Ważne zmiany w prawie o ruchu drogowym – co trzeba wiedzieć?

Czas czytania: 3 min.

Będzie można jeździć bez posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia ubezpieczenia OC, jednak jeszcze nie teraz. 4 czerwca weszły w życie przepisy ustawy z 9 maja, które wprowadzają zmiany w prawie o ruchu drogowym, a które dotyczą przede wszystkim uruchamiania kolejnych modułów systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Dla kierowców nowe rozwiązania mają między innymi znieść konieczność posiadania przy sobie wspomnianych dokumentów, a policji umożliwić tak zwane wirtualne zatrzymanie, jednak zanim to rozwiązanie faktycznie będzieobowiązywać musi nastąpić techniczne przystosowanie organów kontroli ruchu drogowego do możliwości nowego systemu – zwyczajnie muszą oni być wyposażeni w odpowiednie rozwiązania techniczne, aby przyjmować i przekazywać informacje na temat zatrzymania lub zwrotu dowodu rejestracyjnego.

Przepisy faktycznie wejdą w życie dopiero w momencie stosownego ogłoszenia wydanego przez Ministerstwo Cyfryzacji, a zatem wciąż mamy obowiązek posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz potwierdzenia posiadania ubezpieczenia OC.

Oprócz kwestii dokumentów zmiany nastąpią również względem świeżo upieczonych kierowców – każdego, kto prawo jazdy zdobędzie po 4 czerwca, będzie obowiązywał dwuletni okres próbny, podczas którego przez pierwszych osiem miesięcy kierowca ma obowiązekjeździć z przyklejonym z przodu i tyłu samochodu specjalnym listkiem. Między czwartym a ósmym miesiącem będzie musiał odbyć specjalny kurs doszkalający w tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego (2 godziny szkolenia teoretycznego organizowanego przez WORD oraz godzina w ośrodku doskonalenia jazdy). Co istotne, owe kursy będą płatne – łącznie 300 złotych. Kierowca, który nie ukończy takiego kursu straci prawo jazdy.

Również przez pierwsze 8 miesięcy nowych kierowców obowiązują większe ograniczenia prędkości – bezwarunkowe 50 km/h w terenie zabudowanym – również po zmroku.  Poza terenem zabudowanym zamiast maksymalnej prędkości 100 km/h (dwa pasy) i 90 km/h (jeden pas) – będą mogli jechać maksymalnie 80, natomiast na drogach ekspresowych i autostradach maksymalna prędkość z jaką powinni się poruszać to 100 km/h.

Okres próbny może zostać przedłużony, jeżeli nowy kierowca popełni dwa wykroczenia drogowe – oprócz tego zostanie on skierowany na dodatkowe badania psychologiczne oraz na dodatkowy kurs o tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zmiana nastąpi również w kwestii podejście do kierowców, którzy na swoim koncie zgromadzili 24 punkty karne – ci nie stracą od razu prawa jazdy, ale będą zobowiązania do odbycia reedukacyjnego kursu. Jeżeli nie zrobią takowego w ciągu miesiąca wtedy rzeczywiście prawo jazdy zostanie zatrzymane.

Inaczej będą również traktowani kierowcy, którzy w wyniku wyższej konieczności przekroczyli prędkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h. Sejmowa komisja ds. wewnętrznych i administracji uznała, że kierowca uniknie zatrzymania prawa jazdy, jeżeli:

w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa tego nie można uniknąć inaczej, a poświęcone dobro w postaci bezpieczeństwa na drodze przedstawiało wartość niższą od dobra ratowanego.

Po zaistnieniu takiego zdarzenia kierowca musi udokumentować ów stan wyższej konieczności, a będzie miał na to 21 dni.

Komentarze (9) DODAJ

Jak o prawku mowa to zawsze polecam wszystkim te z clubcardu, porzadna jakosc i firma rzetelna!!!
joaachim
Te zmiany to oni mogą sobie wiadomo gdzie wsadzić... Takich idiotyzmów to chyba w żadnym ministerstwie nie ma. Mam gdzieś, teraz już na bank ściągam Yanosika i będę zawsze z nim jeździł. Z nimi nie warto próbować grać fair
kierowca
Zgadzam się, świeżo upieczony 18 - 25 letni chłopak na drodze bez opieki doświadczonego kierowcy to nabita broń w rękach dziecka. Z dziewczynami dużo lepiej całe szczęście. Ale najpierw weryfikacja w całej Polsce idiotycznie postawianych znaków, i bezwzględna weryfikacja ograniczeń prędkości, które służą tylko i wyłącznie do wyciągania pieniędzy z naszych portfeli. Mam wątpliwości co do kursów doszkalających - a dlaczego nie są bezpłatne - skoro już są, czyżby kolejne wyciąganie kasy dla pociotków którzy uchwalili te przepisy? I co w końcu z "rutynowymi kontrolami trzeźwości" - czy jest to w końcu legalne czy nie. Skoro policja nagina przepisy to ja nie chcę być karany za jazdę 62 km/h gdzie ograniczenie wynosi 50 km/h. Nie słyszałem żeby policjant nagiął przepisy w "drugą stronę".
bobas
Poza terenem zabudowanym nie ma ograniczenia do 100 - tylko do 90 km/h.
kierowca
Jeżeli są co najmniej dwa pasy w jedną stronę to 100km/h, np. na średnicówce...
iks
A średnicówka to tak pierońsko zabudowany?
mieszkaniec
Na dwupasmowej jest 100, na jednopasmowej 90. Zatem technicznie maksymalnie jest 100, ale oczywiście poprawię, bo faktycznie tekst może wprowadzać w błąd. Dziękuję za zwrócenie uwagi.
wojciech kocjan
I tu się mylisz. Na drodze dwujezdniowej przedzielonej pasem zieleni jest stówka.
przodowy
Za 50 lat może ludzie wylądują też na Marsie - po co pisać i gdybać - a może kiedyś.
mieszkaniec

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe