Wiadomości z Rudy Śląskiej

"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej podbija niechlubne statystyki kolizji

  • Dodano: 2021-02-11 10:30, aktualizacja: 2021-02-11 12:17

Chociaż hasło "zakręt mistrzów" może kojarzyć się ze zjazdem z DK86 na autostradę A4 w Katowicach, to w Rudzie Śląskiej również jest miejsce, gdzie dochodzi do wielu kolizji lub wypadków. W ubiegłym roku na rudzkim "zakręcie mistrzów" na DTŚ doszło do 1 wypadku i 46 kolizji! Brak umiejętności kierowców, brawura, szybka jazda czy źle wyprofilowany odcinek średnicówki? Co ma wpływ na tak dużą ilość zdarzeń drogowych w tym miejscu? Czy przed feralnym łukiem stanie fotoradar? Sprawdźcie!


"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej

Jak piszą internauci, każde miasto ma swój "zakręt mistrzów". Znany jest ten w Katowicach, jednak nie tylko. Ruda Ślaska również posiada swój - opisywanym miejscem jest łuk na DTŚ na wysokości wiaduktu w Chebziu. 

Ten odcinek Drogowej Trasy Średnicowej należy do jednego z najniebezpieczniejszych na trasie między Gliwicami a Katowicami. Co rusz dochodzi tam do wypadków. Kierowcy pędzący grubo ponad 100 km/h często wypadają z lekko skręcającej trasy. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Podczas opadów deszczu czy śniegu na tym konkretnym zakręcie na DTŚ kierowcy często tracą panowanie nad pojazdem i uderzają w bariery lub wypadają z drogi. W 2017 roku pobity został w tym miejscu niechlubny rekord - w ciągu jednego deszczowego dnia doszło tam do 16 stłuczek.


Bilans kolizji i wypadków na rudzkim "zakręcie mistrzów" 

W 2019 roku w tym miejscu doszło do 65 kolizji i 6 wypadków, w których ucierpiało 8 osób. W 2020 roku na zakręcie mistrzów doszło do 46 kolizji i 1 wypadku, które zostały zgłoszone policji. Rzeczywista liczba zdarzeń drogowych, do których doszło w tym miejscu, może być dużo większa. 

- W 2020 roku na DTŚ nasi policjanci obsłużyli 47 zdarzeń drogowych, z których 46 było kolizjami i 1 wypadkiem. Zdajemy sobie sprawę, że kolizji było więcej, ponieważ część z nich szczególnie tych gdzie nie było dużych strat w pojeździe, nie została zgłoszona, a kierowca odjechał z miejsca. Z tych 47 zdarzeń 24 miały miejsce na odcinku w kierunku Katowic gdzie jest ograniczenie prędkości do 80 km/h - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

miesiąc 2020 rok 2019 rok
STYCZEŃ 5 zdarzeń drogowych 7 zdarzeń drogowych
LUTY 1 zdarzenie drogowe 5 zdarzeń drogowych
MARZEC 2 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
KWIECIEŃ 1 zdarzenie drogowe 6 zdarzeń drogowych
MAJ 2 zdarzenia drogowe 10 zdarzeń drogowych
CZERWIEC 6 zdarzeń drogowych 3 zdarzenia drogowe
LIPIEC 2 zdarzenia drogowe 7 zdarzeń drogowych
SIERPIEŃ 3 zdarzenia drogowe 1 zdarzenie drogowe
WRZESIEŃ 4 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
PAŹDZIERNIK 10 zdarzeń drogowych 5 zdarzeń drogowych
LISTOPAD 2 zdarzenia drogowe 9 zdarzeń drogowych
GRUDZIEŃ 4 zdarzenia drogowe 8 zdarzeń drogowych


Czarny punkt na DTŚ w Rudzie Śląskiej

Pod koniec kwietnia 2019 roku na tym odcinku Drogowej Trasy Średnicowej stanął pierwszy na DTŚ "Czarny punkt". Tablica została postawiona w związku ze złożoną interpelacją. Komisja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego uznała to rozwiązanie za zasadne. Znak ma ostrzegać kierowców przed niebezpiecznym wirażem. Niestety wielu kierowców nie ściąga nogi z gazu nawet pomimo "czarnego punktu". W Internecie możemy znaleźć wiele sugestii, że w tym miejscu powinien stanąć fotoradar.

Rudzki samorząd, który zarządza tym odcinkiem drogi, chciał postawić w feralnym miejscu fotoradar już w 2017 roku, jednak Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie dysponował wtedy takim sprzętem. W 2018 roku wniosek o zamontowanie fotoradaru złożył także Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach.

- Bardzo nam zależy na bezpieczeństwie na Drogowej Trasie Średnicowej. Z danych Komendy Miejskiej Policji wynika, że liczba kolizji i wypadków w rejonie zjazdu na drogę Wojewódzką 925 jest duża i ciągle rośnie, a przyczyną jest w przeważającej większości nadmierna prędkość. Wobec powyższego Prezydent Miasta działając jako przewodnicząca Miejskiej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, od 2017 roku czterokrotnie występowała do Delegatury Śląskiej Generalnego Inspektora Transportu Drogowego o podjęcie pilnych i skutecznych kroków zmierzających do zainstalowania urządzenia samoczynnie rejestrującego przekraczanie dopuszczalnej prędkości na tym odcinku DTŚ - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Jak zaznacza rzecznik rudzkiego magistratu, mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień prezydenta miasta.

- W odpowiedzi w 2019 r. uzyskaliśmy zapewnienie, że fotoradar w tym miejscu zostanie zamontowany w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności Systemu Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym". Jego realizacja rozpocznie się najwcześniej – jak wówczas nas poinformowano - w 2020 roku. Mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień Prezydenta Miasta. Jego rola ogranicza się do opiniowania, wnioskowania i doradztwa - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Co na to Główny Inspektorat Transportu Drogowego? Jak czytamy w informacji przesłanej przez Biuro Informacji i Promocji GITD obecnie na rudzkim "zakręcie mistrzów" nie jest planowany montaż fotoradaru. 

- Obecnie realizowany jest projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach którego zainstalowane zostanie 26 nowych fotoradarów. Lokalizacja w rejonie Chebzia nie została wskazana w analizie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą wykonał Instytut Transportu Drogowego. W analizie brd wskazano miejsca, w których w pierwszej kolejności należy wprowadzić kontrole z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących - czytamy w komunikacie przesłanym przez Biuro Informacji i Promocji GITD.


Policja apeluje - jedźmy wolniej!

Policja apeluje - jedźmy wolniej! Uważajmy na to, co dzieje się w ruchu drogowym, a nie wokół drogi! Bierzmy też pod uwagę warunki atmosferyczne!

- Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że do zdarzeń na naszym łuku dochodzi w trakcie lub po opadach deszczu, a ograniczenie i znaki informujące o wypadkach nie robią wrażenia na kierowcach, dlatego apelujemy, aby kierowcy zwolnili i stosowali się do obowiązujących ograniczeń prędkości. To wystarczy, aby ograniczyć liczbę zdarzeń i szkód na tym odcinku DTŚ - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

W pobliżu zakrętu znajduje się kamera monitoringu Business Control MONITORING. Zobaczcie, co nagrała w 2020 roku:

Czym Waszym zdaniem spowodowane są te zdarzenia? Brawurową jazdą, brakiem umiejętności kierowców czy może źle wyprofilowaną drogą? Piszcie w komentarzach! 

Komentarze (24)    dodaj »

  • ML

    To jest efekt ujęcia gazu w środku zakrętu, w połączeniu z: -gorszymi oponami z tyłu-gorszymi amortyzatorami z tyłuW PLnagminnie zakłada się nowe opony i nowe amortyzatory tylko na przód i taki jest właśnie efekt, podczas gdy przy wymianie tylko 2 szt., bądź amortyzatorów, w pierwszej kolejności należy zadbać o tył, bo to on odpowiada za stateczność pojazdu ma prostej i na długich łukach.

  • Zbyszek

    Tak Policja apeluje że mamy jedzić wolniej a sami wypadły z łuku widziałem na YouTube?

  • Grzegorz

    Nadmierna prędkość nie moze być wymówką, gdyż jadący szybko nie mają tylu takich przygód w innych miejscach, więc coś nie tak z projektem i wykonaniem tego odcinka drogi.Nie wolno czekać aż ktoś zginie !

  • mechanik

    dobrze że taki zakręt jest, warsztaty samochodowe maja dzieki nim prace

  • instruktor

    postawić miernik prędkości podłaczony do karabinu maszynowego.Ten co przekroczy prędkośc seria z karaninu na auto.Nor wazne czy tam siedzi młody stary czy kobieta w ciąży.Proste rozwiazanie wyeliminuje patologie na drogach, bez sądu, bez naszych podatków a park pamięci bedzie miał dochody

  • Seb

    Nadmierna prędkość, jadąc 100 km/h nic się nie dzieje więc tylko głupota i nadmierna prędkość

  • 928

    Jak to jest, niektórzy potrafią tam jeździć latami prawie codziennie i jest ok, natomiast inni latają tam od barierek do barierek........? Są znaki do 80 km/h, są znaki świetlne. To może trzeba niektórym dać skierowanie na badania psychiatryczne. Chyba jedynym rozwiązaniem rozsądnym jest zamontowanie radaru.

  • Janek

    Dokladnie. Jedzilem tam przez kilka lat i jakos ani ryski na lakierze.Do tego statystyki pokazuja ze z roku na rok coraz wiecej wypadkow+kolizji.Wiec cie zmienia na tym zakrecie?... nachylenie?... czy srednia predkosc?

  • ANTY UE

    Jeżdżą jak szaleni to mają za swoje . Ale ciekawi mnie jedną rzecz na A4 w Rudzie Śląskiej Kochłowicach jest ograniczenie do 100 km/h a ludzie tam jeżdżą tam 150 albo więcej i nikt tam nie wylatuje z drogi. Może rzeczywiście coś jest nie tak z tym odcinkiem drogi

  • Ze Świon

    A4 to jest autostrada i łuk jest zaprojektowany do prędkości autostrady, wprowadzili ograniczenie bo bez debile ciśli powyżej 150. Dtś to nie jest ani autostrada, ani ekspresówka i łuk jest przystosowany do 100 i przy tej prędkości nic sie nie dzieje. No ale do niektórych to nie dociera i nawet z ograniczenia sie nic nie robią co daje efekty jak na filmikach

  • Mieszkanka

    Możesz tam jechać i 50, a wylecieć. Wielokrotnie jeździłam na uczelnie tamtędy majac na liczniku 120/140. Jak widać żyje, nigdy nie wleciałam tam w barierki czy na skarpę. Chodzi w tym wszystkim o fakt, ze ludzie jeżdżą złomem, na sleekach, które kupili w promocyjnej cenie od 5 właściciela. Do tego dochodza nerwowe ruchy podczas wyboju który tam jest i tragedia gotowa. Żadne fotoradary nie załatwia sprawy, ba! Pogorszą. Ludzie będą na sztorc hamowac. Hamowanie i śliski, zle wyprofilowany zakręt chyba nie muszę mówić z czym się rowna? Już nie mówię o ludziach jadących prawidłowo, a przed nimi debil zwalniający do 30 bo olaboga fotoradar. Nauka, uświadamianie i karanie za zle opony, nie fotoradary.

  • fafik

    Myślę ze te wypadki są ze względu na jakby to powiedzieć zbyt długi zakręt tzn kierowca oblicza sobie mniej więcej kiedy skończy się zakręt i nogi z gazu nie ściąga a tu nagle niespodzianka bo zakręt trwa i trwa i zdaje się nie mieć końca a tu prędkość za duża no i wylatuje się na zasadzie "praw fizyki pan nie zmienisz" a jeśli do tego dochodzi hamowanie na zakręcie przy zbyt dużej prędkości, łyse opony, ślisko, no to dostaje się diplouma dla kolejnego "MISZCZA" :)

  • Dolas

    NASZA PANI PREZYDENT CAŁY CZAS JEST ZAKRĘCONA JAK MISTRZ LGBT

  • Mr

    Wróć do szkoły i naucz się czytać z zrozumieniem. Wagary sprawiły że nie zrozumiałeś powyższego tekstu.

  • Karl

    Zaś wszyscy winni ino nie droga. Spoko, grunt że współpraca publiczno-prywatna okazała się sukcesem...

  • Pracownik lutowy

    Tak, bo to droga zahipnotyzowała większość osób żeby przekroczyć prędkość. Słyszałem, że drogi w naszym kraju są bezwzględne, i jak tylko kierowca popełni delikatny błąd to wrzucają go na barierkę. Tak chyba wygląda tok twojego myślenia. Żelazna logika dzbana.

  • Karl

    Nie, wszyscy potrafią jeździć wszędzie ino nie tym zakrętem, ale z nim jest oczywiście wsxystko super

  • Aa

    To po co niby jest ograniczenie predkosci? Znakow za malo bylo na tym odcinku?

  • kierowca

    Analizując nagrania z zapisu całokształtu twórczości tych kierowców - można jedynie stwierdzić iż takie akcje były efektem na Własne życzenie.

  • Ziga z Wirku

    1 fotoradar rozwiązuje problem w 95% a ilu tragedii można by było uniknąć.

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również