Wiadomości z Rudy Śląskiej

Trwa modernizacja torowiska tramwajowego w Rudzie Śląskiej. Kiedy nastąpi finał prac?

  • Dodano: 2021-03-26 09:45, aktualizacja: 2021-03-26 13:02

W Rudzie Śląskie trwają prace związane z modernizacją torowiska tramwajowego przebiegającego przez Godulę. Termin zakończenia inwestycji jest już znany. Niestety, na powrót tramwaju linii 9 na szyny jeszcze trochę poczekamy.


Zamiast tramwajem do Bytomia jeździmy autobusem

Modernizacja torowiska linii nr 9 biegnącej od Bytomia przez Rudę Śląską do Chorzowa została uznana za jedno z priorytetowych zadań inwestycyjnych, związanych z komunikacją tramwajową w województwie śląskim. Stan techniczny torowiska od dawna nie był zadowalający, dlatego też w końcu przystąpiono do jego modernizacji.

Stosowną umowę podpisano 16 marca ubiegłego roku, a miesiąc później ruszyły prace remontowe. Generalnym wykonawcą zadania pn. „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej” jest krakowska firma TOR-KRAK. Umowa opiewająca na 21 mln złotych zakłada, że wykonawca zmodernizuje ok. 2900 metrów toru pojedynczego (mtp), a zadanie to wykonane zostanie w terminie do 12 miesięcy od czasu podpisania umowy. Czas minął, zatem postanowiliśmy zapytać, jak wygląda stan prac.

- Wynikający z zapisów umowy z Generalnym Wykonawcą termin zakończenia realizacji prac modernizacyjnych torowiska wzdłuż ul. Goduli w Rudzie Śląskiej minął 16 marca. Na etapie realizacji prac wyniknęły jednak nieprzewidziane komplikacje z przebudową niezinwentaryzowanych instalacji podziemnych oraz budową nowego systemu odwodnienia torowiska. Na to nałożyły się również znacznie dłuższe, niż standardowo uzgodnienia z gestorami sieci i jednostkami administracyjnymi, wynikające z pandemii koronawirusa (to dotyczy wszystkich prowadzonych inwestycji) – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Spółki Tramwaje Śląskie.

Rzecznik podkreśla także, że wszystko to nie wynikało z winy Generalnego Wykonawcy, do którego pracy spółka Tramwaje Śląskie S.A. nie ma zastrzeżeń. 

- Były to przyczyny obiektywne, które wpłynęły na czas realizacji robót, co znalazło odzwierciedlenie w przesunięciu terminu zakończenia prac na koniec czerwca tego roku – wskazuje Andrzej Zowada.

 

Kiedy pojedziemy tramwajem z Rudy Śląskiej do Bytomia?

Okazuje się, że finalizacja prac nie oznacza wcale wznowienia kursowania komunikacji tramwajowej. Podróż tramwajem linii nr 9 z Rudy Śląskiej do Bytomia odbędziemy najwcześniej jesienią tego roku.

- Niestety, zakończenie prac na tym zadaniu nie będzie jednoznaczne z wznowieniem ruchu tramwajów, gdyż prowadzone są prace na tym samym ciągu tramwajowym wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu. Wznowienie ruchu linii nr 9 między pętlą w Chebziu a Bytomiem będzie możliwe dopiero po ukończeniu prac po stronie bytomskiej. Tu zapisy umowy stanowią, że całość prac ma zostać zakończona do kwietnia 2022 roku, jednak Generalny Wykonawca tej inwestycji zobowiązał się zrobić wszystko, co się da, by możliwe było wznowienie ruchu tramwajów we wrześniu bądź październiku 2021 r. – wyjaśnia Andrzej Zowada.

Przypomnijmy, że w zamian na linię tramwajową T9, uruchomiona została komunikacja zastępcza w postaci autobusu linii 121. Sprawa skomplikowała się nieco, kiedy miasto Bytom przystąpiło do realizacji innej inwestycji. Na początku marca tego roku ul. Frycza-Modrzewskiego w Bytomiu została zamknięta na odcinku od ul. Zabrzańskiej do Włodarskiego. Wprowadzono nową organizację ruchu oraz objazdy. Autobus linii 121 kuruje nową trasą i nierzadko stoi w korku. Zmiany związane są z realizowaną przez Gminę Bytom i spółkę Tramwaje Śląskie modernizacją torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Frycza-Modrzewskiego oraz przebudową skrzyżowania z ul. Zabrzańską.

A jakie plany spółka Tramwaje Śląskie ma jeszcze na ten rok?

Rok 2020 i 2021 to bardzo pracowite lata dla spółki Tramwaje Śląskie. Inwestycje realizowane są niemal w każdym mieście, w którym kursuje komunikacja tramwajowa. Jak podkreśla Andrzej Zowada, w tym roku spółka Tramwaje Śląskie planuje ogłoszenie przetargów i rozpoczęcie prac na poniższych zadaniach:

  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach - przetarg ogłoszony,
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Zabrzańskiej w Bytomiu od ul. Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego,
  • Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu,
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w Centrum Bytomia od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do Zajezdni Stroszek,
  • Przebudowa torowiska w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Miarki,
  • Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od skrzyżowania ul. Wolności z ul. Floriana (Browaru) do granicy z Rudą Śląską,
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w Zabrzu od Pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego łącznie z pętlą - przetarg ogłoszony,
  • Przebudowa  infrastruktury tramwajowej w Świętochłowicach w ciągu ul. Katowickiej, od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej,
  • Przebudowa torowiska tramwajowego w Chorzowie na odcinku od wiaduktu przy Hucie Kościuszko do ul. Metalowców,
  • Modernizacja rozjazdów na pętli tramwajowej Chebzie w Rudzie Śląskiej.

Komentarze (14)    dodaj »

  • n4u

    niech se wezmą te swoje zabytkowe tory po 18, powinni bulić za wykorzystanie jezdni i uszkodzenia opon / gleby rowerzystów

  • Peterc2h5oh

    Po co ??? . Z Szombierek na Chebzie tramwaje lini 9 jezdzily puste.

  • Leni 234

    Za co by sie nie zabrali "SPECJALISCI" ze spolki Tramwaje Slaskie to zawsze jest spiepszone.Znawcy od komunikacji tramwajowej wybieraja w przetargach specjalistow od remontow torowisk tramwajowych na zasadzie konkursow,ale zadna firma ,ktora rzekome przetargi wygrywala nie zakonczyla w terminie prac remontowych zgodnie z planem.Nie tylko na Slasku ,ale takze w Zaglebiu .Taki Zarzad Spolki TS juz dawno powinien byc wywieziony na taczkach z ul.Inwalidzkiej w Chorzowie.Sam Prezes trzyma sie stolka ,az go nogami do przodu wyniosa z tej firmy.Dalby sobie spokoj i dopuscil by mlodych preznych pracownikow do kierowania ta firma.

  • Pasażer

    Fajnie, tylko, że tramwajami jeździ coraz mniej osób. Nawet w godzinach szczytu w wagonie po kilka osób.

  • hans

    A czy po calym tym remoncie 121 pozostanie na trasie az do Bytomia? Zawsze to dodatkowa mozliwosc dojechania do domu czy pracy

  • Motornicza

    Pewnie nie zostanie , bo jak jest to tylko tymczasowe rozwiązanie. Docelowo linia 9 ma kursować z częstotliwością co 15min

  • Było Sobie_Szewo

    Pewnie nie, bo przecież mądre związkowe łby powiedzą, że nie będą dublować połączeń. Tylko nie pomyślą, że od Starej Bykowiny 9 i 121 jadą w zupełnie innych kierunkach.

  • Alleluja

    No to można dać 2 kierunkowe od Chorzowa Batorego do Goduli a nie czekać na ten piękny 121 który jedzie jak chce

  • Ziga z Wirku

    Może się nie znam ale jak na tak wielką inwestycję to bardzo malo osób widać przy pracy na torowisku.

  • Zefel z Goduli

    bo mieszkosz na wirku to ich nie widzisz.Jo mieszkom na Goduli to widać, że robiom.... jak to się godo dzieje się.

  • Ziga z Wirku

    Aaa, to przepraszam.

  • rudzianin

    przy starej infrastrukturze torów tramwajem bujało na boki..... (tory jak esy floresy) obecnie jadąc od Chebzia do Goduli i patrząc na nowe torowisko ma się wrażenie, że będzie sie podskakiwało bo odchylenia są góra i dół :)

  • Jo

    To się ciesz tak babę sciepywalo ci z kolan a teraz bydzie skokac góra dół więc same plusy

  • Motornicza

    Bo muszą jeszcze podbić torowisko

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również