O przebiegu reformy edukacji w Rudzie Śląskiej rozmawiamy z Anną Krzysteczko, Zastępcą Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds. społecznych.
Weronika Grychtoł: Od wejścia w życie reformy edukacji minęło kilka tygodni, czy miasto poradziło sobie z tym wyznaniem?
Anna Krzysteczko: Staraliśmy się tak wdrożyć reformę, aby zapobiec problemom. Udało się, wszystkie szkoły były przygotowane do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Obecnie w Rudzie Śląskiej funkcjonuje 29 ośmioletnich szkół podstawowych w tym: 3 specjalne, 2 w zespołach szkolno-przedszkolnych oraz 4 powstałe w wyniku przekształcenia gimnazjum. Już w kwietniu 2017 r., w trakcie opracowywania arkuszy organizacji szkół na rok szkolny 2017/2018, pracownicy Wydziału Oświaty wspólnie z dyrektorami rudzkich szkół podstawowych, dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych przeanalizowali możliwości zapewnienia nauczycielom wszystkich typów dalszego zatrudnienia.
Udało się ten cel zrealizować?
W związku z reformą w naszym mieście żaden z nauczycieli nie stał się bezrobotnym. Liczba nauczycieli w rudzkich szkołach wzrosła z 2356 w roku szkolnym 2016/2017 do 2395 w roku 2017/2018. Powodem tego był wzrost liczby oddziałów przedszkolnych i znaczny wzrost liczby godzin, które organ prowadzący przyznał na prowadzenie zajęć w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej (nie ma już godzin z Karty Nauczyciela) i zajęć świetlicowych. Kilkunastu nauczycieli podjęło decyzję o przeniesieniu się do innej szkoły i kilkudziesięciu uzupełnia obowiązkowy wymiar godzin dydaktyczno-wychowawczych w drugiej szkole. Liczba nauczycieli uzupełniających obowiązkowy wymiar godzin zmniejszyła się w stosunku do prognozowanej m.in. w związku ze zwiększeniem naboru do szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych.
Ile miasto kosztowała reforma edukacji? Jaką część wydatków pokrył budżet państwa?
Koszt reformy edukacji szacowany był na ok. 2 000 000 zł. W związku z powyższym staraliśmy się o środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017, jednak przyznane środki były niższe niż wnioskowane. Na przykład ubiegaliśmy się o 216 tys. zł na doposażenie świetlic w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne w gimnazjach przekształconych w szkoły podstawowe. Przyznana kwota wyniosła 100 tys. zł. W zakresie doposażenia pomieszczeń do nauki w nowopowstałych szkołach podstawowych miasto wnioskowało o niemal 200 tys. zł dofinansowania - przyznano 140 tys. zł. W nowopowstałych szkołach podstawowych ubiegaliśmy się o 177 tys. zł na dofinansowanie remontów bieżących sanitariatów. Otrzymaliśmy 126 tys. zł. W zespołach szkół, w których funkcjonowało gimnazjum i szkoła podstawowa, praktycznie nie było konieczności inwestowania. Z kolei dzięki połączeniu podstawówki z gimnazjami, uczniowie klas starszych szkoły podstawowej mogą się uczyć w budynkach gimnazjalnych, dlatego nie było konieczności dostosowywania pracowni, wymiany wyposażenia klas czy przebudowy łazienek. Miasto starało się również o dofinansowanie doposażenia szkół i placówek w zakresie sprzętu szkolnego i pomocy dydaktycznych pomieszczeń do nauki w nowo wybudowanych obiektach szkół publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Może Pani doprecyzować, na co wspomniane kwoty dofinansowania zostały przeznaczone?
Dotychczasowe sześcioletnie szkoły podstawowe, przekształcone dziś w ośmioletnie, musiały utworzyć nowe pracownie przedmiotowe tj. fizyczne, chemiczne i biologiczne. Należało doposażyć pracownie komputerowe w sprzęt, oprogramowanie i meble, a w bibliotekach powiększyć księgozbiór dla uczniów klas VII-VIII. Natomiast w nowopowstałych szkołach podstawowych, należało wyposażyć sale do edukacji wczesnoszkolnej, a w bibliotekach powiększyć księgozbiór dla dzieci klas I-III. Dostosowywaliśmy również świetlice szkolne w sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz sanitariaty uczniowskie do potrzeb dzieci młodszych.
Czy reforma i zmiana sieci szkół wpłynie na wysokość otrzymywanych przez miasto subwencji?
Zgodnie z planowaną częścią oświatową subwencji ogólnej dla gminy i powiatu Ruda Śląska, wyrażoną w przesłanych pismach Ministra Rozwoju i Finansów, można zauważyć, że wspomniana subwencja w obydwu przypadkach jest większa niż na rok budżetowy 2016. Niewątpliwie wpływ na to ma zwiększenie w porównaniu do kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, określonej w ustawie budżetowej na rok 2017, o ok. 2,8%.
Które szkoły są obecnie modernizowane, a które doczekają się w najbliższej przyszłości remontu?
W tym roku przeprowadzono m.in. remont dachu w Szkole Podstawowej nr 18 im. ks. Konstantego Damrota, wymiana instalacji elektrycznej w Szkole Podstawowej nr 40 im. Karola Goduli oraz drenaż opaskowy wokół budynku Szkoły Podstawowej nr 41 im. Józefa Wieczorka. Z budżetu obywatelskiego wykonano remont sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej–Curie oraz remont parkietu sali gimnastycznej w budynku byłego Gimnazjum nr 5. Do końca 2017 r. zostanie przeprowadzona termomodernizacja w Miejskim Przedszkolu nr 18, Szkole Podstawowej nr 11 Specjalnej, Szkole Podstawowej nr 24 im. Powstańców Śląskich i Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Rudzie Śląskiej, a w roku 2018 termomodernizacja jest planowana w budynku Szkoły Podstawowej nr 13 im. Alfreda Szklarskiego oraz byłego Gimnazjum nr 7, który z dniem 1 września 2017 r. stał się integralną częścią Szkoły Podstawowej nr 16 im. Janusza Korczaka. Ponadto w przyszłym roku planujemy modernizację infrastruktury sportowej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Joanny von Schaffgotsch-Gryzik i Szkole Podstawowej nr 23 im. Jana Brzechwy. Natomiast z budżetu obywatelskiego zmodernizowana zostanie infrastruktura sportowa w: Miejskim Przedszkolu nr 39 im. Bajkolandii, plac zabaw w Miejskim Przedszkolu nr 42, Szkole Podstawowej nr 6 im. Marii Skłodowskiej–Curie, Szkole Podstawowej nr 40 im. Karola Goduli i Zespole Szkół Ponadgimnazjalnym nr 2.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.