Wiadomości z Rudy Śląskiej

W Kochłowicach powstaną domki dla owadów

  • Dodano: 2021-03-12 06:45, aktualizacja: 2021-03-11 20:43

W Rudzie Śląskiej-Kochłowicach powstanie 5 domków dla owadów. Zostaną zlokalizowane na Plantach. Ich ustawienie to inicjatywa radnego Rafała Wypiora.


Domki dla owadów to ważna pomoc szczególnie dla tych zapylających rośliny

Domek dla owadów to dobry sposób nie tylko na zwabienie do naszego ogrodu pożytecznych owadów zapylających kwiaty, ale także realna pomoc, bowiem dzięki niej będą mogły przetrwać chłodniejsze dni. To inkubator i hibernakulum bioróżnorodności.

Owady zapylające to nasi sprzymierzeńcy. Dzięki ich działalności możliwe jest zwiększenie plonów krzewów i drzew owocowych oraz innych upraw. W owadzich hotelach schronienie znajdują m.in.: motyle, trzmiele, pszczoły oraz zjadające szkodniki bzygi, biedronki, łowiki, złotooki czy chrząszcze biegaczowate, a nawet skorki. Wiele z nich jest naturalnymi wrogami mszyc, mączlików, komarów i innych uciążliwych bezkręgowców. Takie domki można kupić (ich koszt nie jest duży) lub wykonać własnoręcznie.

Budowa takich miniaturowych hoteli dla owadów to także nowy trend, który pojawił się kilka lat temu. Niegdyś owady znajdowały schronienie m.in. w słomianych strzechach, strychach czy zakamarkach między cegłami lub belkami. Nowoczesne budownictwo, które wrasta w miejską tkankę, znacząco różni się wyglądem od wznoszonych dawniej budowli, uniemożliwia też zimowanie owadów.

Wiosną zasadzimy na Plantach mnóstwo roślin. Znajdziecie tam także rośliny miododajne. Skoro już takimi roślinami skusimy pożyteczne owady, to wypadałoby też dać im dach nad głową. A, że ostatnio w sklepie znalazłem ładne domki dla owadów, to kilka z nich kupiłem – przyznaje rudzki radny Rafał Wypior.

Dodaje też, że początkowo pojawi się pięć takich domków. Nie są drogie. Małe kosztują około 8 zł, a większe ok. 20 zł. To drobna, ale ciekawa inicjatywa, która pozytywnie wpłynie na lokalną, owadzią bioróżnorodność.

- Przedsięwzięcie to planowałem od dłuższego czasu, jednakże z uwagi na pandemię nie udało się  go jeszcze zrealizować. Już w ubiegłym roku planowaliśmy ustawienie domków dla owadów na Plantach, w okolicy JadłoDzielni i Książkodzielni. W tym roku zostanie tam posadzonych wiele roślin, więc to dobre miejsce na domki dla owadów – podkreśla radny Wypior.

Zobacz także

Komentarze (21)    dodaj komentarz »

  • Adolf

    fajny domek dla kleszczy, zrobie sobie taki w ogrodku, fajny pomysł

  • mario

    pan wypiur jest bezszczelny nie ma co wymyslac z naszych podatkow jego pomysly

  • Kongo

    Nawet bezczelny nie potrafisz napisać...

  • Truda

    Bardzo fajny pomysł. Czas najwyższy zrozumieć, że bez owadów, w szczególności pszczół nasza przyszłość będzie...naszej przyszłości nie będzie.

  • lesna

    Pasowalo by biednym zupe gotowac,coby sie posilili,bo owady jakto owady same sobie gniazda zrobiom.

  • Xyz

    Takie domki by sie przydaly na Kufhazie bo roz juz tam kwiotki sadzili zeby pokazac marginesowi jak mozna zyc lepiej. To moze teraz domki jako ćwiczenie dydaktyczne i resocjalizujace.

  • olo

    Kolejny sukces radnego wart wzmianki w mediach co najmniej ogólnopolskich! Poustawia drewniane badziewie kosztujące w sumie mniej niż muszę miesięcznie płacić za śmieci po podwyżce za którą głosował!

  • olo

    Widzę, że nam wdziecznego naśladowce. Pozdrawiam ale z wypowiedzią sie nie zgadzam.

  • Alojz

    bor oku weź się do roboty a nie płacz

  • Anna

    Najwięcej do powiedzenia mają ci, co nic nigdy nie zrobili. Jakie to polskie i przykre...

  • no to co?

    Za dwa lata wybory nazbieraj podpisy zgłoś swoją kandydaturę a później działaj. A nie marudź tylko przed monitorem.

  • Maniek

    Zazdrość, widać zazdrość... albo jakiś radny/a, albo jakiś smutny mieszkaniec, który niczego nie robi, a innym zazdrości. Pies ogrodnika.

  • boluś

    Niy fandzol goroliku! Ni ma czego zwowiścić hahahaha !!!

  • boluś

    I juzaś sie [...]podróba włoncoła. Niedororoby z Kochliwic?

  • Kolo

    No widzisz, a inni radni (24) w ogóle nie podjęli się takich działań. Czyli patrząc na twoje podejście to lepiej nic nie robić.

  • Kocik

    Jak zawsze masz problem :)

  • bolo

    A ty zawsze w rzić musisz wlyźć

  • Damian

    wole dać kase na te domki niż byle komu na 500+

  • boluś

    Te rośliny miododajne to bydom sadzone w doniczkach? Kiej w zeszłym roku? To i budki lęgowe dlo wywirórków i wypiórków !

  • Elian

    Wreszcie jakaś pozytywna wiadomość! Dobrze, że coraz więcej ludzi rozumie czym jest bioróżnorodność i jak jest ważna również dla naszego życia. Podejrzewam, że to tylko zdjęcie ilustracyjne bo gdyby takie domki kosztowały 20 zł to sam chętnie kilka kupię.

12

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.