Wiadomości z Rudy Śląskiej

Kiedy i jak zezłomować auto?

  • Dodano: 2019-02-14 14:15

Złomowanie to nieuchronny koniec każdego pojazdu – to jedyna, legalna metoda wycofania samochodu z ruchu. Kiedy jest konieczne? Jak się do niego przygotować? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym poradniku.
 

Kiedy należy zezłomować pojazd?

Do kasacji oddaje się przede wszystkim auta uszkodzone, których naprawa jest niemożliwa bądź jej koszt przekracza całkowitą wartość samochodu. Najczęściej na złom trafiają pojazdy po poważnych kolizjach bądź stare auta, w których doszło do poważnych usterek, np. uszkodzenia silnika. Często kasuje się także samochody w podeszłym wieku, których utrzymanie nie opłaca się właścicielom, a nie sposób znaleźć na nie kupca.
 

Gdzie zezłomować samochód?

Legalną kasacją aut zajmują się licencjonowane Stacje Demontażu Pojazdów. Korzystając z ich usług, masz gwarancję otrzymania wszelkich dokumentów, niezbędnych do wyrejestrowania samochodu. Ponadto, możesz trochę zarobić na oddanym autozłomie – jest on w końcu źródłem przychodu dla SDP. Wszelkie sprawne elementy Twojego pojazdu zostaną wymontowane i sprzedane, a pozostałe poddane zostaną utylizacji.  Jeśli pojazd dostarczysz do SDP samodzielnie, jest on kompletny bądź jego aktualna masa stanowi przynajmniej 90% tej wbitej w dowodzie rejestracyjnym, otrzymasz za niego pełną kwotę, wynoszącą przeciętnie 500-600 zł. Za każde większe ubytki masy bądź transport lawetą należącą do Stacji, odliczone zostaną pewne sumy.
 

Jakie dokumenty niezbędne są do złomowania auta?

Jeśli zdecydujesz się na kasację swojego samochodu, musisz przygotować odpowiednie dokumenty. Wybierając się do Stacji Demontażu Pojazdów, koniecznie zabierz ze sobą:

  • dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem, adresem i numerem PESEL. Wymagane są dokumenty właściciela i ewentualnych współwłaścicieli. Dodatkowo, jeśli któryś ze współwłaścicieli nie może stawić się w stacji demontażu, wymagane jest podpisane przez niego upoważnienie do złomowania;
  • dowód rejestracyjny auta –  w przypadku jego braku, należy dostarczyć zaświadczenie potwierdzające dane z dowodu, wydane przez właściwy wydział komunikacji,
  • kartę pojazdu, jeżeli została ona wydana. Możesz to sprawdzić na ostatniej stronie dowodu rejestracyjnego samochodu – jeżeli posiada on kartę, znajdziesz tam jej numer i serię;
  • w przypadku aut zarejestrowanych na firmę – KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a także upoważnienie dla przedstawiciela firmy do kasacji pojazdu.
  • w przypadku samochodów nieprzerejestrowanych - umowę sprzedaży bądź inny dokument potwierdzający własność pojazdu.
     

Złomowanie pojazdu – i co dalej?

Stacja Demontażu Pojazdów, po przyjęciu auta do kasacji, ma obowiązek unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych. Wystawia ona również zaświadczenie o zezłomowaniu samochodu, a także oświadczenie, potwierdzające unieważnienie jego dokumentów. Obowiązkiem SDP jest również przesłanie zaświadczenia o demontażu pojazdu do wydziału komunikacji, w którym dokonana została ostatnia rejestracja auta.

Właściciel pojazdu, z otrzymanymi w Stacji dokumentami, musi w ciągu 30 dni od kasacji udać się do właściwego wydziału komunikacji w celu wyrejestrowania samochodu. Ponadto, od momentu wydania zaświadczenia o zezłomowaniu, przestaje obowiązywać opłata OC – jeśli więc pojazd je posiadał, można ubiegać się o zwrot nadpłaty.


Źródło: Artykuł sponsorowany.

Komentarze (1)    dodaj »

  • Tom

    Skoro stacja demontażu wysyła odpowiednie papiery do urzędu po co jeździć tam jeszcze raz??Pojazd wyzłomowany powinno się skasować z ewidencji i tyle .

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.