Wiadomości z Rudy Śląskiej

"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej podbija niechlubne statystyki kolizji

  • Dodano: 2021-02-11 10:30, aktualizacja: 2021-02-11 12:17

Chociaż hasło "zakręt mistrzów" może kojarzyć się ze zjazdem z DK86 na autostradę A4 w Katowicach, to w Rudzie Śląskiej również jest miejsce, gdzie dochodzi do wielu kolizji lub wypadków. W ubiegłym roku na rudzkim "zakręcie mistrzów" na DTŚ doszło do 1 wypadku i 46 kolizji! Brak umiejętności kierowców, brawura, szybka jazda czy źle wyprofilowany odcinek średnicówki? Co ma wpływ na tak dużą ilość zdarzeń drogowych w tym miejscu? Czy przed feralnym łukiem stanie fotoradar? Sprawdźcie!


"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej

Jak piszą internauci, każde miasto ma swój "zakręt mistrzów". Znany jest ten w Katowicach, jednak nie tylko. Ruda Ślaska również posiada swój - opisywanym miejscem jest łuk na DTŚ na wysokości wiaduktu w Chebziu. 

Ten odcinek Drogowej Trasy Średnicowej należy do jednego z najniebezpieczniejszych na trasie między Gliwicami a Katowicami. Co rusz dochodzi tam do wypadków. Kierowcy pędzący grubo ponad 100 km/h często wypadają z lekko skręcającej trasy. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Podczas opadów deszczu czy śniegu na tym konkretnym zakręcie na DTŚ kierowcy często tracą panowanie nad pojazdem i uderzają w bariery lub wypadają z drogi. W 2017 roku pobity został w tym miejscu niechlubny rekord - w ciągu jednego deszczowego dnia doszło tam do 16 stłuczek.


Bilans kolizji i wypadków na rudzkim "zakręcie mistrzów" 

W 2019 roku w tym miejscu doszło do 65 kolizji i 6 wypadków, w których ucierpiało 8 osób. W 2020 roku na zakręcie mistrzów doszło do 46 kolizji i 1 wypadku, które zostały zgłoszone policji. Rzeczywista liczba zdarzeń drogowych, do których doszło w tym miejscu, może być dużo większa. 

- W 2020 roku na DTŚ nasi policjanci obsłużyli 47 zdarzeń drogowych, z których 46 było kolizjami i 1 wypadkiem. Zdajemy sobie sprawę, że kolizji było więcej, ponieważ część z nich szczególnie tych gdzie nie było dużych strat w pojeździe, nie została zgłoszona, a kierowca odjechał z miejsca. Z tych 47 zdarzeń 24 miały miejsce na odcinku w kierunku Katowic gdzie jest ograniczenie prędkości do 80 km/h - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

miesiąc 2020 rok 2019 rok
STYCZEŃ 5 zdarzeń drogowych 7 zdarzeń drogowych
LUTY 1 zdarzenie drogowe 5 zdarzeń drogowych
MARZEC 2 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
KWIECIEŃ 1 zdarzenie drogowe 6 zdarzeń drogowych
MAJ 2 zdarzenia drogowe 10 zdarzeń drogowych
CZERWIEC 6 zdarzeń drogowych 3 zdarzenia drogowe
LIPIEC 2 zdarzenia drogowe 7 zdarzeń drogowych
SIERPIEŃ 3 zdarzenia drogowe 1 zdarzenie drogowe
WRZESIEŃ 4 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
PAŹDZIERNIK 10 zdarzeń drogowych 5 zdarzeń drogowych
LISTOPAD 2 zdarzenia drogowe 9 zdarzeń drogowych
GRUDZIEŃ 4 zdarzenia drogowe 8 zdarzeń drogowych


Czarny punkt na DTŚ w Rudzie Śląskiej

Pod koniec kwietnia 2019 roku na tym odcinku Drogowej Trasy Średnicowej stanął pierwszy na DTŚ "Czarny punkt". Tablica została postawiona w związku ze złożoną interpelacją. Komisja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego uznała to rozwiązanie za zasadne. Znak ma ostrzegać kierowców przed niebezpiecznym wirażem. Niestety wielu kierowców nie ściąga nogi z gazu nawet pomimo "czarnego punktu". W Internecie możemy znaleźć wiele sugestii, że w tym miejscu powinien stanąć fotoradar.

Rudzki samorząd, który zarządza tym odcinkiem drogi, chciał postawić w feralnym miejscu fotoradar już w 2017 roku, jednak Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie dysponował wtedy takim sprzętem. W 2018 roku wniosek o zamontowanie fotoradaru złożył także Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach.

- Bardzo nam zależy na bezpieczeństwie na Drogowej Trasie Średnicowej. Z danych Komendy Miejskiej Policji wynika, że liczba kolizji i wypadków w rejonie zjazdu na drogę Wojewódzką 925 jest duża i ciągle rośnie, a przyczyną jest w przeważającej większości nadmierna prędkość. Wobec powyższego Prezydent Miasta działając jako przewodnicząca Miejskiej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, od 2017 roku czterokrotnie występowała do Delegatury Śląskiej Generalnego Inspektora Transportu Drogowego o podjęcie pilnych i skutecznych kroków zmierzających do zainstalowania urządzenia samoczynnie rejestrującego przekraczanie dopuszczalnej prędkości na tym odcinku DTŚ - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Jak zaznacza rzecznik rudzkiego magistratu, mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień prezydenta miasta.

- W odpowiedzi w 2019 r. uzyskaliśmy zapewnienie, że fotoradar w tym miejscu zostanie zamontowany w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności Systemu Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym". Jego realizacja rozpocznie się najwcześniej – jak wówczas nas poinformowano - w 2020 roku. Mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień Prezydenta Miasta. Jego rola ogranicza się do opiniowania, wnioskowania i doradztwa - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Co na to Główny Inspektorat Transportu Drogowego? Jak czytamy w informacji przesłanej przez Biuro Informacji i Promocji GITD obecnie na rudzkim "zakręcie mistrzów" nie jest planowany montaż fotoradaru. 

- Obecnie realizowany jest projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach którego zainstalowane zostanie 26 nowych fotoradarów. Lokalizacja w rejonie Chebzia nie została wskazana w analizie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą wykonał Instytut Transportu Drogowego. W analizie brd wskazano miejsca, w których w pierwszej kolejności należy wprowadzić kontrole z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących - czytamy w komunikacie przesłanym przez Biuro Informacji i Promocji GITD.


Policja apeluje - jedźmy wolniej!

Policja apeluje - jedźmy wolniej! Uważajmy na to, co dzieje się w ruchu drogowym, a nie wokół drogi! Bierzmy też pod uwagę warunki atmosferyczne!

- Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że do zdarzeń na naszym łuku dochodzi w trakcie lub po opadach deszczu, a ograniczenie i znaki informujące o wypadkach nie robią wrażenia na kierowcach, dlatego apelujemy, aby kierowcy zwolnili i stosowali się do obowiązujących ograniczeń prędkości. To wystarczy, aby ograniczyć liczbę zdarzeń i szkód na tym odcinku DTŚ - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

W pobliżu zakrętu znajduje się kamera monitoringu Business Control MONITORING. Zobaczcie, co nagrała w 2020 roku:

Czym Waszym zdaniem spowodowane są te zdarzenia? Brawurową jazdą, brakiem umiejętności kierowców czy może źle wyprofilowaną drogą? Piszcie w komentarzach! 

Zobacz także

Komentarze (24)    dodaj komentarz »

  • Kierowca

    Wystarczy wlaczyc myslenie za kierownica jezdze dziennie tam i w jedna i w druga strone i deszcz i snieg i nie jezdze tan 80godzina

  • Ze Świon

    Tylko i wyłącznie nadmierna prędkość nie dostosowana do warunków atmosferycznych ( deszcz i śnieg ) . Przy prędkości zgodnie z ograniczeniami nic sie nie dzieje, tysiące kierowców dziennie bezpiecznie przejeżdżają ten odcinek, ale zawsze i wszędzie sie znajdzie paru debili co mają ograniczenia gdzieś i z niczym sie nie liczą to lądują na barierkach. No i paru co ich jeszcze broni!!!

  • Wieśniak

    Nie buj nie buj Rafałek z Platformą zlikwiduje zakręt mistrzów będzieta jeździć objazdem przez Lipiny

  • Ela.

    Człowieku, idź się leczyć.

12

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.