Wiadomości z Rudy Śląskiej

Ruda Śląska: Nowe torowisko tramwajowe w Nowym Bytomiu – zmiany na lepsze

  • Dodano: 2025-10-20 11:45

Ruda Śląska, szczególnie dzielnica Nowy Bytom, stała się jednym z kluczowych punktów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, gdzie realizowana jest jedna z ważniejszych inwestycji transportowych w regionie. Modernizacja torowiska tramwajowego na odcinku od Pętli Chebzie do Osiedla Kaufhaus stanowi część szerokiego projektu poprawy infrastruktury tramwajowej, obejmującego Dąbrowę Górniczą, Będzin, Sosnowiec, Katowice, Chorzów, Bytom oraz Rudę Śląską. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Zakres prac w Rudzie Śląskiej

Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na przebudowę około kilometrowego odcinka torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej w Rudzie Śląskiej, na trasie linii 9. Inwestycja obejmuje odcinek od wyjazdu z pętli Chebzie w sąsiedztwie budynku podstacji do Osiedla Kaufhaus. W ramach modernizacji powstaną dwie nowe mijanki, co znacząco poprawi przepustowość i płynność ruchu tramwajowego na tym odcinku.

Zamówienie obejmuje wydzielone torowisko wzdłuż ulicy Piotra Niedurnego, na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) do skrzyżowania z ul. Podgórze. Między DTŚ a ul. Stalową zaplanowano nową mijankę, a kolejną, na przystanku Nowy Bytom Osiedle Kaufhaus. 

Projekt przewiduje nie tylko modernizację torów, ale także budowę nowych elementów, takich jak perony przystankowe, zatoki przystankowe, chodniki oraz przejścia dla pieszych. Przewidywana przebudowa dotyczy również istniejących rozjazdów tramwajowych i urządzeń sterujących, w tym systemu smarowania szyn, co ma na celu poprawę komfortu pasażerów oraz zmniejszenie emisji hałasu. 

Większość torowiska będzie wykonana w technologii podsypkowej z zastosowaniem strunobetonowych podkładów. Przejazdy torowo-drogowe oraz przejścia przez torowisko, w tym te na wysokości przystanków, wykonane zostaną w technologii bezpodsypkowej, z wykorzystaniem prefabrykowanych płyt torowych lub płyt betonowych wykonywanych „na mokro”. Oprócz torów przebudowane zostaną także sieć trakcyjna oraz system odwodnienia.

fot. Dokumentacja przetargowa - Tramwaje Śląskie

Korzyści dla mieszkańców

Dzięki modernizacji torowiska, pasażerowie tramwajów będą mogli korzystać z bardziej komfortowego i bezpiecznego transportu. Nowe perony, poprawiona dostępność komunikacyjna, w tym pasy integracyjne dla osób niewidomych i niedowidzących, sprawią, że korzystanie z komunikacji miejskiej stanie się łatwiejsze i bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników. Co więcej, nowoczesne rozwiązania technologiczne zastosowane w trakcji oraz torowiskach mają przyczynić się do redukcji hałasu, co poprawi jakość życia w sąsiedztwie inwestycji.

Przetarg i harmonogram realizacji

Termin składania ofert na realizację inwestycji mija 7 listopada. O wyborze wykonawcy decydować będą cena (80%) i gwarancja (20%). Czas realizacji umowy przewidziany jest na 15 miesięcy, a prace będą prowadzone przy wyłączonym ruchu tramwajowym, co pozwoli na minimalizację zakłóceń w kursowaniu tramwajów. Więcej informacji w tym temacie znajdziecie TUTAJ

Zadanie jest dofinansowane z programu FEnIKS, który wspiera rozwój transportu publicznego w regionie.

Komentarze (2)    dodaj »

  • Michał

    Pierwotnym założeniem tego remontu było około 1km dwutoru. Ostatecznie zostały 2 mijanki, brak dwutorowego wjazdu z pętli (miejsce na wiadukcie jest), po 300m znowu brak dwutoru, nawet w miejscu gdzie obecnie jest mijanka (Tlenownia). Kpina.

  • Heniek

    Ostatnie zdanie:)

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również