niż ta wycinka drzew to mieszańcom zaszkodzą spaliny samochodów stojących w korkach, dzięki NS na pewno w okolicy będzie lepsze powietrze. Z całym szacunkiem do mieszkańców bloków czteropiętrowych na ulicy Norwida, na tej inwestycji skorzystają wszyscy mieszkańcy Rudy. Uwierzcie mi, są dużo gorsze uciążliwości niż ta droga, która na pewno będzie osłonięta panelami dźwiękochłonnymi. W końcu mieszkamy w mieście a nie na wsi, więc nie ma co liczyć na wieczny spokój. Jestem przekonany, że po budowie okaże się że taki diabeł straszny. Dobrze że Ruda Śląska się rozwija, dobra infrastruktura drogowa w tych czasach to kwestia priorytetowa. Dzięki NS Ruda Śląska będzie jeszcze beardziej atrakcyjnym miejscem do zamieszkania i pracy.Kibicuję, żeby doszło do jak najszybszej realizacji tego projektu! Najlepiej wariant niebieski lub czerwony.

  • Hanys

    Ta droga musi powstac. Dziwie sie mieszkancom norwida ze jej nie chca!!! Tu wyjsc z domu juz nie mozna bi tyle aut u tirow robi tedy skrot. Jaka puszcza??? He ludzie obudźcie sie. To jest pare krzakow i ogolny brod. Jakies scieki i stare betonowe konstrukcje. Po co tego bronicie??

  • Xxx

    Hanys, tak tylko gorol może się wypowiedzieć

  • zacznijcie ją w końcu robić!

    Żadnej władzy nie ufam ale jeśli przyjąć dobre intencje i faktycznie maksymalnie przybliżyć się do zakładów, zastosować turbo bariery na wysokości bloków, maksymalną ilość drzew i nasadzenia to nie powinno być źle.

    • zacznijcie ją w końcu robić!
      2018-06-20 07:58
    • odpowiedz
  • leśny

    Najlepiej nic nie robic,na kokotku, opalac ptaszki słuchac,wcieniu piwko pic,rowerkiem jechac,na działku grilowac,reszta mikołajemyslom,niepasuje to na wiocha heja igra na sto dwa basta.

  • RudzkiObserver

    Wszystkie trzy przedstawione koncepcje są nie do przyjęcia. Projekty przygotowano z całkowitym brakiem poszanowania dla środowiska naturalnego, Dodatkowo wszystkie trzy projekty przewidują, że droga będzie przebiegać ok. 20 m od bloków czteropiętrowych na ulicy Norwida. W perspektywie zbliżających się wyborów bałbym się coś takiego ludziom proponować - prawdopodobnie obecni włodarze w ten sposób pogrzebali swoje szanse na sukces w zbliżających się wyborach.

  • Hanys

    Jakie sridowisko? Zasyfione krzaki?

  • olx

    Ciekawe kiedy wreszcie wezmą się za ten kawałek drogi do magazynowej .Plany projekty przetargi i nic się nie dzieje.Chyba jeszcze wszystko daleko w lesie.

  • Orzegowianka

    Odkorkować Rudę i Chebzie potrzeba ale kurcze nie róbcie nam betonowej pustyni! Potrzebny jest taki wariant by dużo drzew nie wyciąć! Można by drogę za byłymi magazynami Biedronki puścić a potem w stronę torów kolejowych które biegną koło szkoły na moście!

  • ratatuj

    Idą wybory! Północna część NS jest niezbędna! Plany co do wyglądu trasy ja znam najmniej od 2009 r. Ale wylądowały głęboko w szafie! Teraz idą wybory i tadam... chcemy zrobić drogę!! Z tego co pamiętam droga miała iść śladem torów kolejowych! Najbardziej pożądana była trasa do Bytomia, byłby to nie tylko łącznik A4 z DTS ale i z A1!!! Tranzyt, ruch, inwestycje wszystko idzie w logiczna całość!! Inna opcja była, zeby droga za domem seniora w Orzegowie obierala kierunek na ul. Goduli biegnąc za oczy[...]nia ścieków przecinają ul. Bytomska i kończąc swój bieg w okolicy młynu szombierskiego, tam miało być rondo!!! Redakcjo pokaz mape!!!!

  • RudzkiObserver

    Podobno PKP nie chce pozbyć się torów. A co gdyby wybudować drogę i tory równolegle obok drogi?

  • Mr

    Kolejny wariat. Informacja była dawno temu, wtedy też było pisane i ogłaszane wszem i wobec że najpierw robi się południe a potem północ.. Skleroza to siostra twoja rodzona. Co wybory maja do drogi? Wszystko jest planowane i ogłaszane od kilku lat i twoje odkrycie o planach gdzie droga ma przebiegać też nie jest niczym nowym... I przez takich ludzi mam nadciśnienie..

  • Ernest_vitczok

    Polemizuje z Tobą i przypominam, że swego czasu obecnie panująca twierdziła że planu na północ trasy NS nie ma.

  • Stefan

    Już od ronda na Magazynowej od razu iść jak najbliżej Libera! i Madeja (w śladzie ciepłociągu - tam nawet już jest droga techniczna!) bo- Primo odejdziemy od bloków przy Norwida 21(komu hałas bardziej przeszkadza ludziom czy firmom?). Secundo - oszczędzimy większość "puszczy kokotek" ( naturalny ekran akustyczny dla Norwida). Tertio - do toru kolejowego brak potrzeby budowy obiektów ( ciepłociąg do przełożenia i zostaje tylko powiększenie skarpy. MYŚLEĆ!!! Ps. nie jestem mieszkańcem Norwida

  • Grześ

    I znowu żadnej mapki, planu itd Szukałem tej "oznaczonej na niebiesko" ale cała treść czarno-biała. Odrobina wysiłku Pani redaktor.

  • brawo!

    super pomysł z zamieszczeniem filmu!

  • rider

    Codziennie będę tamtędy jeździł w drodze do pracy oraz kilka razy w tygodniu ścieżką rowerową do lasów w Kochłowicach. Już nie mogę się doczekać zakończenia prac :/

  • eryk

    Realnie nieco poczekasz tak do 2030 r.

  • ihy

    Liczyłem raczej na 2020 r. Czy jest tu ktoś kto zna realny termin ukończenia? Eryk bo mam nadzieję, że żartowałeś ;)

  • ihy

    Wariant czerwony najlepszy dla wszystkich, jednak na pewno uciążliwy dla mieszkańców bo stracą barierę przed uciążliwymi zakładami, a dodatkowo sporo drzew będzie wyciętych... Jednak może jest opcja 4 koncepcji "niebieska bardziej przytulona do czerwonej" ?

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również