Przygotowaliśmy dla Was kolejny wywiad z przedstawicielami spółdzielni funkcjonującej w Rudzie Śląskiej.
Barbara Pilocik: Od kiedy istnieje Rudzka Spółdzielnia Mieszkaniowa, ile osób zrzesza, iloma budynkami zarządza, ile mieszkań znajduje się w jej zasobach? Proszę powiedzieć jeszcze, gdzie w mieście znajduje się najwięcej nieruchomości RSM?
Gabriela Lutomska: Nasza Spółdzielnia Mieszkaniowa została założona w 1959 r., a więc istnieje 56 lat. Zrzesza około 16 tys. Członków, zarządza 469 nieruchomościami, w tym 235 nieruchomościami budynkowymi oraz 2 domkami, na które składa się 15883 mieszkań.
W chwili obecnej Spółdzielnia zajmuje się głównie administrowaniem zasobami j.w. Poza działalnością eksploatacyjną Spółdzielnia prowadzi także działalność kulturalną w 7 placówkach.
Budynek Dyrekcji RSM mieści się w Rudzie Śląskiej przy ulicy Magazynowej 12, natomiast nieruchomości podzielone są na siedem administracji zlokalizowanych w poszczególnych dzielnicach Rudy Śląskiej:
- ADM – 1 w dzielnicy Godula, Orzegów (Ruda Śląska – 3 i 4),
- ADM – 2 w dzielnicy Nowy Bytom, Wirek (Ruda Śląska – 9),
- ADM – 3 w dzielnicy Ruda Śląska 1,
- ADM – 4 w dzielnicy Halemba, Kochłowice (Ruda Śląska – 6 i 7),
- ADM – 5 w dzielnicy Wirek, Bielszowice (Ruda Śląska – 10 i 11),
- ADM – 6 w dzielnicy Bykowina (Ruda Śląska – 5),
- ADM – 7 w dzielnicy Orzegów, Godula (Ruda Śląska – 4 i 3),
Najwięcej nieruchomości znajduje się w Administracji Nr 6 – w dzielnicy Bykowina – jest ich 42 oraz w Administracjach Nr 1 i 3 – w dzielnicach Godula i Ruda – po 38.
Jakie inwestycje planują Państwo wykonać w najbliższym czasie (latach)?
Odpowiadając na temat inwestycji należy podkreślić, że każda Administracja w ramach posiadanych środków finansowych ustala wraz z Radą Osiedla rzeczowy plan remontowy na dany rok kalendarzowy. Tam mieszczą się wszystkie niezbędne roboty konieczne do wykonania. Co roku przedstawiamy w prasie lokalnej i w internecie informację z wykonania funduszu remontowego i nasi mieszkańcy mają możliwość zapoznania się ze wszystkimi wykonanymi robotami, nie tylko inwestycjami.
W dosłownym znaczeniu słowa „inwestycje“ RSM nie podejmuje takich działań, zwłaszcza nie budujemy nowych budynków. Zasoby RSM są tak duże, że nie przewidujemy kolejnych inwestycji w tym zakresie. Skupiamy się na prawidłowym prowadzeniu Spółdzielni jako całości, dobrym zarządzaniu istniejącym, wspólnym majątkiem, jego stanem technicznym i estetyką. Dbamy o komfort życia w zasobach Spółdzielni i stałe podnoszenie jakości usług. Dbamy, żeby nasi mieszkańcy byli zadowoleni z posiadania mieszkania w RSM.
Ponadto realizujemy duże przedsięwzięcie, jakim jest termomodernizacja zasobów mieszkaniowych. Robimy to zgodnie z przyjętym harmonogramem, a co najważniejsze - w ramach posiadanych środków finansowych. W tym celu został utworzony centralny fundusz termomodernizacyjny. Mamy nadzieję, że w niedługim czasie wszystkie nasze budynki zostaną ocieplone.
Kończymy wymiany wind w budynkach wysokich. Kończymy też olbrzymie, wieloletnie przedsięwzięcie, jakim jest wymiana okien w całych zasobach, dziś już okres oczekiwania na wymianę skrócił się z 7 lat do maksymalnie jednego roku. W niedługim czasie dojdziemy do wymiany wszystkich okien. Ponadto podejmujemy i realizujemy duże roboty jakimi są wymiany wszystkich instalacji w budynkach mieszkalnych. Rozliczamy centralne ogrzewanie w systemie indywidualnym.
Ważną kwestią do podkreślenia jest prowadzenie działalności kulturalnej w 7 placówkach kulturalnych – Osiedlowych Domach Kultury – zlokalizowanych w każdej Administracji. Ta działalność jest nie do przecenienia. Mimo głosów z różnych stron o celowości prowadzenia działalności oświatowo -kulturalnej uważamy, że taka działalność jest bardzo, ale to bardzo potrzebna.
Wielokrotnie o tym pisaliśmy, a na wszystkich zebraniach organizowanych przez RSM zawsze o tym informujemy, pragniemy rozpowszechnić praktykę spędzania czasu w naszych placówkach, zwłaszcza dzieci i młodzieży. Dla nas efekty i korzyści, choć niewymierne, są bardzo ważne. Jeżeli uda nam się grono dzieci i młodzieży zachęcić do dobrego spędzania czasu, do rozwoju swoich umiejętności, to jest to bardzo wielki sukces.
Mieszkańców często zastanawia temat eksmisji mieszkaniowych. Proszę powiedzieć, kogo dotyczy takie postępowanie? Czy istnieje jakiś próg zadłużenia, od którego lokator zostaje pozbawiony mieszkania? Można krótko wyjaśnić całą procedurę.
Rudzka Spółdzielnia Mieszkaniowa odpowiadając na pytanie w sprawie eksmisji z lokali wchodzących w skład zasobów RSM uprzejmie informuje, że kwestie przymusowego opróżnienia lokali tzw. eksmisji dotyczy jedynie części mieszkańców Spółdzielni, tj osób które użytkują mieszkania w oparciu o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego lub umowę najmu. Ustawa z dnia 15.02.2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawa z dnia 21.06.2001r. o ochronie praw lokatorów wskazują przesłanki, które uprawniają Spółdzielnię do wszczęcia postępowania sądowego o nakazanie opróżnienia i przekazania lokalu.
Trzeba jednak zauważyć, że Spółdzielnia w pierwszej kolejności podejmuje próby ugodowego załatwienia sporu z lokatorem, który takie przesłanki spełnia. Zwykle głównym problemem jest zadłużenie lokalu. Spółdzielnia proponuje albo spłatę zaległości w ratach, albo gdy spłata zaległości przekracza możliwości dłużnika, zamianę lokalu na inny o niższych kosztach utrzymania. Od pewnego czasu lokatorom, którym przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu proponowane jest również dobrowolne przekazanie mieszkania do dyspozycji Spółdzielni, co umożliwi pokrycie zadłużenia z wkładu mieszkaniowego i i ewentualne umorzenie egzekucji komorniczej. Co więcej w wielu wypadkach możliwa jest zaliczkowa wypłata części wkładu, co pozwala np. wynająć lokal mieszkalny.
Należy podkreślić, że w wielu wypadkach nawet wydanie przez sąd wyroku o eksmisję nie kończy możliwości polubownego załatwienia sprawy i tylko bierność lokatora lub brak chęci do współpracy ze Spółdzielnią doprowadza do złożenia pozwu o eksmisję a w konsekwencji do przymusowego wykonania eksmisji.
Po rozpatrzeniu sprawy Sąd Rejonowy właściwy dla miejsca położenia lokalu, stwierdziwszy zasadność roszczenia Spółdzielni wydaje wyrok orzekający obowiązek opuszczenia i przekazania lokalu. Równocześnie Sąd orzeka czy zachodzą przesłanki do otrzymania lokalu socjalnego. W przypadku, gdy prawo do lokalu socjalnego zostało przez Sąd przyznane zawiadamia właściwą Gminę o konieczności wskazania lokalu socjalnego dla osoby, wobec której Sąd orzekł eksmisję z dotychczas zajmowanego lokalu.
Z uwagi na brak w zasobach Gminy wystarczającej ilości lokali socjalnych, czas oczekiwania na realizację tej części wyroku wynosi czasem nawet kilka lub kilkanaście lat.
W przypadku złożenia przez Gminę oferty zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego dłużnik jest obowiązany podpisać umowę najmu i przeprowadzić się w terminie wskazanym w ofercie w przypadku odmowy zawarcia umowy i przeprowadzenia się do wskazanego lokalu istnieje możliwość przymusowego opróżnienia lokalu i przeprowadzenia dłużnika do wskazanego lokalu socjalnego w drodze postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez komornika sądowego.
W przypadku gdy w wyroku orzekającym eksmisję Sąd nie orzekł o uprawnieniu do otrzymania lokalu socjalnego, eksmisja, na mocy art. 1046 § 4 kpc komornik wykonując obowiązek opróżnienia lokalu mieszkalnego, przeprowadza dłużnika do pomieszczenia tymczasowego. Równocześnie Spółdzielnia informuje, że przepisy w/w ustaw nie przewidują żadnych progów kwotowych, od przekroczenia których uzależnione jest wszczęcie postępowania o eksmisję. W przypadku, gdy dotyczy to osoby użytkującej lokal na zasadzie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego wykluczenie z grona członków Spółdzielni może nastąpić w przypadku gdy zaległość członka wobec Spółdzielni przekroczy 6 pełnych okresów płatności. Natomiast w przypadkach najmu lokali wszczęcie postępowania eksmisyjnego jest dopuszczalne gdy lokator jest w zwłoce z zapłatą czynszu za trzy pełne okresy płatności.
W jaki sposób mieszkańcy mogą wpływać na działania Spółdzielni?
Bardzo dobre i potrzebne pytanie, chcemy aby posłużyło do rozpropagowania i zachęcenia naszych Członków do szerokiego uczestnictwa w życiu Spółdzielni i rozszerzenia wpływu na jej funkcjonowanie. Mieszkańcy mogą wpływać na działania Spółdzielni w dwojaki sposób, pierwszy – jako członkowie organów samorządowych – Rady Nadzorczej i Rady Osiedla, drugi – jako osoby fizyczne niezrzeszone, z samego statusu członka RSM. Mogą więc uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Członków RSM, w Zebraniach Osiedlowych RSM i zgłaszać tam swoje uwagi, interwencje, wnioski, postulaty. Mogą również zgłaszać je do Rady Nadzorczej , do Rady Osiedla oraz do Zarządu Spółdzielni czy to w formie korespondencji czy osobistej interwencji w tych organach.
Rada Nadzorcza jak i Rada Osiedla mają dyżury, na które serdecznie zainteresowanych zapraszamy. Rada Nadzorcza ma stałe dyżury w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca od godz. 16:00 do 17:00, zaś Rady Osiedla według swoich ustaleń na daną kadencję. Terminy oraz inne informacje na temat Spółdzielni są podane na naszej stronie internetowej
www.rsm.com.pl a także w każdej Administracji. Zapraszamy do jej odwiedzania. W ramach dyżurów organów samorządowych mają Państwo możliwość bezpośredniego kontaktu ze swoimi przedstawicielami, tam można składać wnioski, zgłaszać interwencje czy uzyskać wyjaśnienia.
Ponadto Członkowie powinni mieć bliski kontakt ze swoją Administracją, mają możliwość składania ankiet klienta anonimowo, cieszymy się gdy korzystają z oferty kulturalnej czy uczestniczą w organizowanych festynach osiedlowych, czytają nasze strony w prasie lokalnej, odwiedzają naszą witrynę w internecie. Przedstawiciele wszystkich organów są otwarci na głos swoich Członków, zaś pracownicy mają obowiązek pełnego i prawidłowego kontaktu ze wszystkimi mieszkańcami zasobów RSM /również nieczłonkami/. Zdajemy sobie sprawę, że jeszcze jest wiele do zrobienia, do poprawy obustronnych relacji, ale przecież najważniejsze jest ciągłe poprawianie i zwiększanie kontaktów RSM – Mieszkaniec zasobów RSM.
Czekamy na inicjatywy Mieszkańców, jesteśmy otwarci na każdy głos. Takim przykładem może być inicjatywa lokatorów Administracji Nr 6 w Bykowinie, dzięki której od wielu lat organizowany jest konkurs na ogródek przydomowy. Impreza ta na dobre już wrosła w życie tej Administracji i ma się naprawdę dobrze. Zachęcamy do inicjatyw oddolnych, wszystkie rozpatrzymy.
Co według Państwa wymaga poprawy w funkcjonowaniu Spółdzielni, a co traktują Państwo jako sukces Rudzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej?
Pytanie wbrew pozorom nie jest łatwe, najtrudniej być sędzią we własnej sprawie, ale spróbujemy rzetelnie na nie odpowiedzieć. To, że cokolwiek wymaga poprawy, nie należy traktować jako żadnej ujmy dla firmy, a więc i Spółdzielni. Zawsze jest jakiś obszar, który można doskonalić. Takie jest nawet założenie normy ISO 9001:2008, którą RSM ma wdrożoną. Tam z założenia wkalkulowane jest ciągłe doskonalenie w myśl zasady: „nigdy nie jest tak dobrze, aby nie mogło być lepiej”.
Spółdzielnia więc w myśl tej zasady bacznie przygląda się wszystkim prowadzonym zagadnieniom, szukając lepszych rozwiązań czy nawet innych, eliminując nietrafione. Co uważamy, że należy poprawić i co poprawiamy? Przede wszystkim stawiamy na czynnik ludzki, poprawiamy na bieżąco relacje z mieszkańcami naszych zasobów i nie tylko, każdy klient Spółdzielni czy to wykonawca, czy osoba zainteresowana kontaktami z RSM jest przyjmowana i załatwiana jak najlepiej. Staramy się eliminować „wąskie gardła” na tym polu, wciąż uczulamy pracowników na poprawę kultury obsługi, stawiamy na fachowość i wysoką jakość usług. Co roku wyłaniamy w formie przetargów najlepsze firmy do prowadzenia robót w RSM w danym roku, tworzymy „kwalifikowaną listę dostawców”, tj wykaz najlepszych firm, z których usług będziemy korzystać. Śledzimy nowości na rynku, aby stosować w RSM najlepsze technologie. Szukamy możliwości pozyskiwania nowych środków finansowych, aby lepiej gospodarować spółdzielczą złotówką i wykonać więcej robót remontowych i usług dla lokatora. Ważna jest dla nas estetyka osiedli, budynków a także budynków i pomieszczeń dyrekcji i Administracji. Poprawiamy a właściwie rozszerzamy do aktualnych potrzeb zainteresowanych osób ofertę naszych placówek kulturalnych. Chcemy zachęcić jak największą ilość ludzi do uczestnictwa w naszych sekcjach, imprezach czy zajęciach.
Zdecydowanie poprawiliśmy i nadal poprawiamy terminowość prowadzonej korespondencji. Ocenić to można po zmniejszającej się liczbie interwencji, wniosków i skarg. Zadowolony Mieszkaniec zasobów RSM to dla nas najlepszy wyznacznik prawidłowości zarządzania Spółdzielnią.
Sukcesy RSM? Na pewno nowoczesne zarządzanie, na pewno coraz większa fachowość i zaangażowanie organów samorządowych, utrzymanie mimo braku pełnej akceptacji – działalności kulturalnej i jej ciągły rozwój, to lepsza estetyka osiedli, to realizowany i przyspieszany harmonogram dociepleń, to bezzwłoczne usuwanie usterek zgłaszanych przez lokatorów. Miarą naszego sukcesu jest dobra współpraca z mieszkańcami.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Dane spółdzielni:
Rudzka Spółdzielnia Mieszkaniowa
ul. Magazynowa 12
41-700 Ruda Śląska