25 czerwca w Śląskim Inkubatorze Przedsiębiorczości odbędzie się Narada Obywatelska o Edukacji - to jeden z efektów zakończonego na początku maja strajku nauczycieli. Chociaż protest pracowników edukacji trwał kilka tygodni nie osiągnęli oni porozumienia z rządem, a Związek Nauczycielstwa Polskiego zapowiedział szereg działań, łącznie ze wznowieniem akcji we wrześniu.
Na stronie internetowej profile facebookowe Ja, Nauczyciel oraz Protest z Wykrzyknikiem widnieją jako organizatorzy. Te nieformalne grupy zorganizowane właśnie w mediach społecznościowych, wraz z partnerami takimi jak między innymi wspomniany Związek Nauczycielstwa Polskiego czy też Związek Miast Polskich oraz Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów, organizują debatę, podczas której rozmawiać będą nad sytuacją polskiej edukacji.
Jak informują sami organizatorzy, odbywające się w całej Polsce narady mają dotyczyć trzech kwestii:
- aktualnej sytuacji w oświacie
- wspólnego namysłu nad kondycją szkoły i potrzebnymi kierunkami zmian (proponujemy 5 kluczowych pytań)
- wstępnej listy kluczowych postulatów wykraczających poza kwestie płacowe
Organizatorzy zachęcają do podjęcia na naradzie pięciu konkretnych zagadnień
Czego uczy szkoła? Do czego przygotowuje?
Uczniowie mają różne cele – niektórzy studiowanie, inni przygotowanie do praktycznego zawodu. Dla jednych szkoła ma dostarczać przede wszystkim wiedzy inni chcieliby, żeby także wychowywała - kształtowała charakter. Jedni uznają, że szkoła ma przygotowywać do spełniania oczekiwań “innych” - rynku pracy, społeczeństwa, państwa, inni - że powinna przede wszystkim pobudzać marzenia i talenty samych uczniów i wspierać ich rozwój - ale szkoła musi służyć wszystkim. Zastanówmy się, jak łączyć dobre przygotowanie do obowiązkowych egzaminów z rozwijaniem osobistych zainteresowań. Jak umożliwić wszystkim odnoszenie sukcesów i odkrycie swoich mocnych stron, czy organizować uczniowską samopomoc, a może zajęcia pozalekcyjne? - piszą organizatorzy.
Jak uczymy i wychowujemy? Jak motywujemy do nauki? Jakich doświadczeń dostarczamy?
Chociaż pierwszymi i najważniejszymi wychowawcami są rodzice, szkoła też odgrywa rolę w procesie wychowania, opisaną w dokumencie zwanym „programem profilaktyczno-wychowawczym”. Rodzice powinni uczestniczyć w opracowaniu tego programu dla swoich dzieci i określić, jakie punkty są ważne. Ale samo szkolne życie powinno stwarzać okazję do „wychowania w praktyce” – warto zebrać praktyczne pomysły, jak to zrobić, by te okazje były autentyczne i by uczniowie chcieli się w nie angażować. - piszą organizatorzy.
Jaka jest rola szkoły w społeczności lokalnej?
Szkoła może być ośrodkiem życia lokalnego, miejscem, w którym chętnie przebywa się poza godzinami lekcji – w którym spotykają się wszyscy mieszkańcy. Może być otwarta do późnego wieczora. Co może się tutaj dziać, kto może być organizatorem popołudniowego życia szkoły i w jaki sposób może taka sytuacja zmienić na lepsze szkolną edukację? - piszą organizatorzy.
Jaki jest kształt wewnętrznych relacji w szkole: w trójkącie nauczyciele – uczniowie – rodzice?
Dobre relacje to podstawa skutecznej współpracy. Czy warto wypracować jakieś „reguły gry”, które by pomogły te relacje nawiązać i utrzymać? Jaka rola w tworzeniu szkoły powinna przypaść samym uczniom? Co do powiedzenia powinni mieć rodzice? Jak budować dobre relacje wewnątrz każdej z grup i pomiędzy nimi? Wszyscy pewnie zgodzą się, że powinny być oparte na szacunku i wzajemnym słuchaniu, ale jak zrobić to w praktyce? Przez regulaminy czy przez szkolenia? A może przez wspólne działania? - piszą organizatorzy.
Jaka jest pozycja nauczycieli? Jakie oczekiwania w stosunku do nich?
Tradycyjnie nauczyciel ma „realizować program, oceniać sprawiedliwie, informować radę i rodziców, wspierać ucznia w rozwoju psychofizycznym”. Jakie punkty znalazłyby się w zakresie obowiązków formułowanych przy udziale uczniów i rodziców? Warto też się zastanowić, w jakich warunkach poszczególne wymagania są realne. - piszą organizatorzy.
Organizatorzy rudzkiej Narady Społecznej o Edukacji zapraszają do ŚIP-u
Debata w Rudzie Śląskiej odbędzie się 25 czerwca o godzinie 17:30 i planowo potrwa do godziny 20:30 w Śląskim Inkubatorze Przedsiębiorczości na Goduli.
Edukacja jest ważna. Dla nas, naszych dzieci, miasta, państwa. Wierzymy, że możemy o jej kształcie rozmawiać i ją samą zmieniać.Nie chodzi nam o zmiany strukturalne. Raczej zależy nam na tym, co dla dzieci, rodziców i nauczycieli jest ważne, i do czego możemy namawiać na naszym, rudzkim, podwórku. Spotkanie Rudzkie NOoE ma być nie tylko rozmową, ale także zalążkiem Programu Małych Zmian. Chcemy zmieniać szkołę. Wspólnie.
Zapraszamy na spotkanie, podczas którego chcemy pochylić się nad szkołą, edukacją. Nad tym, jakiej chcemy szkoły i nad tym, jak możemy ją zmieniać już - informują organizatorzy rudzkiej narady.