Pod koniec stycznia opublikowano raport uwzględniający 10 strategicznych dróg gminnych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wśród nich znalazła się także trasa N-S w Rudzie Śląskiej.
Światło dzienne ujrzały wówczas dwa dokumenty. Pierwszy z nich to „Koncepcja metropolitalnych powiązań drogowych na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”, która była współtworzona ze wszystkimi gminami członkowskimi GZM. Każda gmina mogła zgłosić swoje propozycje dróg – istniejących lub dopiero planowanych, które posiadają panlokalne znaczenie.
W ten sposób udało się przygotować wykaz 10 priorytetowych odcinków dróg, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Chodzi tu takie drogi jak: DK 79, planowaną DTŚ Północ, DTŚ Wschód (odc. do Jaworzna), DTŚ Wschód (odc. do Sosnowca), połączenie planowanych inwestycji drogowych na obrzeżu strefy śródmiejskiej Katowic, projektowane połączenie S1 - Euroterminal - DK 94, rudzką trasę N-S, przedłużenie DK 79 czy bytomską „BeCeTkę.
Przypomnijmy, że budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej jest obecnie na etapie przygotowań formalnych. Jak zaznaczył wiceprezydent Krzysztof Mejer w mediach społecznościowych, obecnie trwają prace nad zmianą dokumentacji i konieczne będzie ponowne aplikowanie o dofinansowanie.
Z kolei drugi dokument to „Badania dobowych przepływów ruchu tranzytowego wraz z pomiarem natężenia dla wybranych dwóch odcinków / korytarzy dróg krajowych (S1, S11) – w relacjach z obszarem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” dotyczy ustanowienia 19 punktów pomiarowych, które mierzyły natężenie ruchu na dwóch istotnych obszarach drogowych: S1/DK1 w relacji GZM z Bielsko-Białą, a także S11/DK11 w relacji GZM z Aglomeracją Poznańską.
– Informacje zawarte w tych opracowaniach mogą być przydatne w procesie planowania układów drogowych i prowadzenia polityki transportowej na obszarze GZM – mówi Andrzej Kolat, dyrektor Departamentu Strategii i Polityki Przestrzennej.
W raporcie zaznaczono drogi gminne, które mogą mieć szczególne znaczenie dla Metropolii, opisano też w jaki sposób powinno się zapewnić płynność ruchu kołowego zarówno wewnątrz GZM, jak i w relacji z jej otoczeniem.
Wskazane publikacje mają stanowić swoistą wskazówkę dla samorządowców, ponieważ podpowiadają, które inwestycje infrastrukturalne w gminach warto potraktować priorytetowo, mając na uwadze układ drogowy o znaczeniu metropolitalnym.