Wiadomości z Rudy Śląskiej

"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej podbija niechlubne statystyki kolizji

  • Dodano: 2021-02-11 10:30, aktualizacja: 2021-02-11 12:17

Chociaż hasło "zakręt mistrzów" może kojarzyć się ze zjazdem z DK86 na autostradę A4 w Katowicach, to w Rudzie Śląskiej również jest miejsce, gdzie dochodzi do wielu kolizji lub wypadków. W ubiegłym roku na rudzkim "zakręcie mistrzów" na DTŚ doszło do 1 wypadku i 46 kolizji! Brak umiejętności kierowców, brawura, szybka jazda czy źle wyprofilowany odcinek średnicówki? Co ma wpływ na tak dużą ilość zdarzeń drogowych w tym miejscu? Czy przed feralnym łukiem stanie fotoradar? Sprawdźcie!


"Zakręt mistrzów" w Rudzie Śląskiej

Jak piszą internauci, każde miasto ma swój "zakręt mistrzów". Znany jest ten w Katowicach, jednak nie tylko. Ruda Ślaska również posiada swój - opisywanym miejscem jest łuk na DTŚ na wysokości wiaduktu w Chebziu. 

Ten odcinek Drogowej Trasy Średnicowej należy do jednego z najniebezpieczniejszych na trasie między Gliwicami a Katowicami. Co rusz dochodzi tam do wypadków. Kierowcy pędzący grubo ponad 100 km/h często wypadają z lekko skręcającej trasy. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Podczas opadów deszczu czy śniegu na tym konkretnym zakręcie na DTŚ kierowcy często tracą panowanie nad pojazdem i uderzają w bariery lub wypadają z drogi. W 2017 roku pobity został w tym miejscu niechlubny rekord - w ciągu jednego deszczowego dnia doszło tam do 16 stłuczek.


Bilans kolizji i wypadków na rudzkim "zakręcie mistrzów" 

W 2019 roku w tym miejscu doszło do 65 kolizji i 6 wypadków, w których ucierpiało 8 osób. W 2020 roku na zakręcie mistrzów doszło do 46 kolizji i 1 wypadku, które zostały zgłoszone policji. Rzeczywista liczba zdarzeń drogowych, do których doszło w tym miejscu, może być dużo większa. 

- W 2020 roku na DTŚ nasi policjanci obsłużyli 47 zdarzeń drogowych, z których 46 było kolizjami i 1 wypadkiem. Zdajemy sobie sprawę, że kolizji było więcej, ponieważ część z nich szczególnie tych gdzie nie było dużych strat w pojeździe, nie została zgłoszona, a kierowca odjechał z miejsca. Z tych 47 zdarzeń 24 miały miejsce na odcinku w kierunku Katowic gdzie jest ograniczenie prędkości do 80 km/h - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

miesiąc 2020 rok 2019 rok
STYCZEŃ 5 zdarzeń drogowych 7 zdarzeń drogowych
LUTY 1 zdarzenie drogowe 5 zdarzeń drogowych
MARZEC 2 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
KWIECIEŃ 1 zdarzenie drogowe 6 zdarzeń drogowych
MAJ 2 zdarzenia drogowe 10 zdarzeń drogowych
CZERWIEC 6 zdarzeń drogowych 3 zdarzenia drogowe
LIPIEC 2 zdarzenia drogowe 7 zdarzeń drogowych
SIERPIEŃ 3 zdarzenia drogowe 1 zdarzenie drogowe
WRZESIEŃ 4 zdarzenia drogowe 5 zdarzeń drogowych
PAŹDZIERNIK 10 zdarzeń drogowych 5 zdarzeń drogowych
LISTOPAD 2 zdarzenia drogowe 9 zdarzeń drogowych
GRUDZIEŃ 4 zdarzenia drogowe 8 zdarzeń drogowych


Czarny punkt na DTŚ w Rudzie Śląskiej

Pod koniec kwietnia 2019 roku na tym odcinku Drogowej Trasy Średnicowej stanął pierwszy na DTŚ "Czarny punkt". Tablica została postawiona w związku ze złożoną interpelacją. Komisja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego uznała to rozwiązanie za zasadne. Znak ma ostrzegać kierowców przed niebezpiecznym wirażem. Niestety wielu kierowców nie ściąga nogi z gazu nawet pomimo "czarnego punktu". W Internecie możemy znaleźć wiele sugestii, że w tym miejscu powinien stanąć fotoradar.

Rudzki samorząd, który zarządza tym odcinkiem drogi, chciał postawić w feralnym miejscu fotoradar już w 2017 roku, jednak Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie dysponował wtedy takim sprzętem. W 2018 roku wniosek o zamontowanie fotoradaru złożył także Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach.

- Bardzo nam zależy na bezpieczeństwie na Drogowej Trasie Średnicowej. Z danych Komendy Miejskiej Policji wynika, że liczba kolizji i wypadków w rejonie zjazdu na drogę Wojewódzką 925 jest duża i ciągle rośnie, a przyczyną jest w przeważającej większości nadmierna prędkość. Wobec powyższego Prezydent Miasta działając jako przewodnicząca Miejskiej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, od 2017 roku czterokrotnie występowała do Delegatury Śląskiej Generalnego Inspektora Transportu Drogowego o podjęcie pilnych i skutecznych kroków zmierzających do zainstalowania urządzenia samoczynnie rejestrującego przekraczanie dopuszczalnej prędkości na tym odcinku DTŚ - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Jak zaznacza rzecznik rudzkiego magistratu, mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień prezydenta miasta.

- W odpowiedzi w 2019 r. uzyskaliśmy zapewnienie, że fotoradar w tym miejscu zostanie zamontowany w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności Systemu Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym". Jego realizacja rozpocznie się najwcześniej – jak wówczas nas poinformowano - w 2020 roku. Mimo szczególnej troski o bezpieczeństwo mieszkańców, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, realizacja przedsięwzięcia nie leży w zakresie kompetencji i uprawnień Prezydenta Miasta. Jego rola ogranicza się do opiniowania, wnioskowania i doradztwa - mówił Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska.

Co na to Główny Inspektorat Transportu Drogowego? Jak czytamy w informacji przesłanej przez Biuro Informacji i Promocji GITD obecnie na rudzkim "zakręcie mistrzów" nie jest planowany montaż fotoradaru. 

- Obecnie realizowany jest projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach którego zainstalowane zostanie 26 nowych fotoradarów. Lokalizacja w rejonie Chebzia nie została wskazana w analizie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą wykonał Instytut Transportu Drogowego. W analizie brd wskazano miejsca, w których w pierwszej kolejności należy wprowadzić kontrole z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących - czytamy w komunikacie przesłanym przez Biuro Informacji i Promocji GITD.


Policja apeluje - jedźmy wolniej!

Policja apeluje - jedźmy wolniej! Uważajmy na to, co dzieje się w ruchu drogowym, a nie wokół drogi! Bierzmy też pod uwagę warunki atmosferyczne!

- Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że do zdarzeń na naszym łuku dochodzi w trakcie lub po opadach deszczu, a ograniczenie i znaki informujące o wypadkach nie robią wrażenia na kierowcach, dlatego apelujemy, aby kierowcy zwolnili i stosowali się do obowiązujących ograniczeń prędkości. To wystarczy, aby ograniczyć liczbę zdarzeń i szkód na tym odcinku DTŚ - mówi asp. szt. Arkadiusz Ciozak, oficer prasowy KMP w Rudzie Śląskiej.

W pobliżu zakrętu znajduje się kamera monitoringu Business Control MONITORING. Zobaczcie, co nagrała w 2020 roku:

Czym Waszym zdaniem spowodowane są te zdarzenia? Brawurową jazdą, brakiem umiejętności kierowców czy może źle wyprofilowaną drogą? Piszcie w komentarzach! 

Komentarze (24)    dodaj »

  • Kierowca

    Wystarczy wlaczyc myslenie za kierownica jezdze dziennie tam i w jedna i w druga strone i deszcz i snieg i nie jezdze tan 80godzina

  • Ze Świon

    Tylko i wyłącznie nadmierna prędkość nie dostosowana do warunków atmosferycznych ( deszcz i śnieg ) . Przy prędkości zgodnie z ograniczeniami nic sie nie dzieje, tysiące kierowców dziennie bezpiecznie przejeżdżają ten odcinek, ale zawsze i wszędzie sie znajdzie paru debili co mają ograniczenia gdzieś i z niczym sie nie liczą to lądują na barierkach. No i paru co ich jeszcze broni!!!

  • Wieśniak

    Nie buj nie buj Rafałek z Platformą zlikwiduje zakręt mistrzów będzieta jeździć objazdem przez Lipiny

  • Ela.

    Człowieku, idź się leczyć.

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również