Ostatnio pojawiły się pogłoski, że w związku z pracami nad połączeniem technologicznym pomiędzy ruchami Halemba i Bielszowice, ruch Halemba mógłby zostać zlikwidowany. Wywołało to spore zaniepokojenie wśród górników.
- Chciałbym jednoznacznie zdementować, że nie ma i nie było żadnych planów dotyczących likwidacji Ruchu Halemba. Będzie on funkcjonował tak jak do tej pory, będąc bardzo ważnym elementem kopalni zespolonej Ruda – mówi Piotr Bojarski, wiceprezes Polskiej Grupy Górniczej do spraw produkcji.
W zeszłym roku do rudzkich kopalń trafiło ponad 120 mln zł, z czego ponad 45 mln zł zostało przekazane na budownictwo inwestycyjne, a 74 mln zł na zakup maszyn i urządzeń. Pozwoliło to na zwiększenie efektywność wydobycia i zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury powierzchniowej.
- Plany na przyszłość są równie ambitne, a ważne miejsce zajmuje w nich Ruch Halemba – mówił wiceprezes PGG.
Piotr Bojarski podkreśla, że kopalnia Ruda i Ruch Halemba są ważnym elementem Polskiej Grupy Górniczej. Według zapowiedzi spółki, w ciągu najbliższych kilkunastu lat PGG przeznaczy na inwestycje w kopalni w sumie blisko 2 mld zł.
W tym roku PGG zakupiło m.in.: 5 spalinowych kolejek podwieszanych – z czego trzy z nich, już pracują. Prowadzone jest również postępowanie na modernizację przenośników taśmowych, którego celem jest zwiększenie możliwości transportowych i przystosowania ich do transportu załogi.
Kopalnia ma także zaplanowane obszary wydobywcze do 2030 roku. W tym roku uruchomione zostaną pierwsze ściany w pokładzie 414 w partii „H”, z której wydobywane jest ponad 5 tys. ton węgla na dobę. Według deklaracji PGG żywotność kopalni, uwzględniając posiadane złoże, oceniane jest na ok. 40 lat.
- W partii „H” eksploatujemy i eksploatować będziemy nowe pokłady 415, 416 i 417, zaś w partii „K” rozcinamy pierwsze ściany w pokładzie 410 i 411. Prowadzimy także roboty w pokładzie 405 partii „L” - tj. w filarze po byłej elektrowni Halemba, który będzie eksploatowany przez ok. 10 lat. Potem w planach jest eksploatacja pokładów 408,410 i 414. Jeszcze raz chciałbym powtórzyć. Te szczegółowe wyliczenia zamierzeń eksploatacyjnych są jednoznacznym dowodem na to, że nie ma i nie było żadnych planów dotyczących likwidacji Ruchu Halemba – podsumował Piotr Bojarski