Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

6 grudnia wchodzą w życie przepisy dotyczące "korytarza życia" oraz tzw. jazdy na suwak

  • Dodano: 2019-12-06 06:30, aktualizacja: 2019-12-23 06:47

6 grudnia 2019 r. wchodzą w życie przepisy dotyczące „korytarza życia” oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego – tzw. jazdy na suwak, wprowadzone ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. poz. 2202).

Korytarz życia

Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.

Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystanie z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.

Jazda na suwak

Przepisy dot. "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.

Przepis art. 22 ust. 4a ustawy wskazuje, że w takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe. Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy — Prawo ruchu drogowym) muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki:

  • po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkościa więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp. Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.
  • po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Ustawodawca nową regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Komentarze (17)    dodaj komentarz »

  • fafik

    Do Halemby przepis o jeździe na suwak sie nie stosuje bo tam pas sie nie konczy, tylko nakazuje skret w lewo w ulicę chyba Brzechwy. Wtedy takiego mrugacza mozna potraktować jako kogos kto sie pomylił i puscic albo jako cwaniaka i wtedy nie puscic a on sobie moze koło targu do Kłodnickiej i na rondo i znowu jest na 1 Maja

  • fifoń

    Po rudzie jeździ Miła Para Czarną Zafirką, SL 4.......C :) Pani z Panem uprzejmie trąbią próbując się wciskać przed maskę, pozdrawiają środkowym Paluszkiem, a na deserek Pan, który zjadł zęby na robocie elokwentnie wypowiada miłe słowa plując przy tym całą swoją szybę :D Pozdrowiłem ich wysyłając w kierunku Pani słodkiego buziaka, wtedy pojawiła się u Pana piana....... :) Lubie jak głupek się denerwuje ;)

  • Hut

    Dziury na drogach to znak stawiaj, brak 3 pasa na autostradzie to korytarz życia każą robić, korki zamiast rozładować to jazda na suwak......

  • Luz

    Codziennie obserwuję sytuację na ul 1-go Mają w Halembie. Kierowcy jadący od Wirku lewym pasem nagminnie wciskają się na prawy przed ul Brzechwy. W tym przypadku nowe przepisy absolutnie nie mają zastosowania, ponieważ nie występuje zanikanie lewego pasa ani przeszkoda. Kierowcy znajdujący się na lewym pasie ruchu (przeznaczonym do skrętu w lewo) mają obowiązek skręcić w ul Brzechwy i nie tamować ruchu na 1 Maja.

  • Tom

    Wszędzie tam gdzie kultura jazdy jest o niebo lepsza niż u nas istnieją takie przepisy już od dawna.Jeździ się płynnie i nikt nikogo nie pozdrawia środkowym palcem więc pora włączyć myślenie a wszystkim pojedzie się lepiej.

  • mgx

    Od razu mamy przykład dwóch kandydatów do mandatu. Trzeba mieć kamerkę i nagrywac takich "twardzieli", którzy nie popuszczą - czyli w tym momencie świadomie łamią przepisy. Policja zamiast czaić się z radarami, powinna teraz obserwować takie zwężenia i edukować mandatami - mam nadzieje, że tak będzie i "lekcje" będą czeste i skuteczne. Dziwnym trafem za granicą też są takie przepisy i tam już się da tak jeździć. Oczywiście , jest to też przykład dlaczego jest tak jak jest w tym kraju. Gdyby każdy potrafił mysleć dalej niż jeden krok na przód, byloby łatwiej , szybciej i bezpieczniej na drogach.

  • Halemba

    Dokładnie ani pół cała nie ustąpię dla cwaniaków z lewej strony

  • Tom

    Jak jesteś bogaty nie ustępuj, nikt Ci nie zabroni

  • QQ

    Dostaniesz trzy stówki to się ogarniesz

  • Brygada RR

    Najpierw cwaniaku naucz się pisać później się udzielaj.

  • Halemba

    Pozdrawiam przybysza z wioski jeżdżącego po lewej stronie,kamerkę się włóż w 4litery

  • Brygada RR

    nie mam kamerki kosmito a cwaniaków drogowych nagrywać i pokazywać pewnie byś był w czołówce

  • Binia

    Ty pewnie jak jedziesz lewym pasem to za toba samochody mrugają...

  • kwiatowe

    Moze lepiej nie jezdzij samochodem. Korki na Halembie sie zmniejsza i kultura jazdy wzrosnie.

  • jacek

    Ta, na pewno będę wpuszczał cwaniaczków co ryją się do samego przodu. A na środkowym pasie będą wszyscy stali jak te c..le. Pozdrowię środkowym palcem i tyle.

  • Cast

    Dzięki Twojej wypowiedzi widać, jakim Ty jesteś cwaniaczkiem:) Poczytaj lepiej przepisy, bo jak zatrzyma Cię policja to będziesz im płakał żeby dali Ci niższy mandat:))

  • mieszkaniec

    To są akurat durne przepisy

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.