Fotoradar w Rudzie Śląskiej wśród najskuteczniejszych w Polsce

Czas czytania: 5 min.

Na ulicach polskich miast pojawi się 70 nowych fotoradarów, które mają poprawić bezpieczeństwo i zdyscyplinować kierowców do przestrzegania ograniczeń prędkości. CANARD wskazuje, że “analizy rejestrowanych naruszeń pokazują, iż na dwieście przejeżdżających obok fotoradaru pojazdów, jeden kierujący przekracza dozwolony limit prędkości.”

Ruda Śląska w czołówce miast z największą liczbą wykroczeń

“Zakręt mistrzów” to miejsce doskonale znane wszystkim rudzkim kierowcom – punkt znajduje się na Drogowej Trasie Średnicowej, na wysokości salonu Mercedesa. Niezależnie od warunków, nawet kilka razy dziennie dochodziło w tym miejscu do różnych zdarzeń drogowych. 

W 2019 przed „Zakrętem Mistrzów” pojawił się znak „Czarny Punkt” mający przypominać kierowcom o konieczności zachowania ostrożności. Już wówczas miasto Ruda Śląska wnioskowało do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o ustawienie fotoradaru, jednak organ wtedy oświadczył, że nie jest to możliwe. 

W końcu wiosną 2022 roku pojawił się tam fotoradar, który okazał się niezwykle skuteczny – obecnie w tym miejscu dużo rzadziej dochodzi do zdarzeń drogowych. Okazuje się jednak, że amatorów za dużej prędkości w tym miejscu wciąż nie brakuje!. Z danych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wynika, że w 2024 roku  fotoradar zamontowany na rudzkim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej zarejestrował aż 10 770 wykroczeń.

“Nasze urządzenia skutecznie wpływają na uspokojenie ruchu, zmniejszenie liczby wykroczeń i poprawę bezpieczeństwa na drogach” – podkreślają urzędnicy CANARD.

Technologia i funkcjonalności nowych fotoradarów

Nowe urządzenia będą rejestrować pomiary prędkości w sposób ciągły, automatycznie rozpoznawać tablice rejestracyjne i identyfikować rodzaj pojazdu. Ich najważniejsze funkcje to:

  • możliwość kontrolowania kilku pasów ruchu jednocześnie,
  • przypisywanie do każdego pojazdu danych dotyczących prędkości, pasa ruchu, kierunku jazdy, czasu i miejsca wykroczenia,
  • odporność na trudne warunki pogodowe, działanie w dzień i w nocy.

“Nowoczesna technologia pozwala na skuteczniejszy nadzór nad ruchem drogowym, co ma bezpośredni wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa” – czytamy w komunikacie CANARD.

Lokalizacje i kryteria wyboru

Nowe fotoradary zostaną zamontowane w miejscach, gdzie regularnie dochodzi do licznych wypadków i kolizji. Kluczowe czynniki wyboru lokalizacji obejmowały:

  • liczbę i charakter zdarzeń drogowych,
  • obecność przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych i miejsc użyteczności publicznej,
  • ruchliwość danego odcinka drogi.

“Dobór lokalizacji poprzedziły szczegółowe analizy zagrożeń. Wybieraliśmy miejsca, gdzie nadmierna prędkość jest realnym problemem” – wyjaśniają przedstawiciele CANARD.

Najwięcej nowych urządzeń pojawi się w województwach:

  • wielkopolskim – 11 fotoradarów,
  • dolnośląskim – 10 fotoradarów,
  • mazowieckim – 8 fotoradarów.

Każda lokalizacja będzie odpowiednio oznakowana, a obudowy fotoradarów będą miały żółty kolor.

Harmonogram i koszt inwestycji

Podpisana umowa przewiduje 71 tygodni na realizację projektu. Proces wdrożenia obejmuje:

  • oględziny wybranych lokalizacji,
  • opracowanie projektów organizacji ruchu,
  • przygotowanie infrastruktury technicznej i energetycznej,
  • integrację urządzeń z centralnym systemem CANARD.

Pierwsze urządzenie zostanie uruchomione najpóźniej w ciągu 50 tygodni, a wszystkie nowe fotoradary mają działać do lipca przyszłego roku. Koszt instalacji jednego urządzenia wynosi 240 tys. zł, a łączna wartość projektu to niemal 16,8 mln zł.

Efektywność systemu fotoradarów

Z danych CANARD wynika, że w 2024 roku 459 fotoradarów systemu zarejestrowało 719 158 wykroczeń przekroczenia prędkości. Wśród miast z najwyższą liczbą naruszeń znalazły się:

  • Świdnik – 21 044 wykroczenia,
  • Ruda Śląska – 10 770 wykroczeń,
  • Wanaty – 10 284 wykroczenia.

– W miejscach objętych nadzorem dochodzi do wyhamowania prędkości oraz zmniejszenia liczby wypadków i kolizji – podkreślają urzędnicy CANARD.  – Pomiary natężenia ruchu pokazują, że zdecydowana większość kierujących stosuje się do obowiązującego w miejscu objętym nadzorem ograniczenia prędkości.

Dzięki nowym urządzeniom poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego stanie się jeszcze bardziej odczuwalna, a kierowcy będą mieli dodatkową motywację do przestrzegania przepisów.

Karolina Bauszek-Żurek
Źródło: CANARD

Komentarze (9) DODAJ

I bardzo dobrze. Golić idiotów.
greg
Faktycznie coś jest nie tak z tym zakrętem, tyle wypadków. Lepiej zwolnić i dojechać do celu.
ehs
Zeby w Polsce dac sie zlapac na fotoradar to na prawde trzeba byc slepym. Znaki przed radarem, zolte skrzynki widoczne z daleka, obecne na kazdej nawigacji.
ddd
Fanie ze miasto coś przyrobi może posadzą jakieś drzewa albo przeprowadza akcje edukacyjna żeby sprzątać kupy po psach.
sebol
kasa chyba trafia do budżetu Państwa nie miasta.
zefel
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Dziurę budżetową najłatwiej łata się pieniędzmi kierowców
jorg
Ale płacą przecież tylko ci co na własne życzenie łamią przepisy więc o co chodzi ? Jeżdżę 30 lat i nigdy nie miałem mandatu za prędkość. Staram się noe przekraczać prędkości, no może o te 10 i wystarczy żeby nie płacić To strasznie proste.
lol
Jak ktoś jest głupi i nie potrafi jeździć to się dorzuca.
dolomit
Jeździj prawidłowo, to nie będą Twoje pieniądze:) Nie daj im zarobić
ruda

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe