Wiadomości z Rudy Śląskiej

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zlikwidowana? Na razie mowa jest o jej zawieszeniu

  • Dodano: 2019-02-20 16:30, aktualizacja: 2019-02-20 19:29

Linia tramwajowa nr 9 łączy Bytom z Rudą Śląską, Świętochłowicami i Chorzowem. Pokonanie 17-kilometrowej trasy zajmuje średnio 70 minut. Ostatnio pojawiły się pogłoski o jej zawieszeniu. Czy do tego dojdzie?

120 lat historii: Linia tramwajowa nr 9 może poszczycić się długą i chlubną historią. Jej trasa pokrywa się z trasą uruchomioną 5 listopada 1899 roku na linii Szombierki - Chebzie - Nowy Bytom - Wirek. 6 sierpnia 1901 roku przedłużono ją z Wirku aż do Świętochłowic.

Przez wiele lat linia ta nie była modernizowana. Nie mogąc się doczekać remontu torowiska, w 2016 roku prezydent Rudy Śląskiej postawiła ultimatum spółce Tramwaje Śląskie, stawiając na szali remont lub zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowej nr 9. Zgodnie z założeniami tramwaje miały zostać zastąpione przez autobusy. Wówczas udało się wypracować kompromis, a niedawno (październik 2017 roku) zmodernizowano torowisko w Nowym Bytomiu.

Przypomnijmy, że prace remontowe na ul. Niedurnego rozpoczęto 20 marca, a 16 października 2017 roku tramwaj linii 9 powrócił na tory. Modernizacja objęła 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w ziemię, czyli odcinek torowiska od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej w Rudzie Śląskiej. To jednak nadal zaledwie kropla w morzu potrzeb, ponieważ stan infrastruktury jest fatalny, a linia naszpikowana jest mijankami wydłużającymi niepotrzebnie czas przejazdu. Rozwiązaniem byłaby budowa drugiego toru, ale na to brakuje odpowiedniego miejsca.

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zawieszona?

Jak wyjaśnia Katarzyna Tomczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach miasto to nie złożyło wniosku o zawieszenie linii tramwajowej nr 9.

Zdajemy sobie sprawę ze złego stanu torów na trasie, którą pokonują tramwaje linii nr 9. Gmina Świętochłowice nie zwracała się jednak z wnioskiem o zawieszenie bądź likwidację linii. Trwają natomiast prace mające na celu przygotowanie i wybór najlepszych rozwiązań, które pomogą udrożnić ciągi komunikacyjne w naszym mieście – precyzuje Katarzyna Tomczyk.

Rzeczniczka dodaje także, że wiążące decyzje jeszcze nie zapadły, a istotną rolę w tym procesie będą odegrają m.in. analizy, o których przygotowanie poproszona zostanie Politechnika Śląska.

Odcinek chorzowski pozostanie bez zmian

Kolejnym miastem przez które przebiega trasa tramwaju nr 9 jest Chorzów. Miasto deklaruje, że nawet w przypadku zawieszenia linii nr 9 w Bytomiu, Rudzie Śląskiej oraz w Świętochłowicach, chorzowski odcinek będzie obsługiwany bez zmian.

W Chorzowie stawiamy na komunikację miejską wykorzystującą tramwaje. Dlatego wspólnie z Tramwajami Śląskimi będziemy remontować ulicę 3-go Maja, a w przyszłości torowiska i jezdnie ulicy Hajduckiej i Powstańców. Tramwaje są ekologiczne i wygodne dla mieszkańców. Warto jednak zauważyć, że linia numer 9 biegnie głównie przez Rudę Śląską, Świętochłowice czy Bytom. Jeśli te miasta podejmą decyzję o likwidacji linii, to chorzowski odcinek linii nr 9 będzie nadal obsługiwany, ponieważ pokrywa się z przebiegiem linii numer 7 i 20 – wyjaśnia Karolina Skórka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Chorzowie.

A co z Rudą Śląską?

Miasto Ruda Śląska nie wyklucza zawieszenia funkcjonowania tej linii tramwajowej i wprowadzenia czasowej, zastępczej komunikacji autobusowej. Magistrat wyjaśnia, że ma to związek z olbrzymią liczbą negatywnych komentarzy zgłaszanych do rudzkiego magistratu przez mieszkańców podróżujących linią nr „9”, ale nie tylko.

Jak zaznacza magistrat, Ruda Śląska od dłuższego czasu podejmuje starania zmierzające do modernizacji rudzkiego odcinka linii tramwajowej nr „9”. Funkcjonowanie tej linii tramwajowej stanowi priorytet dla sprawnie funkcjonującego transportu zbiorowego opartego na komunikacji tramwajowej.

Niestety z przykrością należy stwierdzić, że w chwili obecnej miasto nie do końca zadowolone jest ze współpracy ze Spółką Tramwaje Śląskie, których jest akcjonariuszem. Na sytuację tę ma wpływ brak zdecydowanych działań, o których wcześniej zapewniała Spółka Tramwaje Śląskie, dotyczących niezmodernizowanych odcinków linii tramwajowej nr „9”. Chodzi tutaj o modernizację na odcinku od granicy z miastem Bytom (od tzw. Młynu Szombierskiego) w ciągu ul. Karola Goduli a następnie wzdłuż ul. Niedurnego do ul. Hutniczej – wyjaśnia Andrzej Nowak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds.Transportu Zbiorowego.

Andrzej Nowak podkreśla również konieczność niezwłocznej modernizacji odcinka linii zaczynającego się na ul. Grochowskiej do granicy z miastem Świętochłowice w rejonie ul. Katowickiej.

Po przeprowadzeniu ww. działań modernizacyjnych istnieje realna możliwość wprowadzeniu 15 min. taktów w kursowaniu tramwajów na linii „9”, co zapewne uatrakcyjni jej funkcjonowanie – dodaje pełnomocnik prezydenta – dodaje Nowak.

Warto dodać, że Ruda Śląska podpisała 26 października 2016 r. „List intencyjny” z Tramwajami Śląskimi, którego celem nadrzędnym było ustalenie kierunków i sposobów realizacji wspólnych działań prowadzących do przeprowadzenia prac budowlanych modernizacji infrastruktury technicznej linii tramwajowej nr „9”, jak również określenie zakresu współpracy, niezbędnej do skutecznej realizacji ww. modernizacji.

Niestety poza modernizacją niespełna 900 m. odcinka w Nowym Bytomiu (od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej) do dziś nie zmieniło się nic w tej sprawie. Mając na uwadze dotychczasowy brak reakcji Spółki Tramwaje Śląskie na prośby i apele, miasto Ruda Śląska zaczyna powoli tracić nadzieję, że wcześniejsze zapewnienia Spółki zostaną zrealizowane. Co więcej stoimy na stanowisku, że jesteśmy jako Miasto traktowani, mówiąc delikatnie: przedmiotowo - komentuje przedstawiciel magistratu.

Rudzianie nie mają jednak dobrych doświadczeń związanych z zawieszeniem linii tramwajowej. Ostatnią zawieszoną była popularna „osiemnastka”. Tramwaj ten woził mieszkańców Rudy Śląskiej do Bytomia, a bytomian do Rudy Śląskiej do 14 lutego 2015 roku, kiedy to linia została zawieszona. Przypomnijmy, że decyzja ta argumentowana była  między innymi niebezpiecznym przejazdem pod wiaduktem kolejowym oraz złym stanem technicznym mostu na ul. Piastowskiej w Rudzie Śląskiej. Remont wspomnianego obiektu jednak przeprowadzono 2017 roku, lecz usunięto szyny, uniemożliwiając reaktywację linii tramwajowej, którą zastąpiła linia autobusowa nr 118. Czy los „osiemnastki” podzieli linia nr 9?

Komentarze (58)    dodaj »

  • Mieszkanka

    Podpisuje się pod tym co napisał rudy. Będąc młodym tu nic nie ma do roboty. Chce iść na kawę z koleżanka to nie ma gdzie. Chce iść na piwo to druid w którym ciężko o miejsca. A wieczorem strach wracać, bo kiboli czy dresów pełno. Drogi dziurawe niby nie ma pieniędzy na ich remont, ale nowy budynek um już chca budować. Dojedź gdzieś autobusem (po terenie miasta). 5 autobusów co minute, a potem przez 30 minut cisza. Roboty nie ma no chyba ze w kolejnej budce z kebabem, a ceny smieci czy życia po prostu rosną. Nie dziwota, ze normalni ludzie się stad wyprowadzają. Ruda będzie za pare lat drugimi Lipinami tyle ze większymi.

  • Dolas

    Chcę rozrywki, której nie ma w Rudzie to wsiadam w samochód i jadę. Nie wszystkie dzielnice mają przed sobą taką samą przyszłość, ale w każdym mieście tak jest.

  • Mieszkanka

    No i sam się wkopałeś. Słowo klucz dzielnice. Nie mieszkam na Nowym Bytomiu, ale to niby jest centrum miasta. Powinno być reprezentatywne. Powinny być tak jakiekolwiek miejsca do spotkań, jakiekolwiek atrakcje ogolnie mowiac. Mieszkaniec Zabrza ma dużo miejsc w centrum do spotkan, mieszkaniec Chorzowa tak samo, nie musi jeździć do ościennych miast by napic się piwa! To jest smutne. Nie chce by nagle by w każdej dzielnicy były takie miejsca. Centrum ma być centrum, a mam wrażenie ze mak na karmanskim byłby lepszym centrum miasta niż teraz nowy Bytom. Oczywiście nie mówię tez, ze ma tam być nagle wielkie centrum handlowe, skocznia narciarska i stadion większy od śląskiego. Chodzi o małe a jakże ważne punkty dla mieszkańców, których brak. Ja chcąc wyjść na piwo ze znajomymi muszę jechać na Wolke albo na mariacka. Nie lepiej by było, żeby można bylo pojechać na nowy Bytom? A tak napędzam gospodarkę innego miasta i marnuje czas w aucie/komunikacji miejskiej. I nie, tak jak w rudzie nie ma w każdym innym mieście. Świętochłowice może tez maja jak ruda, reszta miast jest daleko w przodzie. Tu można tylko dostac mieszkanie dla bezrobotnych, majac za sąsiadów patologie i kiboli, a jak się nudzi to iść do biedronek które są na każdym rogu.

  • Dolas

    Ja mam bliżej do centrum Zabrza czy Bytomia niż mieszkaniec Grzybowic czy Stolarzowic. Pozdrawiam;)

  • Mieszkanka

    „Ja mam” popatrz trochę ponad swój nos. Co z tego, ze masz bliżej do zabrza? A patrząc z drugiej strony, gdyby Zabrze było jak Ruda to już byś nie miał tak „fajnie” i może byś zrozumiał punkt widzenia innych. Niestety typowo polskie zachowanie, ja mam to wywalone na innych, niech wsiada do auta i jeżdżą. Szkoda, ze tacy mieszkańcy są i maja prawo głosu, bo zgaduje ze nawet z niego nie korzystają bo TAK IM JEST DOBRZE WIEC PO CO ZMIENIAĆ...

  • mieszkaniec

    Przecież to nie miasta otwierają restauracje czy kluby tylko prywatni przedsiębiorcy a oni w Rudzie najwidoczniej nie chcą inwestować, z drugiej jednak strony w naszym mieście budują się nowe mieszkania i domy i ktoś je jednak kupuję

  • hajer

    komunikacja miejska w Rudzie Śląskiej to i tak dno i wodorosty

  • jo

    Ludzie!!! Nie zauważacie prawdziwego problemu. Ruda Śląska jest udziałowcem Tramwajów Śląskich (tak, jak inne miasta aglomeracji) i jako udziałowiec dopłaca do funkcjonowania tej firmy. Zauważcie, że np. w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu itp. torowiska są już w większości wyremontowane. I to m.in. za pieniądze z Rudy Śl. W związku z tym nasze miasto musi podjąć jakieś kroki, żeby przymusić Tramwaje Śl. do remontowania u nas torów. W przeciwnym razie kasa zostanie wydana na remonty w ościennych miastach a na Rudę zabraknie i walne zgromadzenie udziałowców podejmie decyzję o tym, że dalej remontować nie ma za co albo ma się to odbyć na koszt Rudy. Pomyślcie! Wtedy będziecie narzekać, że obecna władza nie reagowała, jak jeszcze był czas.

  • Tadek

    To prawda. Przyjęta przez UM strategia jest słuszna. Jak inaczej wymusić na spółce modernizację torowiska, która zapowiadana jest od wielu, wielu lat....

  • mieszkaniec-wyborca

    Bzdury. Obecna władza nie potrafi rozmawiać z partnerami! Nie tylko o tramwaje chodzi!Likwidacją 18 chcieli pogrozić palcem a wyszło że Miasto wypchnięto na boczny tor!Bytom też zawieszał działalność tramwaju i ten jakoś wrócił. Wg. Artykułu inne miasta raczej zdziwione postawą Rudy Śląskiej.

  • już nie mieszkaniec R.ŚL.

    szanowni forumowicze - ktoś tą Panią wybrał , ktoś inny nie poszedł na wybory więc mamy to to mamy . Umiemy tylko marudzić jak jest kryzys a tak to gdzie wszyscy mieszkańcy byli ? Jacy mieszkancy taka władza - zawdzięczamy to tylko sobie więc nie płaczcie tutaj tylko spiąc pośladki zagryść zęby i pić to piwo które sobie naważyliście

    • już nie mieszkaniec R.ŚL.
      2019-02-21 09:21
    • odpowiedz
  • Hans

    Całe szcześćie, ze już tu nie mieszkosz. Malkontentów momy aż nadto...

  • już nie mieszkaniec R.ŚL

    ale to nie ja narzekam tylko tacy mieszkańcy jak TY Hans więc się odpitol

  • rudzianin.

    To nie zasługa jednej władzy. To klika "rządząca min. 2 dekady". Jeśli urzędnik za nic nie odpowiada i niczego nie buduje to i tak otrzymuje swoją pensję. Więc po co się wychylać? Powoli, do emeryturki i przy okazji obstawić rodziną i przyjaciółmi miejskie spółki. To miasto już przegrało z Mikołowem, Rybnikiem, Zabrzem i Chorzowem. Do tego ma jeden z najwyższych w regionie wskaźników zadłużenia względem dochodów. Co mówi nam jasno o braku rozwoju biznesu prywatnego, jeśli padną kopalnie to Bytom będzie przy Rudzie jak Las Vegas przy Świętochłowicach. Takie rzeczy nie dzieją się z dnia na dzień, to nieudolna, wieloletnia polityka rządzących. Jeśli urzędnicy nie potrafią wykorzystać najlepszej komunikacji wśród miast ościennych (A4, DTŚ, N-S) i położenia, trasa Katowice-Gliwice... To jasno pokazuje jakim Ruda Śląska jest "dobrze rządzonym" miastem.

  • wirecki

    Ludzie po to wam hałdy robią deptaki byśmy chodzili pieszo z wirku na nowy bytom pani prezydent oszczedza na budżecie

  • bbb

    Jak można dążyć do likwidacji jedynego środka komunikacji, który nie stoi w korkach?

  • Godulorz

    Jadąc tramwajem z Goduli na Chebzie i na odwrót mam śmierć w oczach. Rzuca na całej długości. Kto wgl wydal zgodę na użytkowanie tego odcinka ? Tragedia !

  • Tom

    Zamiast tramwaju zlikwidować urząd miasta.Będzie tyle zaoszczędzonych pieniędzy że tramwaje lepsze niż w Dubaju będą

  • SEBAzKafałzu

    Miasto w takiej trosce o stan techniczny torowisk, niech lepiej zwrócą uwage na stan techniczny dróg!!! Przejazd Niedurnego od Huty Pokój do świateł to slalom gigant!!! Inne drogi (np. Czarnoleśna lub Gwarecka) nie lepsze!!!

  • Lol

    I to jest walka ze smokiem. Likwidacja tramwaju w zamian na kolejne kopciuchy czyli autobusy.

123

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również