W strefie wypoczynku na zrewitalizowanym terenie ruin amfiteatru w rejonie ul. Czarnoleśnej znajduje się mini plac zabaw, pergola, ławki, leżaki, stoły piknikowe oraz mnóstwo zieleni.
Inwestycja kosztowała ponad 1,2 mln zł i podobnie jak cały Trakt Rudzki objęta jest dofinansowaniem unijnym
Trakt Rudzki coraz bardziej nabiera kształtów. Niedawno zakończyła się rewitalizacja hałdy przy ul. 1 Maja, teraz oddajemy do użytku teren amfiteatru, następna w kolejności jest budowa „wireckiej” części, która prowadzi od ul. Nowary, przez ul. Katowicką, zieleniec przy ul. Tuwima aż do wspomnianej hałdy – mówi prezydent Grażyna Dziedzic.
Zakończona inwestycja swoim zasięgiem obejmuje obszar blisko pół hektara, na którym znajdowały się m.in. pozostałości amfiteatru.
Rewitalizacja tego miejsca polegała na nadaniu mu funkcji wypoczynkowej. Wyremontowane zostały zniszczone betonowe stopnie amfiteatru. Dodatkowo pojawił się szereg elementów małej architektury, takiej jak ławki, stoły piknikowe, stojaki rowerowe. Całość dopełnia pergola oraz mały plac zabaw - wylicza wiceprezydent Michał Pierończyk.
Główny nacisk przy rewitalizacji najnowszego odcinka Traktu Rudzkiego położony został na zieleń, co zresztą jest głównym zamierzeniem całego projektu. U podnóża amfiteatru utworzona została łąka kwietna, gdzie zasadzono blisko 14 tys. cebul krokusów oraz 2 tys. cebul żonkili. Ponadto nasadzonych zostało blisko 3 tys. bylin i krzewów, w tym blisko 2 tys. hortensji. Pojawiło się także kilkadziesiąt nowych drzew. Co ważne, cały rewitalizowany teren został oświetlony oraz objęty monitoringiem. Inwestycja kosztowała ponad 1,2 mln zł.
Przypomnijmy, że Trakt Rudzki to ścieżka pieszo – rowerowa, a miejscami także rolkarska, która ma połączyć obiekty sportowe, parki, skwery oraz miejsca związane z historią Nowego Bytomia i Wirku. W ramach projektu zrewitalizowanych zostanie łącznie 7 dużych obszarów zielonych, w tym kilka parków o łącznej powierzchni 35 ha Przebiegać ma od ul. Nowary przez podnóże hałdy do ul. Katowickiej.
Dalej ma wieść ul. Tuwima, Kupiecką, Obrońców Westerplatte do hałdy przy ul. 1 Maja. Następnie poprowadzi przez tereny hałdy do ul. Czarnoleśnej. Dalej trasa przebiegać będzie przez park przy ul. Hallera, a następnie pobiegnie tą ulicą w kierunku parku Dworskiego.
Miasto w planach finansowych zabezpieczyło na ten cel ok. 16 mln zł.
Cały Trakt Rudzki gotowy ma być do 2020 r. – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk. - Na realizację Traktu Rudzkiego pozyskaliśmy ponad 6 mln zł ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – dodaje.
Pierwszy odcinek Traktu Rudzkiego od ul. Czarnoleśnej do hałdy przy ul 1 Maja został wykonany w ubiegłym roku. Zakończona jest też rewitalizacja samej hałdy, realizowana w ramach międzynarodowego projektu Lumat. Oprócz dofinansowania z tego projektu, miasto na rewitalizację hałdy pozyskało także środki unijne z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z których to środków realizowany jest również Trakt Rudzki.