Wiadomości z Rudy Śląskiej

Już niebawem rozpoczną się prace przy budowie kolejnego odcinka trasy N-S

  • Dodano: 2021-07-06 13:45

Jeszcze w te wakacje ruszą prace przy budowie I etapu ostatniego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Budowany odcinek ma przebiegać od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. 

Dziś w urzędzie miasta podpisana została umowa z wykonawcą inwestycji, która ma być gotowa do maja 2023 r. Koszt wszystkich prac ma wynieść 95 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych.

- To ważny moment, bo to najważniejsza inwestycja drogowa w naszym mieście. Choć trzeba przyznać, że trochę nerwów nas to kosztowało. Wpierw nierozstrzygnięty przetarg w 2019 r., potem zmiany w podziale zadania na dwa etapy i przede wszystkim zgoda na ten podział, umożliwiająca utrzymanie dofinansowania unijnego – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.


Budowany odcinek ma przebiegać od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej

Najnowsze przedsięwzięcie drogowe miasta obejmuje odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudowę ul. Bielszowickiej od wspomnianego węzła do ul. 1 Maja, rondo na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.

To pierwszy etap, kolejny będzie obejmował już tylko budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. 

– Pierwotnie miał być to jeden duży odcinek realizowany w całości. Z uwagi jednak, że kwoty uzyskane w przetargu przekraczały o ponad 100 mln zł koszty wynikające z projektu i kosztorysu inwestorskiego, zdecydowaliśmy się na podział zadania. Jak widać była to dobra decyzja – tłumaczy wiceprezydent Krzysztof Mejer.


Prace powinny rozpocząć się jeszcze w lipcu

Prace przy budowie objętego podpisaną dziś umową odcinka powinny rozpocząć się jeszcze w lipcu. 

- W pierwszej kolejności prace związane będą z przebudową i budową infrastruktury podziemnej. W pierwszej fazie robót nie przewidujemy utrudnień dla kierowców, te najwcześniej pojawią się dopiero jesienią - zapowiada Mariusz Pol, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów.

Sama inwestycja obejmuje budowę odcinka trasy N-S o długości prawie 1 km wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą. 

- Węzeł łączący trasę z ul. Bielszowicką będzie dwupoziomowy, a rondo na skrzyżowaniu ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej będzie miało formę turbinową. Przebudowane zostaną wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia – mówi Mariusz Pol. Przewidziano również przebudowę obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, przejść podziemnych, przepustów.


Koszt wszystkich prac ma wynieść 95 mln zł

Na budowę całego brakującego odcinka do autostrady miasto pozyskało pieniądze ze środków Unii Europejskiej. 

– Wobec zmienionego zakresu projektu wymagana była weryfikacja wcześniej złożonego wniosku o dofinansowanie. Przebiegła ona pozytywnie i otrzymaliśmy zgodę na podział odcinków – informuje wiceprezydent Michał Pierończyk. – Dofinansowanie do pierwszego z nich ma wynieść 85% kosztów kwalifikowanych – dodaje.

Ostateczną cenę w postępowaniu na wykonawstwo udało się uzyskać dzięki aukcji elektronicznej. Co ciekawe, kwota po aukcji była o ok. 15 mln zł niższa od pierwotnie złożonej oferty. Aukcja elektroniczna to dodatkowy etap postępowania, przewidziany przez Prawo zamówień publicznych. 

- Takie rozwiązanie zostało zastosowane przez nas po raz pierwszy. W aukcji mogli wziąć udział wykonawcy, których oferty nie zostały odrzucone podczas analizy formalnej – mówi wiceprezydent Mejer.

Postępowanie zostało przeprowadzone na specjalnej platformie, umożliwiającej oferentom reagowanie w czasie rzeczywistym na aktualną ocenę ofert.


Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S

Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie kończą się prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

Już niebawem rozpoczną się prace przy budowie kolejnego odcinka trasy N-S

Komentarze (26)    dodaj »

  • Rudzielec

    Jeśli wiadomo, że będzie aukcja to każdy oferent podwyższa przed aukcją cenę ofertową. Więc przeświadczenie, że obniżenie ceny kontraktu nastąpiło z powodu aukcji jest iluzoryczne! Roboty budowlane to nie kupowanie antyków lub dzieła sztuki gdzie emocje mogą wziąść góre nad rozsądkiem.

  • Pracownik lipcowy

    Są różne rodzaje aukcji, polecam poczytać o aukcjach holenderskich i japońskich.

  • Śmiechu warte

    Hahahha wy z kaczorem chcecie wyjścia z uni a gdyby nie dotacje to by my [...]i i trawy się trzymali

  • no to co?

    a ile UE wyciąga z powrotem? kto dziś coś daje za darmo?

  • Tak

    Jedni biorą dotację na uchodźców , inni na drogi . Wszyscy na coś biorą .

  • Domin

    A ty myślisz że ta niby unia to tak za darmo nom ciepie ta kasa

  • rex

    Za co?

  • Rudzielec

    Jeśli wiadomo, że będzie aukcja to każdy oferent podwyższa przed aukcją cenę ofertową. Więc przeświadczenie, że obniżenie ceny kontraktu nastąpiło z powodu aukcji jest iluzoryczne! Roboty budowlane to nie kupowanie antyków lub dzieła sztuki gdzie emocje mogą wziąść góre nad rozsądkiem.

  • Ja

    Dlaczego za łącznik Bytom- DTŚ ma płacić tylko Ruda Śląska? Mamy takich fachowców jak złotousty, który w Bytomiu też działał. Dogadać się w temacie kasy. Piaskownia o ile się nie mylę już na terenie Bytomia a tylko przez Godulę ciężki transport leci. Niech Bytom gdzie ta firma płaci przekaże również pieniądze. Całe Szombierki do DTŚ przez Godulę jeżdżą. Pozyskać pieniądze z Urzędu Marszałkowskiego, UE. To nie będzie tylko lokalna droga jak inne kawałki N-Ski, tutaj akurat i Bytom, Zabrze czy Piekary zyskają.

  • Ziga z Wirku

    Pamiętam Wirek i Bielszowice z lat 90tych,bylo bardzo zielono a przy starej ul Bielszowickiej było piękne jeziorko, dzisiaj te miejsca wyglądają jak tereny przemysłowe, masę domów wyburzono i do tego droga na drodze i kilometry hal w mieście...

  • egon

    W dodatku na Bielszowickiej to taka rudzka pustynia. Czy nie można było ten teren zadrzewić?

  • ggg

    Unia finansuje miasto się chwali, mistrzowie.

  • boluś

    Do Bytomia po niystabilnym gruncie ' bez resztki terenów zielonych na Rudzie tzn. Puszcza Kokotek. Już to widza! Zalecołbych niy'po'Radnym przypisanie osobistej odpowiedzialności karnej i majątkowej Zarządowi Miasta za tyn projekt/bez ram czasowych/ tzn.związanych z sprawowaną funkcjom. Kiejś muszom "odsiedzieć" i pospłacać!

  • Apsik

    Nie ma czegoś takiego jak Puszcza Kokotek.

  • boluś

    W twojej świadomości pewnie niy" a jo sie w niej wychowołch!

  • Ab

    Czy tylko moim zdaniem bardziej potrzebny jest odcinek od ulicy Goduli do NS/DTS?

  • Error

    Miasto nie ma dobrej koncepcji na tą drogę w kierunku północnym. Wszystkich terenów na których miało to polecieć pozbyto się lata temu, a teraz chce się uruchomić ta trasę pod oknami osiedla i kosztem ogromnych połaci starodawnego lasu oraz tzw. Rowu Rudzkiego .

  • Zefel z Goduli

    szkoda, że buduje się kolejny odcinek drogi, który i tak będzie mało uczęszczana a pomija się etap budowy i odciążenia drogi od urzędu skarbowego do bytomia - szombierek, który odciążyłby godulę, chebzie na drodze 925.Dziennie korki, spowolnienia, itp.

  • Magda

    Szkoda

  • ihy

    Masakra ile lat to już trwa, a gdzie tam jeszcze połączenie do Bytomia :(

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również