Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zlikwidowana? Na razie mowa jest o jej zawieszeniu

Czas czytania: 9 min.

Linia tramwajowa nr 9 łączy Bytom z Rudą Śląską, Świętochłowicami i Chorzowem. Pokonanie 17-kilometrowej trasy zajmuje średnio 70 minut. Ostatnio pojawiły się pogłoski o jej zawieszeniu. Czy do tego dojdzie?

120 lat historii: Linia tramwajowa nr 9 może poszczycić się długą i chlubną historią. Jej trasa pokrywa się z trasą uruchomioną 5 listopada 1899 roku na linii Szombierki – ChebzieNowy BytomWirek. 6 sierpnia 1901 roku przedłużono ją z Wirku ażdo Świętochłowic.

Przez wiele lat linia ta nie była modernizowana. Nie mogąc się doczekać remontu torowiska, w 2016 roku prezydent Rudy Śląskiej postawiła ultimatum spółce Tramwaje Śląskie, stawiając na szali remont lub zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowej nr 9. Zgodnie z założeniami tramwaje miały zostać zastąpione przez autobusy. Wówczas udało się wypracować kompromis, a niedawno (październik 2017 roku) zmodernizowano torowisko w Nowym Bytomiu.

Przypomnijmy, że prace remontowe na ul. Niedurnego rozpoczęto 20 marca, a 16 października 2017 roku tramwaj linii 9 powrócił na tory. Modernizacja objęła 900 metrów jednotorowej linii wbudowanej w ziemię, czyli odcinek torowiska od skrzyżowania z ul. Hutniczą do ul. Grochowskiej w Rudzie Śląskiej. To jednak nadal zaledwie kropla w morzu potrzeb, ponieważ staninfrastruktury jest fatalny, a linia naszpikowana jest mijankami wydłużającymi niepotrzebnie czas przejazdu. Rozwiązaniem byłaby budowa drugiego toru, ale na to brakuje odpowiedniego miejsca.

Czy linia tramwajowa nr 9 zostanie zawieszona?

Jak wyjaśnia Katarzyna Tomczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach miasto to nie złożyło wniosku o zawieszenie linii tramwajowej nr 9.

Zdajemy sobie sprawę ze złegostanu torów na trasie, którą pokonują tramwaje linii nr 9. Gmina Świętochłowice nie zwracała się jednak z wnioskiem o zawieszenie bądź likwidację linii. Trwają natomiast prace mające na celu przygotowanie i wybór najlepszych rozwiązań, które pomogą udrożnić ciągi komunikacyjne w naszym mieście – precyzuje Katarzyna Tomczyk.

Rzeczniczka dodaje także, że wiążące decyzje jeszcze nie zapadły, a istotną rolę w tym procesie będą odegrają m.in. analizy, o których przygotowanie poproszona zostanie Politechnika Śląska.

Odcinek chorzowski pozostanie bez zmian

Kolejnym miastem przez które przebiega trasa tramwaju nr 9 jest Chorzów. Miasto deklaruje, że nawet w przypadku zawieszenia linii nr 9 w Bytomiu, Rudzie Śląskiej oraz w Świętochłowicach, chorzowski odcinek będzie obsługiwany bez zmian.

W Chorzowie stawiamy na komunikację miejską wykorzystującą tramwaje. Dlatego wspólnie z Tramwajami Śląskimi będziemy remontować ulicę 3-go Maja, a w przyszłości torowiska i jezdnie ulicy Hajduckiej i Powstańców. Tramwaje są ekologiczne i wygodne dla mieszkańców. Warto jednak zauważyć, że linia numer 9 biegnie głównie przez Rudę Śląską, Świętochłowice czy Bytom. Jeśli temiasta podejmą decyzję o likwidacji linii, to chorzowski odcinek linii nr 9 będzie nadal obsługiwany, ponieważ pokrywa się z przebiegiem linii numer 7 i 20 – wyjaśnia Karolina Skórka, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Chorzowie.

A co z Rudą Śląską?

Miasto Ruda Śląska nie wyklucza zawieszenia funkcjonowania tej linii tramwajowej i wprowadzenia czasowej, zastępczej komunikacji autobusowej. Magistrat wyjaśnia, że ma to związek z olbrzymią liczbą negatywnych komentarzy zgłaszanych do rudzkiego magistratu przez mieszkańców podróżujących linią nr „9”, ale nie tylko.

Jak zaznacza magistrat, Ruda Śląska od dłuższego czasu podejmuje starania zmierzające do modernizacji rudzkiego odcinka linii tramwajowej nr „9”. Funkcjonowanie tej linii tramwajowej stanowi priorytet dla sprawnie funkcjonującego transportu zbiorowego opartego na komunikacji tramwajowej.

Niestety z przykrością należy stwierdzić, że w chwili obecnej miasto nie do końca zadowolone jest ze współpracy ze Spółką Tramwaje Śląskie, których jest akcjonariuszem. Na sytuację tę ma wpływ brak zdecydowanych działań, o których wcześniej zapewniała Spółka Tramwaje Śląskie, dotyczących niezmodernizowanych odcinków linii tramwajowej nr „9”. Chodzi tutaj o modernizację na odcinku od granicy z miastem Bytom (od tzw. Młynu Szombierskiego) w ciągu ul. Karola Goduli a następnie wzdłuż ul. Niedurnego do ul. Hutniczej – wyjaśnia Andrzej Nowak, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Ruda Śląska ds.Transportu Zbiorowego.

Andrzej Nowak podkreśla również konieczność niezwłocznej modernizacji odcinka liniizaczynającego się na ul. Grochowskiej do granicy z miastem Świętochłowice w rejonie ul. Katowickiej.

Po przeprowadzeniu ww. działań modernizacyjnych istnieje realna możliwość wprowadzeniu 15 min. taktów w kursowaniu tramwajów na linii „9”, co zapewne uatrakcyjni jej funkcjonowanie – dodaje pełnomocnik prezydenta – dodaje Nowak.

Warto dodać, że Ruda Śląska podpisała 26 października 2016 r. „List intencyjny” z Tramwajami Śląskimi, którego celem nadrzędnym było ustalenie kierunków i sposobów realizacji wspólnych działań prowadzących do przeprowadzenia prac budowlanych modernizacji infrastruktury technicznej linii tramwajowej nr „9”, jak również określenie zakresu współpracy, niezbędnej do skutecznej realizacji ww. modernizacji.

Niestety poza modernizacją niespełna 900 m. odcinka w Nowym Bytomiu (od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej) do dziś nie zmieniło się nic w tej sprawie. Mając na uwadze dotychczasowy brak reakcji Spółki Tramwaje Śląskie na prośby i apele, miasto Ruda Śląska zaczyna powoli tracić nadzieję, że wcześniejsze zapewnienia Spółki zostaną zrealizowane. Co więcej stoimy na stanowisku, że jesteśmy jako Miasto traktowani, mówiąc delikatnie: przedmiotowo – komentuje przedstawiciel magistratu.

Rudzianie nie mają jednak dobrych doświadczeń związanych z zawieszeniem linii tramwajowej. Ostatnią zawieszoną była popularna „osiemnastka”. Tramwaj ten woził mieszkańców Rudy Śląskiej do Bytomia, a bytomian do Rudy Śląskiej do 14 lutego 2015 roku, kiedy to linia została zawieszona. Przypomnijmy, że decyzja ta argumentowana była  między innymi niebezpiecznym przejazdem pod wiaduktem kolejowym oraz złym stanem technicznym mostu na ul. Piastowskiej w Rudzie Śląskiej. Remont wspomnianego obiektu jednak przeprowadzono 2017 roku, lecz usunięto szyny, uniemożliwiając reaktywację linii tramwajowej, którą zastąpiła linia autobusowa nr 118. Czy los „osiemnastki” podzieli linia nr 9?

Komentarze (59) DODAJ

Linia 9 powinna zostać na dotychczasowej trasie. Jedynie powinno być więcej tramwajów nisko pokładowych, ponieważ wiele osób z małymi dziećmi, osoby starsze oraz niepełnosprawni mają problemy żeby jeźdźić tą linią. Jestem często w Katowicach i tam jeżdżą same nisko pokładowe tramwaje.
aga
A może by tak zlikwidować służbowe samochody w UM.
jorg
Ci co tak psioczą na miasto to chyba tylko dla tego że są złośliwi. Na GŚl tylko Katowice i Gliwice odstają od reszty. Reszta jest robotnicza przechodząca w sypialnie. Ruda ma dobrą lokalizację i trzeba to wykorzystać.
dolas
Sorry Gregory, w Bytomiu, Mikołowie, Chorzowie, Zabrzu czy Rybniku wyjdziesz w centrum miasta do pubu czy restauracji. Na frynie ino Driud, Toscania, Biesiadowo czyli same pizzerie i kebaby. Jedynie Świony są gorsze od Rudy. Odnośnie lokalizacji, skoro nie wykorzystali potencjału przez ostatnie 20 lat to i teraz nie wykorzystają. Ruda to miasto tak samo zardzewiałe mentalnie jak ten tramwaj na pętli w Chebziu. Prawda jest taka, że lepiej sytuowani uciekają z Rudy, ponieważ nie ma tutaj nic dla człowieka chcącego czegoś więcej niż Biedronka czy Lidl. Smutne, ale i prawdziwe.
smutny rudy
Ruda to głownie kościoły-pielgrzymki i zakłamanie .i 2 grupy kiboli,,,
senior
Podpisuje się pod tym co napisał rudy. Będąc młodym tu nic nie ma do roboty. Chce iść na kawę z koleżanka to nie ma gdzie. Chce iść na piwo to druid w którym ciężko o miejsca. A wieczorem strach wracać, bo kiboli czy dresów pełno. Drogi dziurawe niby nie ma pieniędzy na ich remont, ale nowy budynek um już chca budować. Dojedź gdzieś autobusem (po terenie miasta). 5 autobusów co minute, a potem przez 30 minut cisza. Roboty nie ma no chyba ze w kolejnej budce z kebabem, a ceny smieci czy życia po prostu rosną. Nie dziwota, ze normalni ludzie się stad wyprowadzają. Ruda będzie za pare lat drugimi Lipinami tyle ze większymi.
mieszkanka
Chcę rozrywki, której nie ma w Rudzie to wsiadam w samochód i jadę. Nie wszystkie dzielnice mają przed sobą taką samą przyszłość, ale w każdym mieście tak jest.
dolas
No i sam się wkopałeś. Słowo klucz dzielnice. Nie mieszkam na Nowym Bytomiu, ale to niby jest centrum miasta. Powinno być reprezentatywne. Powinny być tak jakiekolwiek miejsca do spotkań, jakiekolwiek atrakcje ogolnie mowiac. Mieszkaniec Zabrza ma dużo miejsc w centrum do spotkan, mieszkaniec Chorzowa tak samo, nie musi jeździć do ościennych miast by napic się piwa! To jest smutne. Nie chce by nagle by w każdej dzielnicy były takie miejsca. Centrum ma być centrum, a mam wrażenie ze mak na karmanskim byłby lepszym centrum miasta niż teraz nowy Bytom. Oczywiście nie mówię tez, ze ma tam być nagle wielkie centrum handlowe, skocznia narciarska i stadion większy od śląskiego. Chodzi o małe a jakże ważne punkty dla mieszkańców, których brak. Ja chcąc wyjść na piwo ze znajomymi muszę jechać na Wolke albo na mariacka. Nie lepiej by było, żeby można bylo pojechać na nowy Bytom? A tak napędzam gospodarkę innego miasta i marnuje czas w aucie/komunikacji miejskiej. I nie, tak jak w rudzie nie ma w każdym innym mieście. Świętochłowice może tez maja jak ruda, reszta miast jest daleko w przodzie. Tu można tylko dostac mieszkanie dla bezrobotnych, majac za sąsiadów patologie i kiboli, a jak się nudzi to iść do biedronek które są na każdym rogu.
mieszkanka
Ja mam bliżej do centrum Zabrza czy Bytomia niż mieszkaniec Grzybowic czy Stolarzowic. Pozdrawiam;)
dolas
„Ja mam” popatrz trochę ponad swój nos. Co z tego, ze masz bliżej do zabrza? A patrząc z drugiej strony, gdyby Zabrze było jak Ruda to już byś nie miał tak „fajnie” i może byś zrozumiał punkt widzenia innych. Niestety typowo polskie zachowanie, ja mam to wywalone na innych, niech wsiada do auta i jeżdżą. Szkoda, ze tacy mieszkańcy są i maja prawo głosu, bo zgaduje ze nawet z niego nie korzystają bo TAK IM JEST DOBRZE WIEC PO CO ZMIENIAĆ...
mieszkanka
Przecież to nie miasta otwierają restauracje czy kluby tylko prywatni przedsiębiorcy a oni w Rudzie najwidoczniej nie chcą inwestować, z drugiej jednak strony w naszym mieście budują się nowe mieszkania i domy i ktoś je jednak kupuję
mieszkaniec
komunikacja miejska w Rudzie Śląskiej to i tak dno i wodorosty
hajer
Ludzie!!! Nie zauważacie prawdziwego problemu. Ruda Śląska jest udziałowcem Tramwajów Śląskich (tak, jak inne miasta aglomeracji) i jako udziałowiec dopłaca do funkcjonowania tej firmy. Zauważcie, że np. w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu itp. torowiska są już w większości wyremontowane. I to m.in. za pieniądze z Rudy Śl. W związku z tym nasze miasto musi podjąć jakieś kroki, żeby przymusić Tramwaje Śl. do remontowania u nas torów. W przeciwnym razie kasa zostanie wydana na remonty w ościennych miastach a na Rudę zabraknie i walne zgromadzenie udziałowców podejmie decyzję o tym, że dalej remontować nie ma za co albo ma się to odbyć na koszt Rudy. Pomyślcie! Wtedy będziecie narzekać, że obecna władz\a nie reagowała, jak jeszcze był czas.
jo
To prawda. Przyjęta przez UM strategia jest słuszna. Jak inaczej wymusić na spółce modernizację torowiska, która zapowiadana jest od wielu, wielu lat....
tadek
Bzdury. Obecna władza nie potrafi rozmawiać z partnerami! Nie tylko o tramwaje chodzi!Likwidacją 18 chcieli pogrozić palcem a wyszło że Miasto wypchnięto na boczny tor!Bytom też zawieszał działalność tramwaju i ten jakoś wrócił. Wg. Artykułu inne miasta raczej zdziwione postawą Rudy Śląskiej.
mieszkaniec-wyborca
szanowni forumowicze - ktoś tą Panią wybrał , ktoś inny nie poszedł na wybory więc mamy to to mamy . Umiemy tylko marudzić jak jest kryzys a tak to gdzie wszyscy mieszkańcy byli ? Jacy mieszkancy taka władza - zawdzięczamy to tylko sobie więc nie płaczcie tutaj tylko spiąc pośladki zagryść zęby i pić to piwo które sobie naważyliście
już nie mieszkaniec r.Śl.
Całe szcześćie, ze już tu nie mieszkosz. Malkontentów momy aż nadto...
hans
ale to nie ja narzekam tylko tacy mieszkańcy jak TY Hans więc się odpitol
już nie mieszkaniec r.Śl
To nie zasługa jednej władzy. To klika "rządząca min. 2 dekady". Jeśli urzędnik za nic nie odpowiada i niczego nie buduje to i tak otrzymuje swoją pensję. Więc po co się wychylać? Powoli, do emeryturki i przy okazji obstawić rodziną i przyjaciółmi miejskie spółki. To miasto już przegrało z Mikołowem, Rybnikiem, Zabrzem i Chorzowem. Do tego ma jeden z najwyższych w regionie wskaźników zadłużenia względem dochodów. Co mówi nam jasno o braku rozwoju biznesu prywatnego, jeśli padną kopalnie to Bytom będzie przy Rudzie jak Las Vegas przy Świętochłowicach. Takie rzeczy nie dzieją się z dnia na dzień, to nieudolna, wieloletnia polityka rządzących. Jeśli urzędnicy nie potrafią wykorzystać najlepszej komunikacji wśród miast ościennych (A4, DTŚ, N-S) i położenia, trasa Katowice-Gliwice... To jasno pokazuje jakim Ruda Śląska jest "dobrze rządzonym" miastem.
rudzianin.
Ludzie po to wam hałdy robią deptaki byśmy chodzili pieszo z wirku na nowy bytom pani prezydent oszczedza na budżecie
wirecki
Jak można dążyć do likwidacji jedynego środka komunikacji, który nie stoi w korkach?
bbb
Jadąc tramwajem z Goduli na Chebzie i na odwrót mam śmierć w oczach. Rzuca na całej długości. Kto wgl wydal zgodę na użytkowanie tego odcinka ? Tragedia !
godulorz
Zamiast tramwaju zlikwidować urząd miasta.Będzie tyle zaoszczędzonych pieniędzy że tramwaje lepsze niż w Dubaju będą
tom
Miasto w takiej trosce o stan techniczny torowisk, niech lepiej zwrócą uwage na stan techniczny dróg!!! Przejazd Niedurnego od Huty Pokój do świateł to slalom gigant!!! Inne drogi (np. Czarnoleśna lub Gwarecka) nie lepsze!!!
sebazkafałzu
I to jest walka ze smokiem. Likwidacja tramwaju w zamian na kolejne kopciuchy czyli autobusy.
lol
Od kiedy 18 jezdzila w Swietochlowicach?
zn
Tramwaje należy zlikwidować to przestarzały środek transportu
mieszkaniec
Dlatego wznowil tramwaje Luksembug w którym jest najwyzsza najnizsza placa w eu.
mm
I co śmierdzące autobusy dać
mieszkanka bykowiny
Dać elektryczne autobusy !!!
nutka
Zawieszenie lub zamknięcie linii nr 9 będzie w pewnym sensie alegorią stanu naszego miasta. Od wielu lat zaniedbane, byle jakie, nieremontowane, zanieczyszczone i zniszczone w dużej części przez szkody górnicze. Rozwój następuje zbyt wolno i małymi etapami, wg polskiej zasady "jakoś to będzie". Władze gdzieniegdzie przylepiają plaster na sączącą się ranę. Budują od 10 lat trasę N-S i liczą, że nastąpi cud gospodarczy i może ktoś wybuduje gigantyczny budynek na Chebziu "Radius" co już samo w sobie brzmi absurdalnie. Słaba komunikacja miejska, słabe warunki bytowe, wiele skażonych patologią osiedli, smog taki, że można nim chleb smarować i problemy społeczne. Ciągły brak pomysłu na budownictwo komunalne i wsparcia dla młodych rodzin, które mogłyby zwiększyć populację miasta. Jest tyle "dziur" na tym obrazku Rudy Śląskiej, że być może jesteśmy świadkami początku powolnego upadku miasta, które może stać się drugim Bytomiem lub Wałbrzychem.
pracownik lutowy
Proszę cię wyprowadź się stąd !!!
dolebra
Już wkrótce :)
pracownik lutowy
Jednego gorola mniej.
müller
Z umysłowym zaściankiem trudno dyskutować
pracownik marcowy
Masz rację, ja wyremontowałem swoją wielką płytę, jestem w trakcie jej sprzedaży i uciekam do lub tuż pod Gliwice. Mieszkam w Rudzie od urodzenia, wszyscy z mojej rodziny (prócz mnie) wyjechali z Rudy (mieszkają w innych miastach Polski). Nie pracuję i nigdy nie pracowałem w Rudzie (brak firm które wykorzystałyby moje umiejętności). Do tego nie mogę wieczorem wyjść gdziekolwiek bo tutaj nic nie ma. Żadnych dobrych knajpek, restauracji, parku, nawet kina (prócz Plazy) czy teatru. Centrum miasta to kebaby, banki i lombardy... To miasto to sypialnia i zaplecze życiowe dla emerytowanych górników oraz pracowników dyskontów.
facet z rudy
To prawda że w Rudzie nie ma dokąd pójść, zero dobrych knajpek. Kino w Plazie przy obecnych cenach biletów jest nie do przyjęcia. Biorę dzieciaki i jedziemy do zabrzańskiego Multikina, gdzie bilety dużo tańsze
berta
No cóż jak wiele negatywów wpływa do UM widać choćby po tej sondzie. Pewnie pozytywów ludzie nie zgłaszają :) Miasto jest traktowane po macoszemu nie tylko w tym temacie, trochę to przypomina Polskę PiS w UE. Skoro nie potrafi się podjąć współpracy to inne miasta nie współpracuja z naszym miastem, proste. Likwidacja 9 = referendum!!!! To też proste. Bo aktualnie 9 w godzinie szczytu najszybciej się dostać z Goduli do N. Byromia i przeciwnie, wynika to z ogromnych korków na tym odcinku. Zawieszenie owszem ale na czas remontu, inaczej będzie znów bardzo ekologiczne działanie druzyny Grażyny!
ratatuj
Brawo! Zamiast inwestować w komunikację miejską, likwidujecie jedyną linię tramwajową w mieście. Po kiego czorta jakieś plany o centrum przesiadkowym w Chebziu, skoro okazuje się, że po mieście jedynie autem da się poruszać, chociaż coraz trudniej ze względu na korki i brak parkingów. Zaczynamy po woli rezygnować z komunikacji miejskiej: 215,18,9, a potem 155,982,39?
krecha
Jasne likwidujcie wszędzie tramwaje, wszak to jedyne eko wozidło ale tego chyba zarządzający nie widzą. Lepszy dla nich 15 letni autobus a ponoć tyle smogu jest od samochodów.
rudziol
Jasne wszystko zlikwidujcieW takim razie po co byl ten potezny remont na neidurnego i pieniadze w bloto skoro teraz autobus checie puscic. Smiechu warte
no ja tez jestem
Moim zdaniem linię zlikwidować i obstawić autobusami technologii LNG/LPG lub elektrycznymi (Jaworzno). Tory zlikwidować i naprawić i poszerzyć nawierzchnię w miejscach współdzielenia torowisk. Mniej hałasu, nowszy, lepszy (brak poślizgów na podjazdach zimą i jesienią) ekonomiczniejszy tabor oraz ułatwienia wejścia dla osób starszych, dzieci, niepełnosprawnych, chorych i matek z wózkami (wozy niskopodłogowe).
chop
Brak poślizgu na podjazdach powiadasz ? Jak wszystkie dziad transy które mają autobusy nie wjadą pod górkę na Niedurnego. Co jest tańsze ? Nowy "ekonomiczny" tabor czy to co jest użytkowane. Gdzie będziesz LNG tankować ?? Sieć elektryczną tez trzeba przerobić albo stworzyć od nowa a to kosztuje
the truth

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe