Wiadomości z Rudy Śląskiej

"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej podbija niechlubne statystyki kolizji

  • Dodano: 2021-02-11 10:30, aktualizacja: 2021-02-11 12:17

Chociaż hasło "zakręt mistrzów" może kojarzyć się ze zjazdem z DK86 na autostradę A4 w Katowicach, to w Rudzie Śląskiej również jest miejsce, gdzie dochodzi do wielu kolizji lub wypadków. W ubiegłym roku na rudzkim "zakręcie mistrzów" na DTŚ doszło do 1 wypadku i 46 kolizji! Brak umiejętności kierowców, brawura, szybka jazda czy źle wyprofilowany odcinek średnicówki? Co ma wpływ na tak dużą ilość zdarzeń drogowych w tym miejscu? Czy przed feralnym łukiem stanie fotoradar? Sprawdźcie!


"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej

Jak piszą internauci, każde miasto ma swój "zakręt mistrzów". Znany jest ten w Katowicach, jednak nie tylko. Ruda Ślaska również posiada swój - opisywanym miejscem jest łuk na DTŚ na wysokości wiaduktu w Chebziu. 

Ten odcinek Drogowej Trasy Średnicowej należy do jednego z najniebezpieczniejszych na trasie między Gliwicami a Katowicami. Co rusz dochodzi tam do wypadków. Kierowcy pędzący grubo ponad 100 km/h często wypadają z lekko skręcającej trasy. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Podczas opadów deszczu czy śniegu na tym konkretnym zakręcie na DTŚ kierowcy często tracą panowanie nad pojazdem i uderzają w bariery lub wypadają z drogi. W 2017 roku pobity został w tym miejscu niechlubny rekord - w ciągu jednego deszczowego dnia doszło tam do 16 stłuczek.


Bilans kolizji i wypadków na rudzkim "zakręcie mistrzów" 

W 2019 roku w tym miejscu doszło do 65 kolizji i 6 wypadków, w których ucierpiało 8 osób. W 2020 roku na zakręcie mistrzów doszło do 46 kolizji i 1 wypadku, które zostały zgłoszone policji. Rzeczywista liczba zdarzeń drogowych, do których doszło w tym miejscu, może być dużo większa. 

- W 2020 roku na DTŚ nasi policjanci obsłużyli 47 zdarzeń drogowych, z których 46 było kolizjami i 1 wypadkiem. Zdajemy sobie sprawę, że kolizji było więcej, ponieważ część z nich szczególnie tych gdzie nie było dużych strat w pojeździe, nie została zgłoszona, a kierowca odjechał z miejsca. Z tych 47 zdarzeń 24 miały miejsce na odcinku w kierunku Katowic gdzie jest ograniczenie prędkości do 80 km/h - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

miesiąc 2020 rok 2019 rok
STYCZEŃ 5 zdarzeń drogowych 7 zdarzeń drogowych
LUTY 1 zdarzenie drogowe 5 zdarzeń drogowych
MARZEC 2 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
KWIECIEŃ 1 zdarzenie drogowe 6 zdarzeń drogowych
MAJ 2 zdarzenia drogowe 10 zdarzeń drogowych
CZERWIEC 6 zdarzeń drogowych 3 zdarzenia drogowe
LIPIEC 2 zdarzenia drogowe 7 zdarzeń drogowych
SIERPIEŃ 3 zdarzenia drogowe 1 zdarzenie drogowe
WRZESIEŃ 4 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
PAŹDZIERNIK 10 zdarzeń drogowych 5 zdarzeń drogowych
LISTOPAD 2 zdarzenia drogowe 9 zdarzeń drogowych
GRUDZIEŃ 4 zdarzenia drogowe 8 zdarzeń drogowych


Czarny punkt na DTŚ w Rudzie Śląskiej

Pod koniec kwietnia 2019 roku na tym odcinku Drogowej Trasy Średnicowej stanął pierwszy na DTŚ "Czarny punkt". Tablica została postawiona w związku ze złożoną interpelacją. Komisja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego uznała to rozwiązanie za zasadne. Znak ma ostrzegać kierowców przed niebezpiecznym wirażem. Niestety wielu kierowców nie ściąga nogi z gazu nawet pomimo "czarnego punktu". W Internecie możemy znaleźć wiele sugestii, że w tym miejscu powinien stanąć fotoradar.

Rudzki samorząd, który zarządza tym odcinkiem drogi, chciał postawić w feralnym miejscu fotoradar już w 2017 roku, jednak Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie dysponował wtedy takim sprzętem. W 2018 roku wniosek o zamontowanie fotoradaru złożył także Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach.

- Bardzo nam zależy na bezpieczeństwie na Drogowej Trasie Średnicowej. Z danych Komendy Miejskiej Policji wynika, że liczba kolizji i wypadków w rejonie zjazdu na drogę Wojewódzką 925 jest duża i ciągle rośnie, a przyczyną jest w przeważającej większości nadmierna prędkość. Wobec powyższego Prezydent Miasta działając jako przewodnicząca Miejskiej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, od 2017 roku czterokrotnie występowała do Delegatury Śląskiej Generalnego Inspektora Transportu Drogowego o podjęcie pilnych i skutecznych kroków zmierzających do zainstalowania urządzenia samoczynnie rejestrującego przekraczanie dopuszczalnej prędkości na tym odcinku DTŚ - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Jak zaznacza rzecznik rudzkiego magistratu, mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień prezydenta miasta.

- W odpowiedzi w 2019 r. uzyskaliśmy zapewnienie, że fotoradar w tym miejscu zostanie zamontowany w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności Systemu Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym". Jego realizacja rozpocznie się najwcześniej – jak wówczas nas poinformowano - w 2020 roku. Mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień Prezydenta Miasta. Jego rola ogranicza się do opiniowania, wnioskowania i doradztwa - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Co na to Główny Inspektorat Transportu Drogowego? Jak czytamy w informacji przesłanej przez Biuro Informacji i Promocji GITD obecnie na rudzkim "zakręcie mistrzów" nie jest planowany montaż fotoradaru. 

- Obecnie realizowany jest projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach którego zainstalowane zostanie 26 nowych fotoradarów. Lokalizacja w rejonie Chebzia nie została wskazana w analizie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą wykonał Instytut Transportu Drogowego. W analizie brd wskazano miejsca, w których w pierwszej kolejności należy wprowadzić kontrole z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących - czytamy w komunikacie przesłanym przez Biuro Informacji i Promocji GITD.


Policja apeluje - jedźmy wolniej!

Policja apeluje - jedźmy wolniej! Uważajmy na to, co dzieje się w ruchu drogowym, a nie wokół drogi! Bierzmy też pod uwagę warunki atmosferyczne!

- Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że do zdarzeń na naszym łuku dochodzi w trakcie lub po opadach deszczu, a ograniczenie i znaki informujące o wypadkach nie robią wrażenia na kierowcach, dlatego apelujemy, aby kierowcy zwolnili i stosowali się do obowiązujących ograniczeń prędkości. To wystarczy, aby ograniczyć liczbę zdarzeń i szkód na tym odcinku DTŚ - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

W pobliżu zakrętu znajduje się kamera monitoringu Business Control MONITORING. Zobaczcie, co nagrała w 2020 roku:

Czym Waszym zdaniem spowodowane są te zdarzenia? Brawurową jazdą, brakiem umiejętności kierowców czy może źle wyprofilowaną drogą? Piszcie w komentarzach! 

Zobacz także

Komentarze (20)    dodaj komentarz »

  • mechanik

    dobrze że taki zakręt jest, warsztaty samochodowe maja dzieki nim prace

  • instruktor

    postawić miernik prędkości podłaczony do karabinu maszynowego.Ten co przekroczy prędkośc seria z karaninu na auto.Nor wazne czy tam siedzi młody stary czy kobieta w ciąży.Proste rozwiazanie wyeliminuje patologie na drogach, bez sądu, bez naszych podatków a park pamięci bedzie miał dochody

  • Seb

    Nadmierna prędkość, jadąc 100 km/h nic się nie dzieje więc tylko głupota i nadmierna prędkość

  • 928

    Jak to jest, niektórzy potrafią tam jeździć latami prawie codziennie i jest ok, natomiast inni latają tam od barierek do barierek........? Są znaki do 80 km/h, są znaki świetlne. To może trzeba niektórym dać skierowanie na badania psychiatryczne. Chyba jedynym rozwiązaniem rozsądnym jest zamontowanie radaru.

  • ANTY UE

    Jeżdżą jak szaleni to mają za swoje . Ale ciekawi mnie jedną rzecz na A4 w Rudzie Śląskiej Kochłowicach jest ograniczenie do 100 km/h a ludzie tam jeżdżą tam 150 albo więcej i nikt tam nie wylatuje z drogi. Może rzeczywiście coś jest nie tak z tym odcinkiem drogi

  • Ze Świon

    A4 to jest autostrada i łuk jest zaprojektowany do prędkości autostrady, wprowadzili ograniczenie bo bez debile ciśli powyżej 150. Dtś to nie jest ani autostrada, ani ekspresówka i łuk jest przystosowany do 100 i przy tej prędkości nic sie nie dzieje. No ale do niektórych to nie dociera i nawet z ograniczenia sie nic nie robią co daje efekty jak na filmikach

  • Mieszkanka

    Możesz tam jechać i 50, a wylecieć. Wielokrotnie jeździłam na uczelnie tamtędy majac na liczniku 120/140. Jak widać żyje, nigdy nie wleciałam tam w barierki czy na skarpę. Chodzi w tym wszystkim o fakt, ze ludzie jeżdżą złomem, na sleekach, które kupili w promocyjnej cenie od 5 właściciela. Do tego dochodza nerwowe ruchy podczas wyboju który tam jest i tragedia gotowa. Żadne fotoradary nie załatwia sprawy, ba! Pogorszą. Ludzie będą na sztorc hamowac. Hamowanie i śliski, zle wyprofilowany zakręt chyba nie muszę mówić z czym się rowna? Już nie mówię o ludziach jadących prawidłowo, a przed nimi debil zwalniający do 30 bo olaboga fotoradar. Nauka, uświadamianie i karanie za zle opony, nie fotoradary.

  • fafik

    Myślę ze te wypadki są ze względu na jakby to powiedzieć zbyt długi zakręt tzn kierowca oblicza sobie mniej więcej kiedy skończy się zakręt i nogi z gazu nie ściąga a tu nagle niespodzianka bo zakręt trwa i trwa i zdaje się nie mieć końca a tu prędkość za duża no i wylatuje się na zasadzie "praw fizyki pan nie zmienisz" a jeśli do tego dochodzi hamowanie na zakręcie przy zbyt dużej prędkości, łyse opony, ślisko, no to dostaje się diplouma dla kolejnego "MISZCZA" :)

  • Dolas

    NASZA PANI PREZYDENT CAŁY CZAS JEST ZAKRĘCONA JAK MISTRZ LGBT

  • Mr

    Wróć do szkoły i naucz się czytać z zrozumieniem. Wagary sprawiły że nie zrozumiałeś powyższego tekstu.

  • Karl

    Zaś wszyscy winni ino nie droga. Spoko, grunt że współpraca publiczno-prywatna okazała się sukcesem...

  • Pracownik lutowy

    Tak, bo to droga zahipnotyzowała większość osób żeby przekroczyć prędkość. Słyszałem, że drogi w naszym kraju są bezwzględne, i jak tylko kierowca popełni delikatny błąd to wrzucają go na barierkę. Tak chyba wygląda tok twojego myślenia. Żelazna logika dzbana.

  • Karl

    Nie, wszyscy potrafią jeździć wszędzie ino nie tym zakrętem, ale z nim jest oczywiście wsxystko super

  • Aa

    To po co niby jest ograniczenie predkosci? Znakow za malo bylo na tym odcinku?

  • kierowca

    Analizując nagrania z zapisu całokształtu twórczości tych kierowców - można jedynie stwierdzić iż takie akcje były efektem na Własne życzenie.

  • Ziga z Wirku

    1 fotoradar rozwiązuje problem w 95% a ilu tragedii można by było uniknąć.

  • Kierowca

    Wystarczy wlaczyc myslenie za kierownica jezdze dziennie tam i w jedna i w druga strone i deszcz i snieg i nie jezdze tan 80godzina

  • Ze Świon

    Tylko i wyłącznie nadmierna prędkość nie dostosowana do warunków atmosferycznych ( deszcz i śnieg ) . Przy prędkości zgodnie z ograniczeniami nic sie nie dzieje, tysiące kierowców dziennie bezpiecznie przejeżdżają ten odcinek, ale zawsze i wszędzie sie znajdzie paru debili co mają ograniczenia gdzieś i z niczym sie nie liczą to lądują na barierkach. No i paru co ich jeszcze broni!!!

  • Wieśniak

    Nie buj nie buj Rafałek z Platformą zlikwiduje zakręt mistrzów będzieta jeździć objazdem przez Lipiny

  • Ela.

    Człowieku, idź się leczyć.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.