Wiadomości z Rudy Śląskiej

Ruda Śląska: Trasa N-S dłuższa o kolejny odcinek

  • Dodano: 2023-09-29 14:45

Coraz bliżej połączenia Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4 w Rudzie Śląskiej! Dziś uroczyście otwarty został kolejny odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. 

Uroczyste otwarcie kolejnego odcinka trasy N-S

Do wykonania został już tylko odcinek do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. Władze miasta nie zamierzają jednak na nim poprzestać.

- Można powiedzieć, że jesteśmy przed ostatnią prostą do realizacji głównego celu budowy trasy N-S, czyli połączenia dwóch kluczowych dróg w regionie przebiegających przez Rudę Śląską. Wraz z otwartym dziś odcinkiem gotowe jest już ok. 4,5 km - mówi prezydent Michał Pierończyk. - Przypomnę jednak, że w lipcu podpisaliśmy umowę z wykonawcą pierwszego odcinka przedłużenia trasy w kierunku północnym – dodaje.

Otwarta dziś uroczyście inwestycja obejmowała odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, budowę ronda na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.

- Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką jest dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej ma formę turbinową. Przebudowane zostały wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstały drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe, system odwodnienia oraz oświetlenie. Wykonane zostały także obiekty inżynierskie – wiadukty, mosty, przejścia podziemne, przepusty – wylicza Mariusz Pol, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów UM.

Prace projektowe i budowlane wraz z nadzorem kosztowały ponad 114 mln zł. Do tego dochodzą wydatki na wykup gruntów. Większość kosztów została pokryta ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. 

– Przyznano nam dofinansowanie w kwocie ponad 96 mln zł. Mamy już też gotowy wniosek o środki unijne na odcinek do łącznika z autostradą A4, który złożymy w naborze trwającym do końca października – informuje wiceprezydent Aleksandra Skowronek, nadzorująca pozyskiwanie środków zewnętrznych.

Trasa N-S w kierunku północnym

Równolegle trwają prace nad przedłużeniem trasy N-S w kierunku północnym, ku granicy z Bytomiem. 

– Przedłużenie trasy uchroni mieszkańców północnych dzielnic miasta przed skutkami wzmożonego ruchu samochodowego. Umożliwi również udostępnienie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych, podobnie jak to miało miejsce w przypadku zrealizowanych już odcinków – zaznacza wiceprezydent Jacek Morek, odpowiedzialny m.in. za sprawy drogowe.

Projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. 25 lipca br. została podpisana umowa z wykonawcą pierwszego odcinka.

Koszt robót budowlanych wyniesie ok. 60,5 mln zł. Inwestycja jest możliwa dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga). Czas realizacji określony został na 20 miesięcy od chwili podpisania umowy, z zastrzeżeniem, że w okresie zimowym, tj. od 15 grudnia do 15 marca, wykonawca nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych.

W poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S.

Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Komentarze (13)    dodaj »

  • Gerat

    Widzę, że nie tylko ja zauważyłem problem z tym rondem. Faktycznie wjeżdżając od strony Bielszowickiej na rondo i kierując się w stronę Plazy już raz musiałem się schować na lewy pas z powodu wymuszenia pierwszeństwa przez nadjeżdżający samochód.

  • Kpina + ironia / szydera

    Do cozatępytyp: za to ty masz pojęcie, jakie to jest czaso i pracochłonne i tylko logiki ci brak i matematyki z 1. klasy podstawówki... zgodnie z twoim tokiem rozumowania odcinek 45km byłby wykonywany no ile lat - policzysz? Albo cię to przerasta? Mnie wychodzi, że 100, ale skoro tobie to nie przeszkadza - nie mam pytań.

  • TiTi

    tyPOwy półgłówek z ciebie.

  • Halymbiorz

    Ta trasa to bardzo dobry pomysł usprawniynio ruchu drogowego. Som z nij korzystom przy dojazdach do Bytomia z Halymby i nazot. Jak już za te nostympne 10 lot bydzie gotowo do granicy z Bytomiem to w końcu bydzie tam szło dojechać w 10 minut. Podobno mieli tyż ja przedłużyć na południe do granicy z Mikołowym yno sie zastanawiom jak by łona miała lecieć? Po trasie obecnyj 1 Maja czy wycinomy lasy?Doczepia sie yno do jednyj rzeczy, te "nowoczesne" rondko rozumia że miało być jak nojmynij kolizyjne itd... ale 3 metry przerywanyj linii na zmiana pasa (jak np ktoś zjyżdżo z NS i chce jechać w lewo do plazy to musi wjechać prosto na prawy pas przed maskami aut, kere z założenia powinny grzecznie ustąpić pierwszeństwa) to projektant tu przegrzoł. Poczekomy na statystyki wiela bydzie wymuszyń w tym miejscu.

  • mareksoft

    barany wiecznie zle nic sie nie podobo masakra

  • pablo

    Tobiszowski jak kopal w te drzwi w Brukseli to prosil o dotacje po swojemu.

  • Hanys

    Nigdy nie będzie połączenia z a4. Piszecie bzdury.

  • Szwarc

    Że nie ma wam wstyd banda darmozjadów

  • Kpina + ironia / szydera

    4,5km w czasie 10 lat... Nie mam pytań :-/

  • POhihi

    RACJA, wybudowali by ją znacznie szybciej ,ale co ?!Wybitny specjalista od budowy dróg Nowak siedzi.A nie wiesz może ,bo Ty wszystko wiesz ,za co go POsadzili

  • Cozatyp

    Do kpiny coś tam coś tam .Ty masz pojęcie jak praco i czasochłonne są tego rodzaju inwestycje.Skąd byś to miał wiedzieć,Tobie się wydaje ,że to 4,5 km wylania afaltu.Szydera to jest ale z ciebie.

  • 8*

    Haha jest przyjaciel drogowców Wesoły...nie zawiódł. Miał tyle wspólnego z tą budową co ja ale jego ulana twarz obecnie jest wszędzie. Gdyby nie to że Aldi jest niemiecki to byłby na uroczystym otwarciu na Bykowinie 13 września i udawal że to jego zasługa. Ale prezes byłby niepocieszony tym faktem

  • PoPO

    Wesoły i owszem ma związek z tą budową bo reprezentuje partię rządzącą,która jakby nie było znacząco wsparła tę inwestycję, jakoś tego nie możecie strawić ,bo każdy sukces tego ugrupowania to waszą kolejna porażka.A tych porażek ostatnio macie za dużo ,a jeszcze ta 15. Jakoś musicie z tymżyć.Zawsze też możecie zbojkotować tę trasą i nią nie jeździć.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również