Wiadomości z Rudy Śląskiej

Alternatywne połączenie kolejowe na trasie Gliwice-Katowice z przystankiem w Kochłowicach

  • Dodano: 2021-03-14 16:30, aktualizacja: 2021-03-14 21:08

Na trasie Katowice-Gliwice, będącej jedną z najczęściej uczęszczanych, PKP PLK planują wybudowanie nowej pary torów. Ma to być alternatywne połączenie przebiegające przez naszą aglomerację. To dobra wiadomość dla mieszkańców Rudy Śląskiej, bowiem nowy przystanek pojawiłby się m.in. w Kochłowicach



Szykuje się rozbudowa linii kolejowych w regionie

Spółka PKP PLK ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice- Katowice. Inwestycja zostanie w 50 proc. sfinansowana przez Metropolię. 

- Trasa kolejowa Gliwice – Katowice to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Odcinek długości ok. 30 km stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM i jest jednym z ważniejszych elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej – czytamy w komunikacie GZM.

Co zmieni się po wybudowaniu nowej pary torów?

Alternatywne połączenie na trasie Katowice-Gliwice ma usprawnić transport szynowy i oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Dzięki temu możliwe będzie także zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na wskazanej trasie, uruchomienie większej liczby połączeń pasażerskich oraz przewozów większej ilości towarów. Co więcej, jak przekonuje PKP PLK, czas jazdy pociągów z Katowic do Gliwic może się skrócić. Przypomnijmy, że obecnie przejazd zajmuje 20-26 minut.

Do tej pory pociągi Kolei Śląskich, kursujące w województwie śląskim, zmuszone były to dzielenia torów z pociągami dalekobieżnymi. Powodowało to szereg negatywnych skutków jak chociażby wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi pociągami na trasie, ustępowanie pierwszeństwa przejazdu pociągom kategorii premium lub międzynarodowym, co przekładało się z kolei na opóźnienia. Co więcej, ogranicza to także modyfikację oferty przewozowej i jej zwiększenie. Teraz pojawiła się szansa na zmianę sytuacji.

Gdy projekt zostanie zrealizowany, po nowych torach będą kursowały wyłącznie pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne. Co za tym idzie, możliwe będzie zwiększenie oferty przewozowej i częstotliwości kursowania składów. 

Bogatsza oferta transportu szynowego i więcej pociągów

- Budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice- Katowice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

Dodaje też, że inwestycja ta doprowadzi do tego, że pociągi kursujące wewnątrz metropolii będą kursowały co kilkanaście minut. To powinno się przełożyć także na wzrost popularności kolei, bowiem mając pewność, że pociągi kursują tak często, wielu mieszkańców GZM chętniej będzie wybierało ten środek lokomocji zamiast samochodów czy stojących w korkach autobusów.

Kolej Plus

To jednak nie koniec inwestycji związanych z pociągami. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia startuje także w przetargach na realizację 13 przedsięwzięć w ramach programu „Kolej Plus”.

Metropolia zgłosiła w ramach programu „Kolej Plus” następujące projekty liniowe:

  • Katowice Ligota — Mikołów — Łaziska Górne Brada — Orzesze — Orzesze Jaśkowice
  • Pyskowice —Pyskowice Miasto
  • Ruda Chebzie — Ruda Orzegów — Bytom Bobrek Wschód — Bytom
  • Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce — Dąbrowa Górnicza Tworzeń — Dąbrowa Górnicza
  • Gliwice — Ruda Kochłowice — Chorzów Hajduki — Katowice
  • Tychy — Mąkołowiec — Katowice Kostuchna — Katowice Ochojec — Katowice Ligota

W planach jest także budowa nowych przystanków:

  • Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka 
  • Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto 
  • Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark
Alternatywne połączenie pociągowe na trasie Gliwice-Katowice z przystankiem w Kochłowicach

Komentarze (22)    dodaj »

  • Bożena

    Za to są Kochliwice i inne mądrości bolusia

  • papagaj

    Hopie kochlowice łod kochlowa,tonic inego jak dziura co mietły kręciły,tam nic niema inie bydzie,zanimikroczy Bykowina os,jedynie co ratuje to cugi na banie,a bydzie eko i zielono,

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również