Wiadomości z Rudy Śląskiej

Żaden z naszych nauczycieli nie stał się bezrobotnym - Anna Krzysteczko o reformie edukacji

  • Dodano: 2017-11-08 14:00

O przebiegu reformy edukacji w Rudzie Śląskiej rozmawiamy z Anną Krzysteczko, Zastępcą Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds. społecznych.

Weronika Grychtoł: Od wejścia w życie reformy edukacji minęło kilka tygodni, czy miasto poradziło sobie z tym wyznaniem?
Anna Krzysteczko: Staraliśmy się tak wdrożyć reformę, aby zapobiec problemom. Udało się, wszystkie szkoły były przygotowane do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Obecnie w Rudzie Śląskiej funkcjonuje 29 ośmioletnich szkół podstawowych w tym: 3 specjalne, 2 w zespołach szkolno-przedszkolnych oraz  4 powstałe w wyniku przekształcenia gimnazjum. Już w kwietniu 2017 r., w trakcie opracowywania arkuszy organizacji szkół na rok szkolny 2017/2018, pracownicy Wydziału Oświaty wspólnie z dyrektorami rudzkich szkół podstawowych, dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych przeanalizowali możliwości zapewnienia nauczycielom wszystkich typów dalszego zatrudnienia.

Udało się ten cel zrealizować?
W związku z reformą w naszym mieście żaden z nauczycieli nie stał się bezrobotnym. Liczba nauczycieli w rudzkich szkołach wzrosła z 2356 w roku szkolnym 2016/2017 do 2395 w roku 2017/2018. Powodem tego był wzrost liczby oddziałów przedszkolnych i znaczny wzrost liczby godzin, które organ prowadzący przyznał na prowadzenie zajęć w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej (nie ma już godzin z Karty Nauczyciela) i zajęć świetlicowych. Kilkunastu nauczycieli podjęło decyzję o przeniesieniu się do innej szkoły i kilkudziesięciu uzupełnia obowiązkowy wymiar godzin dydaktyczno-wychowawczych w drugiej szkole. Liczba nauczycieli uzupełniających obowiązkowy wymiar godzin zmniejszyła się w stosunku do prognozowanej m.in. w związku ze zwiększeniem naboru do szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.

Ile miasto kosztowała reforma edukacji? Jaką część wydatków pokrył budżet państwa?
Koszt reformy edukacji szacowany był na ok. 2 000 000 zł. W związku z powyższym staraliśmy się o środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017, jednak przyznane środki były niższe niż wnioskowane. Na przykład ubiegaliśmy się o 216 tys. zł na doposażenie świetlic w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne w gimnazjach przekształconych w szkoły podstawowe. Przyznana kwota wyniosła 100 tys. zł. W zakresie doposażenia pomieszczeń do nauki w nowopowstałych szkołach podstawowych miasto wnioskowało o niemal 200 tys. zł dofinansowania -  przyznano 140 tys. zł. W nowopowstałych szkołach podstawowych ubiegaliśmy się o 177 tys. zł na dofinansowanie remontów bieżących sanitariatów. Otrzymaliśmy 126 tys. zł. W zespołach szkół, w których funkcjonowało gimnazjum i szkoła podstawowa, praktycznie nie było konieczności inwestowania. Z kolei dzięki połączeniu podstawówki z gimnazjami, uczniowie klas starszych szkoły podstawowej mogą się uczyć w budynkach gimnazjalnych, dlatego nie było konieczności dostosowywania pracowni, wymiany wyposażenia klas czy przebudowy łazienek. Miasto starało się również o dofinansowanie doposażenia szkół i placówek w zakresie sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznych pomieszczeń do nauki w nowo wybudowanych obiektach szkół publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Może Pani doprecyzować, na co wspomniane kwoty dofinansowania zostały przeznaczone?
Dotychczasowe sześcioletnie szkoły podstawowe, przekształcone dziś w ośmioletnie, musiały utworzyć nowe pracownie przedmiotowe tj. fizyczne, chemiczne i biologiczne. Należało doposażyć pracownie komputerowe w sprzęt, oprogramowanie i meble, a w bibliotekach powiększyć księgozbiór dla uczniów klas VII-VIII. Natomiast w nowopowstałych szkołach podstawowych, należało wyposażyć sale do edukacji wczesnoszkolnej, a w bibliotekach powiększyć księgozbiór dla dzieci klas I-III. Dostosowywaliśmy również świetlice szkolne w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz sanitariaty uczniowskie do potrzeb dzieci młodszych.

Czy reforma i zmiana sieci szkół wpłynie na wysokość otrzymywanych przez miasto subwencji?
Zgodnie z planowaną częścią oświatową subwencji ogólnej dla gminy i powiatu Ruda Śląska, wyrażoną w przesłanych pismach Ministra Rozwoju i Finansów, można zauważyć, że wspomniana subwencja w obydwu przypadkach jest większa niż na rok budżetowy 2016. Niewątpliwie wpływ na to ma zwiększenie w porównaniu do kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, określonej w ustawie budżetowej na rok 2017, o ok. 2,8%.

Które szkoły są obecnie modernizowane, a które doczekają się w najbliższej przyszłości remontu?
W tym roku przeprowadzono m.in. remont dachu w Szkole Podstawowej nr 18 im. ks. Konstantego Damrota, wymiana instalacji elektrycznej w Szkole Podstawowej nr 40 im. Karola Goduli oraz drenaż opaskowy wokół budynku Szkoły Podstawowej nr 41 im. Józefa Wieczorka. Z budżetu obywatelskiego wykonano remont sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej–Curie oraz remont parkietu sali gimnastycznej w budynku byłego Gimnazjum nr 5. Do końca 2017 r. zostanie przeprowadzona termomodernizacja w Miejskim Przedszkolu nr 18, Szkole Podstawowej nr 11 Specjalnej, Szkole Podstawowej nr 24 im. Powstańców Śląskich i Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Rudzie Śląskiej, a w roku 2018 termomodernizacja jest planowana w budynku Szkoły Podstawowej nr 13 im. Alfreda Szklarskiego oraz byłego Gimnazjum nr 7, który z dniem 1 września 2017 r. stał się integralną częścią Szkoły Podstawowej nr 16 im. Janusza Korczaka. Ponadto w przyszłym roku planujemy modernizację infrastruktury sportowej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Joanny von Schaffgotsch-Gryzik i Szkole Podstawowej nr 23 im. Jana Brzechwy. Natomiast z budżetu obywatelskiego zmodernizowana zostanie infrastruktura sportowa w: Miejskim Przedszkolu nr 39 im. Bajkolandii, plac zabaw w Miejskim Przedszkolu nr 42, Szkole Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej–Curie, Szkole Podstawowej nr 40 im. Karola Goduli i Zespole Szkół Ponadgimnazjalnym nr 2.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Komentarze (55)    dodaj »

  • Znp

    Za tę pychę i łamanie prawa polecą stołki. W niektórych szkołach juz ludzie sie buntują i bedą walczyć. Dość wyzysku.

  • z halemby

    Moja dyrektorka mówi ze miasto nie ma pieniędzy na dodatkowe zajęcia i dlatego mamy robić za darmo w ramach 40 godzin.

  • z rudy

    U mnie ta sama śpiewka, na nic nie ma pieniędzy, na papier, na toner do ksera itd.

  • Oszuści

    No wlasnie gdzie jest tam napisane ze ma robić kółka bezpłatnie? To nie cel statutowy.

  • Prawnik

    Czyli jezdzic na wycieczki , robić zebrania, chodzic na szkolenia. To rozumiem. Jednak zlecanie dodatkowych zadań typu zajęcia wyrównawcze lub kolka przedmiotowe - to są zajęcia dydaktyczne czyli płatne.

  • DouczcieSieWszyscy

    Szczegółowe kwestie dotyczące czasu pracy nauczycieli regulują kompleksowo przepisy KN. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień, rozłożonych na 5 dni pracy. Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, realizowane przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz w ramach pensum, są rejestrowane i rozliczane w dziennikach lekcyjnych lub dziennikach zajęć w okresach tygodniowych. Dotyczy to również realizowanych przez nauczyciela godzin ponadwymiarowych oraz godzin doraźnych zastępstw. W tym zakresie prowadzona jest ścisła ewidencja czasu pracy nauczyciela. Natomiast zajęcia karciane zapisywane są w dziennikach zajęć pozalekcyjnych. Pozostałe zajęcia nie są ewidencjonowane (przygotowywanie się do zajęć, doskonalenie zawodowe, inne zadania statutowe). Nauczyciel powinien wypracować do 40 godzin w tygodniu, w tym zajęcia obowiązkowe. Dyrektor szkoły może wyznaczyć nauczycielowi inne zadania i zajęcia w ramach tych 40 godzin pracy, ale tak aby nauczyciel miał zagwarantowane prawo do odpoczynku dobowego oraz możliwość realizacji innych zadań wynikających z czasu pracy, np. samokształcenie oraz przygotowanie się do zajęć.

  • idioci

    Radzę skontaktować się z prawnikiem z ministerstwa, ona wam powie jak jest naprawdę.

  • Prawnik

    Nie ma godzin karcianych. Wszystkie zajęcia dydaktyczne musza być płatne.

  • krak

    Droga wolna, rynek pracy otwarty

  • Ula

    A dlaczego maja ci ludzie zmieniać miejsce pracy, gdy łamane są ich prawa? Wszystko skończy sie w sądzie. Jeszcze trochę i ludzie tego nie wytrzymają.

  • Mikron

    A skąd wiadomo, że ktokolwiek łamie ich prawa? Nauczyciel ten nie przedstawił żadnych dodatkowych informacji odnośnie swojego stanu zatrudnienia, przepracowanych godzin czy zakresu zadań dodatkowych.

  • Pyrka

    Cała dokumentacja jest w szkołach.

  • Hehe

    Bo jesteś[...]a, a nie nauczyciel. Dyrekcja Cię tylko prosi, a Ty się godzisz.Jak Cię poproszę o pożyczenie na wieczność 100pln, to też się zgodzisz?Najgorsze jest to, że takie[...]y wołowe uczą dzieci i młodzież, że na wszystko należy się zgadzać, ewentualnie narzekać po kątach i forach, jak połowa moich kolegów i koleżanek z grona :)

  • Donald

    Ty za to jesteś przodownik pracy. Co widać słychać i czuć.

  • Nauczyciel

    Ja akurat niczego nie muszę robić. Hehe. Bo nawet nie mam etatu w szkole.

  • bigos

    To zgłoś to do UM a nie wylewaj żali w komentarzach...

  • Bronka

    A czemu inni czytający nieświadomi mają tylko wierzyć jednej stronie?

  • matka

    Zamiast wychwalać system oświaty na portalach - zapraszam do szkół - zróbcie kontrolę i wam wyjdzie jak jest różowo. :)

  • olo

    Oni to wiedzą i cieszą się ze nauczyciele pracują za darmo.

  • ania

    Zwolnić się a nie narzekać ....

123

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również